۱۴۰۲.۱۰.۱۰

نمایشگاهی با عنوان «سه‌رخ» در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری این روزها برپا شده است که شامل ۹مجسمه علی‌اصغر یوزباشی، ۵۶اثر نقاشی و طراحی از ناصر سیفی و ۴۸پوستر، تصویرسازی و جلد کتاب از سیدحمید شریفی‌آل‌هاشم است.

امین سلیمانی فارسانی_روزنامه جوان ؛ رخ در معنای لغوی مفاهیم بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به چهره، قلعه، پهلوان یا جنگجو اشاره کرد. این واژه در ترسیم یا بیان نمای تصاویر، کاربرد بسیاری دارد که عمده بهره از آن را آثار هنری می‌برند؛ آثاری که هنرمندان هنرهای تجسمی به ظرافت خلق می‌کنند و از تکه جسمی بی‌جان، موجودی پویا و با طراوت می‌سازند.

این روزها نمایشگاهی از مجموعه آثار هنرهای تجسمی با عنوان «سه‌رخ» در حوزه هنری برپا شده است که شامل مجموعه آثاری از سه چهره و سه‌رخ از هنرمندان انقلاب اسلامی است.

انتخاب هنرمندانه عنوان این نمایشگاه به دو جهت قابل تأمل است؛ نخست اینکه آثار سه استاد برجسته و چهره هنر انقلاب در آن به نمایش گذاشته شده و در گام دوم پرتره‌هایی است که به هنر این سه استاد در قامت حجم و مجسمه یا طراحی و نقاشی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

علی‌اصغر یوزباشی، ناصر سیفی و سیدحمید شریفی‌آل‌هاشم، رخی از رخ‌های هنر انقلاب هستند که در این نمایشگاه با آثارشان می‌درخشند و چشم‌های بینندگان را می‌نوازند و جلا می‌دهند، این در حالی است که دیوارنوشته ورودی این نمایشگاه نیز به بیانی دیگر چنین تعبیری را مطرح و آن را تأیید می‌کند. در این دیوارنوشته آمده است:

«سه‌رخ» همان «تمام رخ» است و با اندک زاویه‌ای یک روی را بیشتر از روی دیگر به نمایش می‌گذارد. در هنرهای تجسمی عنصر اصلی بازشناختی و هویتی‌فرد، چهره و پرتره او تلقی می‌شود و به واسطه آن به معرفی فرد می‌پردازد. «رخ» و چهره انسان از عناصر مهمی هستند که برای حالت و خصوصیات فردی و اندیشه شخصی، دستمایه ساخت آثار هنری بسیاری از سوی هنرمندان شاخص در تمام شاخه‌های هنرهای تجسمی قرار گرفته است.

«تمام رخ»، «نیم‌رخ» و «سه‌رخ» نماهای مختلف از چهره است که برای انعکاس حالات درونی فرد از سوی هنرمندان مورد توجه قرار می‌گیرد و از این میان «سه‌رخ» که از جذابیت بصری و زیباشناسی برخوردار است، عنوان این نمایشگاه را به خود اختصاص داده است و در آن با ارائه آثاری از سه شاخه «مجسمه‌سازی»، «نقاشی» و «طراحی گرافیک» همزمان و در کنار هم مقابل چشمان ما قرار داده تا ارزیابی از قابلیت‌های بیانی، اشتراک‌ها و تفاوت‌ها را برای اهل نظیر فراهم کند.

ناصر سیفی یکی از رخ‌های این نمایشگاه با به نمایش گذاشتن آثار پرتره خود از تمام‌رخ و نیم‌رخ به سه‌رخ‌های بی‌نظر می‌رسد و روح مخاطبش را با روح هنری خود رخ‌به‌رخ می‌کند و در امتداد هم قرار می‌دهد. او آثار تولیدی خود از سال‌های ۶۷ تا ۸۱ را در این نمایشگاه ارائه داده است. میان این آثار چند پرتره از پدر و مادربزرگ وی نیز دیده می‌شود.

علی‌اصغر یوزباشی، خالق تندیس بزرگداشت چهره سال هنر انقلاب اسلامی، دومین رخ از سه‌رخ این نمایشگاه است. یوزباشی با مجسمه‌های سحرانگیزش در این نمایشگاه به بیان خلقیات درونی خویش می‌پردازد و علاقه‌های شخصی‌اش را آشکارا فریاد می‌زند. از مجسمه قیصر امین‌پور و شهید دستغیب و سیدحسن حسینی گرفته تا سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، همگی سیر و سلوک زندگانی این رخ سرشناس مجسمه‌سازی هنر انقلاب را روایت می‌کند. یوزباشی همه مجسمه‌های دوستانش را به جز سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی پس از فوت‌شان ساخته است. او این کار را با عشق و علاقه‌ای که به دوستانش دارد، انجام داده و همین امر انگیزه‌ای شده است تا یکی از هنرمندان جریان‌ساز هنر انقلاب باشد. وی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه عنوان کرد: «هدفم از ساخت این مجسمه‌ها این بود که به واسطه حجم چهره هنرمند تجسم و در نهایت برای آیندگان ماندگار شود.»

نقش رخ سوم این نمایشگاه را سیدحمید شریفی‌آل‌هاشم ایفا می‌کند؛ هنرمندی که با آثار ۲۰ ساله خود به این نمایشگاه آمده و برای بسیاری از دوستانش یادآور خاطرات مهمی از تاریخ هنر انقلاب بود. شریفی‌آل‌هاشم این نمایشگاه را شامل برخوردهای متفاوت و نگاه زیبایی‌شناسانه خاص هر هنرمند نسبت به پرتره‌نگاری می‌داند و اهمیت آن را در فرصت و ظرفیتی برای مقایسه میان‌رشته‌ای از سوی بازدیدکنندگان عنوان می‌کند. او اعتقاد دارد برپایی چنین نمایشگاهی، گستردگی حوزه هنرهای تجسمی را نشان می‌دهد و به این موضوع می‌پردازد که چقدر با مدیوم‌های مختلف، نوع نگاه متفاوت هنرمندان می‌تواند بازخوردهای متعددی را به دنبال داشته باشد.

گفتنی است نمایشگاه مجسمه، نقاشی و طراحی گرافیک «سه‌رخ» تا ۱۲دی ماه، هر روز به جز روزهای تعطیل، از ساعت۹ تا ۱۸ در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری واقع در تهـران، خیابان سمیه، نرسیده به حافظ میزبان بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha