۱۴۰۲.۰۸.۱۶

زهرا بخشی، خبرنگار- اولین کارگاه آموزشی «مدرسه پائیزه» باشگاه ادبی بانوی فرهنگ، با حضوراعضای این باشگاه و با ارائه اساتیدی از جمله احسان عباسلو- چای‌های قند پهلو- نقد ادبی، مهدی قزلی ، پرده تماشا - دیدن جمعی فیلم سینمایی و نقد داستان پردازان، مهدی صالحی، غم نامه یا رزم نامه ویراستاری، سارا عرفان، ادبیات حماسه و سمیه سلطان پور، روایت دلبری ها و دلخوری ها ، برگزار شد .

برگزاری این رویداد بهانه ای شد تا با دو استاد کارگاه آموزشی مدرسه پائیزه به گفت وگو بنشینیم و ازآنها در مورد دستاوردهای کارگاه آموزشی‌ای که برگزار شد بپرسیم.

نگاه کلی به رویکردهای انتقادی

 احسان عباسلو که دراین کارگاه به نقد ادبی پرداخته و درباره لزوم نقد داستان و مزایای گسترده  آن در ارتقاء سطح ادبیات و داستان نویسی برای شرکت کنندگان صحبت کرد، با اشاره به مضمون و محتوای کارگاه چای‌های قند پهلو«نقد ادبی» می گوید: موضوع این کارگاه آموزشی که هدف آن آشنایی کلی مخاطبان با نقد ادبی و نحوه و چگونگی نقد یک اثر بود، شرکت کنندگان آموزش دیدند که یک منتقد چطور آثارشان را نقد می کند و اینکه در صورت امکان اگر خودشان علاقمند به نقد شدند به عنوان یک منتقد چگونه می توانند آثار را نقد کند، به دیگر سخن، دریچه ای برای آشنایی با نحوه و کیفیت نقد ادبی بود .

وی اظهار داشت: در این کارگاه ما یک نگاه کلی به رویکردهای انتقادی مانند رویکرد سنتی، رویکرد روانشناختی، رویکرد کهن الگویانه و رویکرد صورت گرایانه  داشتیم که به طور مختصر و با توجه به ضیق وقتی در اختیار داشتیم  بدان پرداختیم . کار عملی نیز در این کارگاه آموزشی صورت گرفت و شرکت کنندگان با نحوه و چگونگی نقد یک داستان آشنا شدند

استاد عباسلو افزود: در این جلسه، داستان یکی از شرکت کنندگان که از اعضای کانون بانوی فرهنگ بود را نیز انتخاب کرده و آن را نقد کردیم .

عباسلودر پاسخ به این سئوال که سطح علمی و تجربی شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی مدرسه پائیزچگونه بود، گفت: شرکت کنندگان در سطح بالایی از لحاظ اطلاعات داستانی و نیز کارهای تجربی بودند، اکثر آنها صاحب قلم و عمدتا داستان نویس بودند و تعدادی از آنها حتی کتاب داشتند ، علاوه بر این تعداد شرکت کنندگان نیز قابل توجه بود.

وی افزود:  اینکه افرادی در روز پنجشنبه، در کارگاه آموزشی و کارگاه نقد شرکت کنند نشان دهنده علاقمندی بالای آنهاست، در طول برگزاری کارگاه نیز این افراد حضور فعالی داشته و در بحث ها هم مشارکت داشتند و اعلام نظر می کردند ، به بیان ساده ترحضور شرکت کنندگان قابل توجه و پررنگ بود.

وی با اشاره به تاثیر چنین رویدادی هایی در جامعه هدف که بانوان فعال فرهنگی و نویسنده است نیز گفت: از دو منظر می‌توان تاثیرگذاری چنین رویدادهایی را بررسی کرد،  اول اینکه هر حرکت فرهنگی‌ای می تواند نشاط به همراه داشته باشد  و دوم اینکه شرکت کنندگان می توانند با مقولات فنی و تخصصی آشنا شوند و ببینند آثارشان چطور نقد و ارزیابی می شود و این مساله می تواند به قلم آنها کمک کند . به دیگر سخن، کلاس هایی از این دست مزایای بسیار گسترده ای دارد وماحصل آن نیز به ارتقاء سطح آثار تولید شده از سوی شرکت کنندگان کمک شایانی می کند. امیدوارم حوزه هنری دراین زمینه کارگاه‌های بیشتری را برگزار کند .

عباسلو در ادامه درباره دستاوردهای برگزاری چنین نشست هایی می گوید: باتوجه به میزان بالای مشارکت شرکت کنندگان و سئوالات پخته‌ و قابل توجهی  که مطرح می کردند و همچنین بازخوردهایی که از آنها می گرفتم،‌احساس می کنم هدفی که مد نظر ما بود محقق شده است،‌ حضور فعال مخاطبان نشان می داد که آنها، هم به نقد و به شیوه های نقد علاقمند شده اند و هم اینکه آموزش دیده‌اند که آثار را چگونه مورد ارزیابی قرار دهند .

محتوا و مضمون کارگاه پرده تماشا

مهدی قزلی دیگر استاد  اولین کارگاه آموزشی مدرسه پائیزه باشگاه ادبی بانوی فرهنگ بود، از وی درباره محتوای کلاس آموزشی ای که وی مدرس آن بود پرسیدیم که گفت: در این جلسه، فیلم « لئون» را به اتفاق شرکت کنندگان دیدیم و به بهانه آن فیلم، درمورد عناصر داستان صحبت کردیم.

وی درباره سطح شرکت کنندگان در این کارگاه آموزشی نیز گفت: به عقیده من شرکت کنندگان با مفاهیم کلی داستان نویسی آشنا بودند و موقعیت و همچنین سطح آنها به گونه ای بود  که از بحث هایی که در کارگاه مطرح می شد به خوبی استفاده کردند.

قزلی درباره تاثیر برگزاری این کارگاه آموزشی نیز گفت: به نظر من، برگزاری چنین رویدادهایی درایجاد موقعیت گفت وگو و دیدار با کسانی که در این حوزه فعال هستند نقش بالایی دارد، در چنین جلساتی شرکت کننده علاوه بر اینکه خودش فعالیت می کند که سطح خودش را ارتقاء بدهد همزمان شرکت کنندگان  دیگری را هم می بیند که برای آموزش و برای ارتقاء خود تلاش می کنند که دیدن این تلاش، به فرد روحیه مضاعفی می دهد .

وی می افزاید : علاوه بر این ، شرکت  در چنین رویدادهایی امکان موقعیت سنجی را فراهم می کند چرا که فرد شرکت کننده می تواند خودش را ارزیابی کند و بفهمد که در چه موقعیت و سطحی قرار دارد و چه تغییرات جدیدی را باید انجام دهد، بازخوردهایی که از شرکت کنندگان گرفتم ، بازخوردهای خوبی بود و به نظرم نتیجه ای که حاصل شد مطلوب بود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha