۱۴۰۲.۱۰.۱۴

روایت-ریحانه جنتی؛ برای خوندن اون حجم از درس تاریخ معاصر برای امتحان ترم، سه روز هم کم بود. دلم می­‌خواست امشب منم با دوستام به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم، می‌رفتم مصلای امام خمینی(ره) اما، سال آخر دبیرستانه و زدن قید علاقه‌مندی‌هات برای امتحانات نهایی و کنکور، مخصوصا اگه امتحان تاریخ داشته باشی، سخته.

مشغول سر و کله زدن با حفظ مطالب تاریخ مشروطه بودم که مادر با گوشی تو دستش، شتابزده از اتاق بیرون اومد و از برادرم خواست شبکه رو به شبکه خبر تغییر بده. قبل از اینکه تصویر شبکه روی تلویزیون بیاد، مامان می‌گه: «تو کرمان حادثه تروریستی رخ داده».

و همون لحظه است که گوینده خبر با گزارشگر شبکه در کرمان صحبت می‌کنه و اون از دو انفجار و مجروح شدن زائران می‌گه؛ خبری از تعداد شهدا گفته نشد و دعا کردیم که شهیدی برای اعلام کردن نباشه اما با گذشت زمان، تعداد مجروحان و شهدا نه تنها اعلام شد؛ بلکه رو به افزایش هم رفت.

اول ۲۰ شهید، بعد ۵۳، ۷۳، ۱۰۳ و…

کم‌کم تصاویر و ویدیوهای شهدا و مصدومان توی شبکه‌های اجتماعی پخش شد. همه یا صاحب الزمان می‌گفتن و فیلمبرداری می‌کردن، ما هم از پشت گوشی اللهم عجل لولیک الفرج گفتیم و اشک ریختیم. یاد دوست کرمانی‌ام افتادم و بهش پیام دادم. وقتی از سلامت خودش و خانواده‌ش مطمئن شدم، برمی‌گردم تو اتاق تا ادامه درسم رو بخونم اما، مدام تصاویر شهدا جلوی چشمام نقش می‌بست و حواسم رو از درس پرت می‌کرد.

بی‌هدف کتاب تاریخم رو ورق زدم. به سرتیترهاش نگاه کردم؛ «به توپ بستن مجلس و استبداد صغیر، مقاومت مردم، شهادت شیخ فضل‌الله نوری، مقاومت ایرانیان در برابر اشغالگران، کودتای سیاه، شهادت آیت‌الله مدرس و… »

روایت حمله تروریستی کرمان…

تاریخ ما کم به خودش ظلم ندید و مردمش هربار بیدارتر شدن. حالا هم داریم گذشته نه چندان دور با دشمنان دیرینه‌مون رو می‌خونیم، هم گذشته آیندگان‌مون رو تجربه می‌کنیم. طعم تلخ این حادثه از دهنم بیرون نمی‌رفت. اگه غرور نوجوونیم اجازه می‌داد، بلند گریه می‌کردم تا این اندازه از بغض خفه‌ام نکنه. کتاب تاریخ رو می‌بندم. اتفاقات تلخ این سال‌ها، کتاب تاریخ کدوم نسل می‌شه؟ اون نسل چقدر می‌تونه با خوندنش آگاه بشه؟

امیدوارم اون روزی که معلم شدم، بتونم خوب تاریخ این کشور رو به دانش‌آموزام بگم. که بدونن این ایران فقط یه کشور نیست! غیرته، شجاعته، ایمانه. حاج قاسم قهرمانش بود، و این جمله فقط فعل ماضی به خودش نمی‌گیره. حاج قاسم قهرمان بود و هست و خواهد بود. میراث حاج قاسم شد نسل سلیمانی که آرمان‌هاش لرزه به تن دشمن انداخته.

تاریخ ما، از خیلی قبل‌ترها گرفته تا امروز، روزهای تلخی رو پشت سر گذاشته و این تلخی نتونسته ما رو زمین بزنه یا روزهای شیرین رو از بین ببره، بیدار کرده و قهرمان ساخته.

اگه بزرگ‌ترها کلی از جوونا ایراد می‌گیرن و می‌گن ما همسن شما بودیم فلان کار رو می‌کردیم و فلان طور بودیم، به جاش جوون و نوجوون امروز، تحلیلگر و جست‌وجو گره. ما شهادت حاج قاسم رو دیدیم. فتنه‌های اخیر رو پشت سر گذاشتیم. تحریم‌ها رو درک کردیم و به بی‌رحمی و کودک‌کشی رژیم اشغالگر اسرائیل پی بردیم. باطل رو مقابل حق دیدیم و یه روزی قراره انتقام سخت بگیریم. با سربند «یا زهرا (س)» و دعای «اللهم عجل لولیک الفرج».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha