۱۴۰۲.۱۱.۰۲

سمیه دهقان زاده- چهل‌ و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آغاز شده و در این میان نمایش‌هایی در ژانرهای مختلف از داستان شاهنامه و تئاترهای خیابانی و میدانی گرفته تا رادیو نمایش، سهم حوزه هنری در این جشن تئاتری است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، حوزه هنری در تئاتر فجر ۴۲، دست پر حاضر شده و از سراسر ایران هنرمندان را حمایت و در ساخت آثار نمایشی‌شان مشارکت کرده است.

 در گزارش پیش رو، کم و کیف این نمایش‌ها آمده که خواندنش خالی از لطف نخواهد بود:

«رویای اسبی به نام شبرنگ» 

در بخش نمایش صحنه‌ای این دوره از جشنواره، نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ» به کارگردانی محمد جهانپا و با مشارکت حوزه هنری حضور دارد.

 «رویای اسبی به نام شبرنگ» نمایشی موسیقایی، ابتکاری و نوآور در طرح و اجراست و که با تلفیق موسیقی، فرم، نور، صورتک و عروسک اثری متفاوت را پیش روی تماشاگر قرار می‌دهد.

 این‌ نمایش، گزیده‌ای از داستان کیخسروی پاک دین و نیک سرشت، از دوران نوجوانی تا به پادشاهی رسیدنش در ایران است که مهدی سیم ریز در متنی بدون زیاده گویی به اصل ماجرا پرداخته است. 

روایتی متفاوت از گیله مرد را در «نا» ببینید

رادیو تئاتر «نا» به نویسندگی و کارگردانی فرناز عقیلی، از دیگر تولیدات حوزه هنری انقلاب اسلامی در این دوره از جشنواره تئاتر فجر است.

قصه این نمایش برداشتی از «گیله مرد» بزرگ علوی است و ماجرای سربازی را روایت می‌کند که در دوران تبعیدش در گیلان دچار یک عشق نافرجام می‌شود و در نهایت تنها راه رهایی‌اش را در انتقام می‌بیند.

«نا» تلفیقی از سه شیوه؛ رادیو، تئاتر و انیمیشن است و در این نمایش، ضمن وفاداری به فضای صوتی رادیو؛ استفاده از میکروفون، حضور افکتور روی صحنه و موسیقی، از عوامل دیداری مانند حرکت بازیگر، نور، لباس و آکسسوار نیز در حد نیاز استفاده می‌شود.

امیدآفرینی در «باشد وقتی دیگر»

نمایش «باشد وقتی دیگر»‌ به کارگردانی شیوا قاسمی و با مشارکت حوزه هنری از شهرستان میناب است. این نمایش میدانی به نویسندگی  پیمان شاهوردی با محوریت مانع‌زدایی و پیشرفت و امیدآفرینی است.

در خلاصه نمایش «شیوا قاسمی» آمده است: داستان جوان نخبه‌ایی که اختراع و موفقیت‌هایی در کشور کسب کرده ولی از بیکاری تحت الشعاع قرار گرفته و به سمت و سوی دیگری رفته است.

حبیب اله ناصری، شیوا قاسمی، میران سلمانی، علیرضا رنجبری از بازیگران این نمایش هستند، بخش موسیقی «باشد وقتی دیگر» نیر به عهده مصطفی نظری و شیرزاد عشقی است. 

نمایش ایثاری‌ زنانه در «بدریه»

نمایش «بدریه» از اهواز به کارگردانی مجید اقبالی و مشارکت حوزه هنری در بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره ۴۲ تئاتر فجر حضور دارد.

این نمایش به قلم بابک خواجه با مضمونی از حضور و ایثار زنان در روزگار دفاع مقدس نوشته که با سه بازیگر به روی صحنه می‌رود. در بدریه  دکور و نور با هم تلفیق شده‌اند و نور، بخشی از اجزای دکور به شمار می‌رود.

مجید اقبالی درباره داستان نمایش «بدریه» و ویژگی آن گفته، «زمانی که‌ متن نمایش را خواندم بسیار لذت بردم و آن را دوست داشتم. دلم می‌خواست درباره زنانی که در دفاع مقدس ایثار کردند، کاری روی صحنه ببرم که درنهایت «بدریه» را برای این منظور انتخاب کردم.»

ماجرای یک «مشت و لگد محترمانه»

نمایش خیابانی «مشت و لگد محترمانه» به کارگردانی مصطفی کولیوندی کاری مشترک از صدا و سیمای مرکز ایلام، حوزه هنری و با همکاری انجمن نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام‌ است که در بخش مسابقه تئاتر خیابانی این دوره از جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده است.

نویسنده این نمایش محسن کولیوندی است و «مشت و لگد محترمانه» داستان «تقی» نوجوانی دهلرانی است که سندروم دست بی قرار دارد و در پیچ و خم زندگی به استخدام غسالخانه درمی‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha