۱۴۰۲.۱۰.۲۵

بشری صاحبی، دبیر محتوایی دوره آموزشی گهواره در یادداشتی نوشت: در نقش یک مادر یکی از دغدغه‌های بزرگی که داشتم مواجهه با ادبیات کودک و نوجوان و تهیه کتاب‌ها و محصولات ادبی مناسب کودک بود.

آثار موجود درزمینه کودک و نوجوان وجود دارد، ولی کافی نیست. درزمینه لالایی خلأ بیشتر بود و متأسفانه اصلاً به آن پرداخته نشده بود. از طرفی، در میان اطرافیان کمتر می‌دیدم که مادران برای خواباندن کودکشان از لالایی استفاده کنند یا از لالایی‌های سنتی و قدیمی استفاده می‌کردند که گاهی ازلحاظ محتوایی بیشتر باعث اختلال و پریشانی ذهن کودک می‌شوند.

طی صحبت با واحد قصه و روایت تصمیم گرفته شد که این خلأ موجود در لالایی را به‌گونه‌ای پر کنیم و نتیجه این همفکری، فراخوان رویداد ملی گهواره بود که اختتامیه آن آبان ماه برگزار شد و به‌ تبع آن، این دوره آموزشی برای برگزیدگان و علاقه‌مندان برگزار شد.

دوره گهواره با هدف تولید لالایی‌های جدید و متناسب با جهان امروز برگزار شده است و هر کس که علاقه‌مند به لالایی باشد می‌توانست در این دوره شرکت کند، ولی به‌طور خاص این دوره مختص شاعران حوزه کودک و مادران دست‌به‌قلم است.

در این دوره برگزیدگان جشنواره گهواره نیز حضور دارند. حدود ۲۰ نفر از استان‌های مختلف کشور در دوره شرکت کردند. از شهرها و استان‌هایی نظیر چهارمحال، یزد، خوزستان، قم، بوشهر، مشهد و تهران.

لالایی بسیار فراتر از یک قالب شعری است و صرفاً زیرشاخه شعر کودک نیست؛ چون نقطه تلاقی چند هنر و رشته همانند ادبیات، فرهنگ، سنت‌ها، موسیقی و از همه مهم‌تر محتوایی است که به کودک منتقل می‌کند و باعث می‌شود هویتش شکل بگیرد و رشد کند.

دوست دارم افراد بیشتری در این حوزه دغدغه‌مند باشند و تلاش کنیم کار مؤثری را در حوزه لالایی انجام بدهیم و نتیجه آن را در نسل آینده ببینیم.

متأسفانه خلأ کار پژوهشی هم در حوزه لالایی احساس می‌شود. ما در دوره گهواره با چند نفر از بزرگواران آشنا شدیم که خودشان دغدغه داشتند و کار پژوهشی کردند؛ این موارد همه دغدغه‌های شخصی بوده است. شاید نیاز باشد یک جریان پژوهشی هم در حوزه لالایی به راه بیفتد.

ازآنجایی‌که مخاطب لالایی، کودک بوده پس لازم است شاعر لالایی، شناختی نسبت به ادبیات کودک و اصول سرایش شعر برای کودک را داشته باشد.

لالایی به میزان آهنگین بودنش می‌تواند تأثیرگذار باشد. ریتم و نوایی که همراه کلمات است، می‌تواند در مؤثر بودن لالایی بسیار اثرگذار باشد. به همین دلیل سرفصل آموزش موسیقی در کنار آموزش ادبی را قراردادیم.

علاوه بر آن، سرفصل تبیین محتوایی هم قراردادیم؛ چون احساس کردیم که محتوا بیشتر برای علاقه‌مندان و فعالان این حوزه تبیین شود.

ازآنجاکه لالایی ارتباط مستقیمی با هویت و روح و روان کوکان دارد، لالایی می‌تواند در اینکه در آینده چه کسی باشیم تأثیرگذار باشد و نوع نگاهمان به جهان را تعیین کند. به همین دلیل لازم بود ابعاد روان‌شناختی لالایی هم مورد بررسی و آموزش قرار بگیرد؛ بنابراین سرفصل‌های روان‌شناختی هم در دوره قرار دادیم.

مباحث تئوری نیز همانند تاریخچه لالایی و ضرورت پرداختن به آن هم برای ورود به این حوزه لازم است که در مباحث دوره گهواره قرار گرفت.

شنیدن لالایی‌های موفق و مؤثر در جهان و بررسی آنها توسط اساتید و کارشناسان این حوزه برای آسیب‌شناسی و تأکید بر نقاط قوت آنها جهت الگو گیری از مباحث این دوره قرار گرفت.

این دوره نقطه شروع این کار بزرگ است و ما دوست داریم که بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم و این کار، جدی گرفته شود و تا جای امکان آن را جلو ببریم تا آنجا که لالایی جای خود را در بین قالب‌های شعری باز کند و بتواند هویت ازدست‌رفته خود را که به فراموشی سپرده‌شده است، به‌دست بیاورد و جایگاه واقعی آن درک شود.

گهواره؛ دوره‌ای خروجی‌محور 

این دوره خروجی‌محور است و هدف از برگزاری آن رسیدن به خروجی مطلوب است و علت برگزاری آن کمبود لالایی‌های تأثیرگذار و مناسب در بازار است.

آثار تولیدشده در این حوزه دغدغه فردی افراد بوده است که به این حوزه بپردازند و این‌گونه نبوده که چندان به آن پرداخته‌شده یا جریانی در این زمینه شکل‌گرفته باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم جریان سازی را رقم‌زده و آغاز یک مسیر را بسازیم و بتوانیم به خروجی گرفتن از شاعران در حوزه لالایی برسیم؛ لالایی‌هایی که سرشار از امید و متناسب با جهان امروز و نوید فردایی بهتر را به همراه داشته باشند، تولید شوند.

به همین دلیل شرط اهدای گواهی حضور در این دوره آموزشی ارسال حداقل ۳ اثر است و از ارسال آثار بیشتر هم استقبال می‌کنیم و همه آثار به شکل کتاب یا در قالب پادکست و فایل صوتی به‌دست مخاطب که در اصل مادرها هستند، خواهند رسید.

بازه حدودی که شرکت‌کنندگان گهواره فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند تا یک ماه پس از پایان دوره است. حداقل تا ۶ ماه آینده نیز اولین خروجی‌های گهواره رونمایی خواهد شد و در صورت انتشار دومین فراخوان از این دوره در سال آینده، در جلسه افتتاحیه و رونمایی از پوستر فراخوان، خروجی‌های دوره اول نیز ارائه داده می‌شود.

این دوره آموزشی پله اول یک مسیر طولانی است و تا سرمنزل مقصود راه زیاد است. بسیار لازم است که در حوزه لالایی کار شود، با توجه به اینکه لالایی می‌تواند در جنبه‌های مختلفی اثرگذار باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha