۱۴۰۲.۱۱.۱۵

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران معتقد است که هیچ‌یک از شهربازی‌ها برای ترویج یک موضوع خاص در کشور تاسیس نمی‌شوند؛ درنتیجه رویداد بازیستا می‌تواند با بازی‌سازی‌هایی که کودکان و نوجوانان ایران زمین با مضامین ایرانی طراحی و تولید می‌کنند به تاسیس یک شهربازی ایرانی ختم شود.

امیر قاسمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران درباره رویداد ملی بازی‌نامه‌نویسی بازیستا که به همت حوزه هنری کودک و نوجوان با مرکزیت استان قزوین کار خود را آغاز کرده است، گفت: موضوع بازیستا شاید برای بسیاری ناشناخته باشد و مفهوم آن کمی سخت باشد، همانطور که برای من نیز همین حالت بود.

قاسمی افزود: شاید روزهای اولی که با دوستان حوزه هنری در خصوص موضوع بازیستا صحبت می‌کردیم همین نگاه را داشتیم ولی کم‌کم با نشست‌های مختلفی که برگزار شد به این نتیجه رسیدم که بازیستا کارهای بچه‌های ایران زمین را به منصه ظهور می‌رساند. کارهای خلاقه‌ای که نوجوانان در خانه‌های خود انجام می‌دهند در این شبکه قالب پیدا می‌کند، پرورش می‌یابد و به مرحله‌ تولید می‌رسد.

قاسمی با بیان اینکه زمانی که طراحی‌ها صورت بگیرد سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی باید کارها را حمایت کنند تا این کارها به مرحله تولید برسند، گفت: حوزه بازی و سرگرمی در کشور سردرگمی‌های کلانی دارد. شاید متولی خاصی برای آن دیده نمی‌شود. هیچ شخصی متولی شهربازی‌های که در کشور وجود دارد نیست.

وی افزود: شما برای تاسیس یک شهربازی صرفاً استاندارد دستگاه‌هایی را تهیه می‌کنید و با تایید اماکن، این اتفاق صورت می‌گیرد. اما هیچ‌کدام از شهربازی‌ها برای ترویج یک موضوع خاص در کشور تاسیس نمی‌شوند، در نتیجه رویداد بازیستا می‌تواند با بازی‌سازی‌هایی که کودکان و نوجوانان ایران زمین با مضامین ایرانی طراحی و تولید می‌کنند به تاسیس یک شهربازی ایرانی ختم شود.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران ادامه داد: به‌طور مثال، نمادهای تولید دیزنی‌لند را می‌بینیم که در سراسر دنیا مخاطب جذب می‌کنند و در دست کودکان ما نیز دیده می‌شوند، اما ما در تولیدات خود موفق نبودیم؛ به این ترتیب، بازیستا ظرفیت خوبی برای خلق چنین موقعیتی را فراهم می‌کند که امید است در ادامه به‌خوبی به نتیجه برسد.

قاسمی با بیان اینکه «بازیستا» اگر بتواند بازی‌هایی را طراحی کند که به ذائقه ایرانی‌ها خوش بیاید، قطعا مراحل موفقیت‌آمیزی را طی خواهد کرد، افزود: به نظر من، اگر بخواهیم گردشگری را توسعه دهیم، باید آن را کودک‌محور کنیم. کودک است که پدر و مادر را با خود همراه می‌کند و در کنار آن خویشاوندان و دیگر اعضای خانواده را همراه می‌کند و گردشگری اتفاق می‌افتد. به دنبال آن هستیم که یک بازی در حوزه گردشگری ابداع کنیم و آن را پرورش دهیم.

وی در پایان گفت: ما همیشه این دغدغه و ذهنیت را داریم که نکند کودک من با یک جستجوی ساده آن چیزی را که نباید ببیند. امیدواریم که روزی برسد که آن چیزی که در اختیار فرزندانمان قرار داده‌ایم، به سانسور کردن نیازی نداشته باشد و خروجی بازیستا در کشور مفید واقع شود.

گفتنی است این رویداد به همت حوزه هنری کودک و نوجوان، حوزه هنری استان قزوین و معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود. دبیر این رویداد «محمدرضا امامقلی»، رئیس حوزه هنری استان قزوین است. هدف «بازیستا» از طراحی بازی؛ بازی‌سازی، بازی‌وارسازی و کنش در مصرف است و اساس بازی‌نامه را قصه‌گویی می‌داند؛ قصه‌ای که براساس یکسری مفاهیم بازی‌سازی نوشته شده باشد و از طریق کنشگری مخاطب، «بازی‌نامه‌نویسی» را به «بازی‌سازی» تبدیل کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha