۱۴۰۳.۰۱.۱۴

حوزه هنری انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲ با برگزاری و اجرای صد رویداد مهم هنری یکی از فعال‌ترین نهادها و ارگان‌های فرهنگی و هنری کشور بود.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، یکی از امتیازهای رویدادها و جشنواره‌های هنری که در سال گذشته طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا شد، تنوع موضوعی و گستردگی مخاطبان بود که توانست گروه‌های سنی متفاوتی را با هر سلیقه و استعدادی به حوزه هنری انقلاب اسلامی بکشاند.

بخشی از برنامه‌های فرهنگی هنری با همکاری مراکز استانی حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد و بخشی از رویدادها به واسطه خلاقیت و اقدامات نوآورانه‌ای شکل جدی به خود گرفت. در این گزارش بخشی از فعالیت‌های حوزه هنری در بهار  و تابستان ۱۴۰۲ را مرور می‌کنیم.

بهار

برگزاری آیین‌های گرامیداشت «هفته هنر انقلاب اسلامی»

آیین‌های گرامیداشت «هفته هنر انقلاب اسلامی» از ۲۰ تا ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ به میزبانی حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. با توجه به همزمانی چند روز نخست این هفته با شب‌های قدر، عمده برنامه‌های مرتبط با هفته هنر انقلاب اسلامی پس از شب‌های قدر آغاز شد. برگزاری سه محفل افطاری با حضور هنرمندان رشته‌های مختلف و معرفی چهره‌های هنر انقلاب در رشته‌های مختلف هنری از جمله برنامه‌های هفته هنر انقلاب ۱۴۰۲ بود.

در کنار این برنامه‌ها مراکز استانی حوزه هنری نیز با برگزاری محافل هنرمندان انقلابی، به معرفی چهره سال هنر انقلاب در هر استان پرداختند. در آیین پایانی هفته هنر انقلاب ۱۴۰۲  هدایت‌الله بهبودی به عنوان چهره ماندگار هنر انقلاب، رویدادهای مرتبط با سرود «سلام فرمانده» به عنوان رویداد سال هنر انقلاب و  محمدمهدی سیار به عنوان چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند.

سومین رویداد جایزه «داستان حماسی»/ حوزه هنری استان خراسان رضوی/بهار

ایده «داستان حماسی» که از دل نقشه تحول حوزه هنری استان خراسان رضوی برخاسته، در سال ۱۴۰۲ با شور و نشاط بیشتری نسبت به گذشته دنبال شد. در بهار این سال، اختتامیه‌ سومین جایزه «داستان حماسی» در توس و در جوار  آرامگاه فردوسی برگزار شد تا برندگان این جایزه معرفی شوند. امسال و در سومین گام داستان حماسی ۷۷۸ اثر وارد چرخه رقابت شده و در نهایت ۳ اثر در بخش رمان و ۵ نویسنده در بخش داستان کوتاه به عنوان برگزیده معرفی شدند.

تولید و پخش سریال «سوران»

فیلمنامه «سوران» که قصه زندگی پُرفراز و نشیب امیر سعیدزاده ملقب به سعید سردشتی را در سال‌های ۵۷ تا ۵۹ روایت می‌کند، با اقتباسی آزاد از کتاب «عصرهای کریسکان» به قلم کیانوش گلزارراغب به نگارش درآمده است. این مجموعه تلویزیونی روایتگر قصه عشق، مبارزه و میهن‌دوستی مردم کردستان است، تلاش دارد روایتی بدون قضاوت و برآمده از دل واقعیت از آنچه در ابتدای انقلاب در مناطق مرزنشین کردستان گذشت، را ارائه ‌دهد و از نمایش رشادت‌های وطن‌دوستانه قوم کُرد در تقابل گروهک‌های کومله و حزب دموکرات با انقلاب اسلامی گوید.

 مهدی نصرتی، آسو پاشاپور و علیرضا جعفری از جمله بازیگران «سوران» هستند. سریال «سوران» که تولید سخت و پیچیده‌ای را از سر گذراند، بهار و تابستان ۱۴۰۲ از شبکه اول سیما پخش شد.

«سوران» اولین مجموعه تلویزیونی است که از صفر تا صدِ آن در خانواده بزرگ حوزه هنری تهیه و تولید شده است. از فیلمنامه که اقتباسی از یک کتاب مهم انتشارات سوره مهر است، تا تولید که به همت مرکز سریال سوره انجام شد و قطعه تیتراژ پایانی که با صدای محمد معتمدی و شعری از محمدمهدی سیار در مرکز موسیقی حوزه هنری تهیه شد. 

عبور «شب خاطره» از ایستگاه ۳۵۰ / دفتر شب خاطره

همچون سی سال گذشته، اولین پنجشنبه‌ هر ماه سال گذشته در حوزه هنری رنگ و بوی «شب خاطره» داشت. این رویداد ریشه‌دار در سالی که گذشت لحظات ماندگاری را به تاریخ حوزه هنری افزود. از جمله حضور پیکر شهید تازه تفحص‎‌شده‌ آشوری «جانی بت اوشانا» در حوزه هنری همزمان با شب خاطره ۳۴۵ و رونمایی از کتاب «خانواده ابدی» و بیان خاطرات یک خانواده قربانی ترور در شب خاطره ۳۵۴. «شب خاطره» در سالی که گذشت هم مثل همیشه میزبان اهالی جهاد و شهادت بود تا خاطرات آن‌ها، رنگی تازه و طنینی پرطراوت به حال‌وهوای حوزه هنری انقلاب اسلامی بدهد.

تابستان

نماهنگ «راز فریاد» / حوزه هنری استان یزد

نماهنگ «راز فریاد» به کارگردانی سید جلال اشکذری و با صدای مصطفی راغب با حال و هوای ماه محرم براساس نواها و نوحه‌های سنتی و ماندگار یزد، توسط حوزه هنری استان یزد با مشارکت سازمان سینمایی سوره تهیه شد. قطعه موسیقی این نماهنگ با شعری از محمدمهدی سیار و آهنگسازی فرید سعادتمند تولید شد. همکاری هنرمندان شناخته‌شده‌ یزدی برای تولید یک نماهنگ با محوریت عزاداری‌های سنتی مردم یزد، مهم‌ترین ویژگی «راز فریاد» بود که آن را به یک اثر ملی تبدیل کرد. «راز فریاد» در دهه اول محرم بارها از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش شد.

نماهنگ «بیعت آبها» /حوزه هنری استان فارس

نماهنگ «بیعت آب‌ها» به نویسندگی و کارگردانی محمدعلی یزدانی و تهیه‌کنندگی مصطفی رضوانی کاری از سازمان سینمایی سوره و حوزه هنری استان فارس است که روایتی کمتر شنیده شده از نقش زنان در دوره تاریخی عید غدیر خم تا واقعه کربلاست. این نماهنگ در تیرماه سال ۱۴۰۲ همزمان با ایام پایانی ماه ذی‌الحجه رونمایی شد.

«بیعت آب‌ها» حاصل ترکیب ایده و طراحی هنرمندان استان فارس و سرمایه‌گذاری سازمان سینمایی سوره بود تا هنرمندان فراتهرانی، تولید اثری در تراز ملی و با استانداردهای بالا را تجربه کنند. «بیعت آب‌ها» پس از رونمایی در شبکه اول سیما، انتشار گسترده‌ای در فضای مجازی نیز داشت.

نمایشگاه هنر-چیدمان طوفان البکاء /حوزه هنری  استان اصفهان

«هنر-چیدمان» یک گونه‌ هنری به نسبت تازه در میان هنرهای تجسمی است؛ هنری که با ترکیب عکس، نمایش و صحنه‌پردازی یک «موقعیت» خاص را برای بازدیدکننده خلق می‌کند تا تجربه‌ای تازه را پیش چشم او قرار دهد؛ تجربه‌ای در میانه‌ هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی. امسال و با خلاقیت هنرمندان اصفهانی، تجربه برگزاری یک نمایشگاه به سبک «هنر-چیدمان» در حوزه هنری استان اصفهان به وقوع پیوست. این نمایشگاه که نام و محتوای آن برخاسته از کتاب مشهور «طوفان البکاء» بود، همزمان با ایام عزاداری امام حسین(ع) برگزار و با استقبال مخاطبان همراه شد.

رویداد «رستخیز عام» / موسسه «سوره هنر»

این پرسش که «چگونه می‌توانیم هنر انقلاب را به عموم مردم عرضه کنیم؟» یکی از پرسش‌های چالش‌برانگیز در حوزه هنری انقلاب اسلامی است. هنرمندان حوزه هنری برای ارائه هنر خود به مردم، مشتاقند اما یافتن بستر و عرصه مناسب برای تحقق این «هنرگردانی» آسان نیست. طراحی و برگزاری رویداد «رستخیز عام» یکی از تلاش‌های تازه‌ حوزه هنری انقلاب اسلامی برای ایجاد پیوند عمیق‌تر میان «مخاطب عام» و «هنر انقلاب» بود که در دهه سوم محرم‌الحرام اجرا شد. این رویداد شامل مجموعه‌ای از برنامه‌های میدانی و عرضه‌محصولات فرهنگی در محیط حوزه هنری بود که به مدت یک هفته از محبان خاندان اهل بیت و عزاداران امام حسین (ع) میزبانی می‌کرد. غرفه‌های فروش محصولات فرهنگی، اجرای تعزیه و تئاتر آیینی، اجرای کنسرت عاشورایی و برنامه‌های غرفه ویژه کودکان و نوجوانان از جمله اتفاقات «رستخیز عام» بود که با استقبال  مخاطبان همراه شد و شب‌های شلوغی را برای پردیس مرکزی حوزه هنری رقم زد.

 رونمایی و انتشار کتاب «سیطره»

کتاب «سیطره» اردیبهشت ۱۴۰۲ همزمان با نمایشگاه کتاب از سوی انتشارات سوره مهر چاپ و روانه بازار شد. این کتاب خاطرات هفت سال نفوذ «نادر کیانی» از نیروهای انقلابی ایران به اردوگاه حزب دموکرات کردستان و سازمان کومله در اقلیم کردستان عراق است که تا سطوح عالی سازمانی و مسئول پذیرش این سازمان رشد می‌کند. او با دسترسی به اطلاعات ویژه درون گروهی، گرفتار زندان اقلیم کردستان شده و در نهایت با تحمل رنج و مرارت فراوان به کشور باز می‌گردد و سال‌ها تلاش و مجاهدت خود را در خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد. نکته مهمی که در نگارش این اثر اهمیت دارد، مستند بودن آن است که تماما گفته‌های راوی اثر است و دوم ورود به بحث جاسوسی و خاطره‌نگاری روز است. «سیطره» جدیدترین اثر کیانوش گلزار راغب است که در ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۲ با حضور نویسنده اثر، وزیر اطلاعات و جمعی از چهره‌های سیاسی، فعالان فرهنگی، اصحاب رسانه و خانواده‌های شهدای ترور رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha