۱۴۰۲.۰۸.۲۷

کارگاه تخصصی «شاعرانگی در لالایی» با حضور شرکت‌کنندگان در اولین فراخوان ملی لالایی «گهواره» روز شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ با تدریس «غلامرضا بکتاش» برگزار شد.

آرامش و امید

در این کارگاه که پیش درآمد دوره‌های آموزشی سرایش لالایی است؛ «غلامرضا بکتاش» شاعر کودک و نوجوان با بیان اینکه مادرها هستند که جریان لالایی را تا به اینجا آورده‌اند و ما از لالایی به آرامش، خلاقیت، بیداری و خاطره می‌رسیم؛ اضافه کرد: «شاید لالایی‌ها اولین کلماتی هستند که بچه‌ها می‌شنوند. لالایی همراهی مادر با بچه است. لالایی از زبان مادر مثل شیر مادر است به همان گرمی و لطافت. لالایی به نوعی یک کلاس است که می‌شود در آن تعدادی کلمه گفت. متأسفانه بعضی از مادران با لالایی بچه را تربیت نمی‌کنند بلکه او سرکوب می‌کنند. سعی کنید در لالایی‌هایتان نگرانی‌ها را کم کنید بگذارید بچه‌ها خودشان خیلی چیزها را تجربه کنند. لالایی برای بیدار شدن است نه خوابیدن. لالایی برای بچه بگویید که بچه لالایی را بشنود و با آرامش بخوابد و باامید بیدار شود.»

ارجحیت زبان معیار

وی در ادامه گریزی به شعرهای کودکانه زد وگفت: «اولین شعر کودک ما لالایی‌ها هستند و اگر وسط هر شعر کودکانه‌ای کلمه «لالایی» بیاید تبدیل به لالایی می‌شود.»

وی به شاعران توصیه کرد: «لالایی بسرایید که بعدها از شنیدنش پشیمان نشوید. یادتان باشد از بچه‌ها و موضوعات بچه‌ها بگویید و جلوتر از آن‌ها بگویید. اگر بچه‌ها از ما جلو بیفتند ما حرفی برای گفتن نداریم ما باید جلوتر از بچه‌ها باشیم. در سرایش لالایی کمی خلاق باشیم. وقتی می‌خواهیم لالایی بنویسیم همه فرم‌ها را فراموش کنیم و حرف تازه بزنیم. شاعرانگی یعنی جزئی نمایی سعی کنیم لالایی‌هایمان روایی باشد. لالایی نباید جایی برای تخلیه عاطفی باشد بغض‌ها را در لالایی‌ها نگوییم ... سعی کنید لالایی زیاد بخوانید اما در لالایی قدیم نمانیم و سعی کنیم حرف جدید بگوییم چیزی برای بچه‌ها بگوییم که مفید باشد حتی آموزش‌هایی که در لالایی داریم مفید باشد تأثیرگذار باشد. شاعران امروز کودکان و نوجوان زیاد دنبال کلیشه‌ها باشند. باید از فرم‌های تازه استفاده کنند و مفاهیم را زیبا برای بچه‌ها منتقل کنند شاعران سعی کنند منطق را در لالایی به کار ببرند. سعی کنند از زبان معیار استفاده کنند تا بچه در مدرسه تضاد آموزشی نداشته باشد. در سرایش لالایی زبان معیار بر زبان محاوره ارجحیت دارد.

درپایان بکتاش تأکید کرد: شعر و لالایی را فقط به زبان تهرانی نگوییم بچه‌ای که در شهرها و اقوام دیگر است فکر نکند که باید این لالایی را به زبان تهرانی گوش دهد.

این کارگاه آموزشی با قرائت لالایی‌هایی که شرکت‌کنندگان سروده بودند وپخش لالایی‌هایی که ضبط شده بود ادامه پیدا کرد که مورد استقبال قرار گرفت. این لالایی‌ها از شهرها و اقوام مختلف کردستان، لرستان، خراسان، اهواز و... بود.

گفتنی است؛ فراخوان ملی لالایی با نام گهواره به همت حوزه هنری کودک و نوجوان و با محوریت لالایی‌های اقلیمی، شخصی و لالایی مادران شهدا برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha