۱۴۰۲.۰۸.۱۶

فاطمه شعبانی، خبرنگار- اتفاقات تلخی که در چند هفته اخیر در غزه در حال رخ دادن است، قلب هر انسان آزاده‌ای را در سراسر جهان به درد می‌آورد؛ فاجعه‌ای انسانی که بیشترین قربانیان آن را غیرنظامیان خصوصاً زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. برای همدردی با غم‌دیدگان غزه بسیاری از هنرمندان و شاعران دست به کار شده‌اندتا از مقاومت مردم فلسطین دربرابر این جنایت فجیع بنویسند تا شاید بتوانند ذره‌ای از رذالت صهیونیست‌ها را به بشریت نشان دهند. دکتر محمدمهدی سیار، شاعر و ترانه‌سرا در شعر جدید خود با عنوان «سلام بر غزه» به این اتفاقات واکنش نشان داده است. وی از تأثیر شعر مقاومت و میانداری شعرا در وقایع اخیر می‌گوید.

موقعیت آخرالزمانی

محمدمهدی سیار با اشاره به کشتار بی‌رحمانه کودکان بی‌دفاع غزه  درباره تأثیر شعر مقاومت بر مخاطبان اینطور می‌گوید: «در شرایط پیش‌آمده شاید نتوانیم کار خاصی انجام دهیم، اما حداقل کاری که از دست‌مان برمی‌آید، این است که نشان دهیم از این اتفاقات ناراحت هستیم و وجدان انسانی هنوز زنده است، هر چند پیش چشم ما این وجدان سر بریده می‌شود. این روزها ما با یکسری ناانسان به نام رژیم‌صهیونیستی مواجه هستیم که می تواند میلیاردها انسان روی زمین را تبدیل به ناانسان می‌کند؛ و آن هنگامی است که چنین جنایتی رخ می‌دهد و کسی کاری نمی‌کند و جز اعتراض زبانی کاری از دستش برنمی‌آید. جلوی چشم همه جهان صهیونیست‌ها روزانه بیش از ۴۰۰کودک را به طرز وحشیانه‌ای می‌کشند، این اتفاقات به تدریج بشریت را از انسان‌بودن تهی می‌کند و چیزی که آنجا سربریده می‌شود، به نظرم وجدان بشری است. بعد از این وقایع تلخ چگونه انسانیت می‌تواند سر بلند کند و از این شرمساری خارج شود؟ ما با یک شرمساری جهانی مواجه هستیم و موقعیت، موقعیت آخرالزمانی است. شرایط خیلی قیامت‌گونه شده است. ما با قیامتی مواجهیم که احساس می‌کنیم جهنمی هستیم و شعر تا حدی می‌تواند این واقعیت را ثبت کند و بخشی از این وجدان زخم‌خورده انسانی را نمایش دهد.

کوچک‌ترین کار

«سلام بر غزه» جدیدترین شعر چهره برتر هنر انقلاب است که برای بچه‌های غزه سروده است. سیار در این شعر به بچه‌های غزه توصیه می‌کند:‌ای وارث فلاخن داود و کوه طور/ بگذار در فلاخنت آتش به جای سنگ.وی با بیان اینکه این یک تراژدی بزرگ است که هر شاعری در مواجهه با این صحنه‌ها نمی‌تواند ساکت بماند، از حال و هوای سرودن شعرش اینطور می‌گوید: «همیشه سعی می‌کردم این صحنه‌ها را نبینم، همین که اخبارش به گوشم رسید و با غمی آمیخته با خشم کلمات بر زبان جاری شد. ما در یک شرایط غیرعادی قرار گرفته‌ایم که نمی‌دانیم چگونه می‌شود از آن خارج شد. سرودن شعر کوچک‌ترین کاری است که برای این بچه‌ها از دست‌مان برمی‌آید.»

میانداری شاعران

وی در پاسخ این سؤال که این روزها برای فجایع غزه بسیاری از شاعران متعهد شعر گفته‌اند، به نظرتان کدام شعر مؤثرتر بوده و کدام یک روی شما بیشتر اثر گذاشته است؟ پاسخ می‌دهد: «این روزها غزل‌ها و سروده‌های خوبی از شاعران مختلف دیده‌ام، اما می‌توانم بگویم غزل‌ها و رباعیاتی که «میلاد عرفان‌پور» سروده خیلی تأثیرگذار بوده است، همچنین غزلی از «مبین اردستانی» خواندم که به لحاظ زبانی اثرگذار و زیبا بود. حس می‌کنم در این شرایط شاعران میدانداری و میانداری می‌کنند و در این عرصه زبان مردم ایران شده‌اند، هم برای ابراز انزجار فاجعه عظیم بشری که رخ می‌دهد و هم حمایت از مردم مظلومی که زیرگلوله‌های صهیونیسم خانه‌های‌شان بر سرشان آوار می‌شود و زیر این آوار به صورت خانوادگی به شهادت می‌رسند.»

کار جدید

هر چند سروده‌های محمدمهدی سیار در قالب‌های متنوعی از جمله عاشقانه، اجتماعی و فلسفی است، اما شعرهای آیینی او در ایام محرم الگوی مداحان و سراینده‌های جوان است. اهالی ادب او را با اشعار عاشقانه‌اش می‌شناسند و اهل هیئت و روضه هم سیار را با میثم مطیعی به یاد می‌آورند و اشعاری که برای این مداح سروده است. وی درباره کار جدیدی که در دست تولید دارد، می‌گوید: «تعدادی از دوستان حوزه موسیقی در حال تولید آثار هستند. من هم با دوستان مشغول تولید کاری هستیم. فکر می‌کنم به زودی آثار خوبی در حوزه موسیقی و ترانه بشنویم، امیدواریم تأثیرگذاری خوبی هم در سطح ملی و جهانی داشته باشد.»

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha