۱۴۰۲.۱۲.۱۴

«فارسینما» به معنی «زبان فارسی در سینما» عنوان جایزه‌ای است که از پنج سال قبل برای اعطا به فیلم‌هایی در نظر گرفته شده است که زبان فارسی در آن‌ها مورد توجه قرار گرفته باشد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، «فارسینما» به معنی «زبان فارسی در سینما» عنوان جایزه‌ای است که از پنج سال قبل برای اعطا به فیلم‌هایی در نظر گرفته شده است که زبان فارسی در آن‌ها مورد توجه قرار گرفته باشد. در همین راستا، هیئت داوران پنجمین جایزه «فارسینما» در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر متشکل از آزیتا افراشی، محمود توسلیان، مجید رضابالا، احمد شاکری، مهدی صالحی، ناصر فیض، هادی مقدم‌دوست و یوسفعلی میرشکاک، فیلم‌های درخور تقدیر جشنواره فیلم فجر چهل‌ودوم از لحاظ کاربرد زبان فارسی را معرفی کردند.

اسامی چهار فیلم که هر یک دارای درخشش‌های زبانی خاصی بودند به قرار زیر است:

 ۱. «آغوش باز» به دلیل توجه و به‌کارگیری مناسب زبان در بازنمایی تحولات نسلی

 ۲. «پروین» به سبب تلاش برای به‌کارگیری شعر و ادبیات در تصویرسازی از یک شخصیت ادبی معاصر

۳. «پرویزخان» به دلیل توجه دقیق و بجا و به‌اندازه به گویش‌ها، لهجه‌ها و همچنین به‌کارگیری نشانه‌های ویژه در راستای تقویت روحیه ملی و میهنی

۴. «صبح اعدام» به سبب توجه به توانش‌های زبانی در شخصیت‌پردازی متناسب با شخصیت‌های یک مقطع تاریخی در راستای پیام فیلم.

لازم به ذکر است در این دوره از فارسینما از میان فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر چهل‌ودوم، حدود دوسوم فیلم‌ها از دور قضاوت خارج شدند، زیرا یا از زبان استفاده سینمایی نکرده بودند یا در لایه‌ای بسیار ضعیف، زبانی ناپخته و نامربوط به داستان، سینما و شخصیت‌پردازی را به کار گرفته بودند.

بیانیه هیئت‌داوران این دوره به این شرح است:

در دنیای امروز، بسیاری از صاحبنظران عرصه رسانه، سینما را رسانه بسیار اثرگذار در زندگی شهروندان می‌دانند. این قدرت تأثیر، برآمده از همنشینی هنرها و عناصر گوناگون از جمله بهره‌گیری از زبان است. متخصصان علوم شناختی، زبان را پیچیده‌ترین قوه شناختی انسان و زبان‌شناسان آن را پیچیده‌ترین نظام نشانه‌ای می‌دانند که بشر از طریق آن ارتباط برقرار می‌کند. اطلاق همین صفات به زبان، نقش آن را در بازنمود حالات و تجربیات بشری خوش می‌نمایاند و بر اهمیت انکارناپذیر آن تأکید می‌ورزد.

نیک پیداست که با بهره‌گیری بجا و دقیق زبان و دانش‌های زبانی در سینما، می‌توان فیلم را به اوج جذابیت برکشید یا با به‌کارگیری نابجا و جاهلانه زبان آن را به حضیض کسالت فروانداخت. «فارسینما» بر همین واقعیت، تمرکز و بر بهره‌گیری هر چه دانشورانه‌تر و هنرمندانه‌تر از زبان در سینما تأکید کرده است. داوری فیلم‌ها و تقدیم جایزه «فارسینما» به فیلم برتر از منظر به‌کارگیری زبان، در همین راستا و با رویکردی دغدغه‌مند بوده است. امید که با اهدای این جایزه به زبان‌آورترین فیلم، زبان فارسی، این درّ دری‌مادری، جلا و جلوه‌ای تازه یابد.

با همین نگاه، خالصانه و خاضعانه، دست یاری به سوی همه سینماگران و سینمادوستان دراز می‌کنیم و همه آنان را به همکاری فرامی‌خوانیم. امید است با حمایت بیش‌ازپیش نهادهای فرهنگی، به ویژه معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشان افتخار «فارسینما» بر سینه سینمای ایران درخششی جهان‌تاب گیرد. آری به اتفاق، جهان می‌توان گرفت!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha