۱۴۰۲.۰۷.۲۴

در مراسمی که شامگاه ۲۳ مهرماه در مسجد جامع کرمان برگزار شد ، از ده پوستر که از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان با هدف بزرگداشت سالگرد حماسه بزرگ ۲۴ مهرماه ۵۷ تولید شده است، رونمایی شد . در این مراسم که‌ استاندار کرمان، نماینده ولی فقیه دراستان و روسای استانی سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری انقلاب اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند، یاد و خاطره حماسه سازان مسجد جامع کرمان گرامی داشته شد.

در ۲۴ مهر۱۳۵۷ چه گذشت؟

امروز ۲۴ مهر ماه ۵۷  است،‌ نزدیک به چهل روز از جنایت ۱۷ شهریور در میدان شهدا (ژاله) و خیابان های اطراف آن گذشته است.

انقلابیون کرمانی از چند روز قبل در حال برنامه ریزی بوده اند تا برای بزرگداشت اربعین شهدای جمعه سیاه، در ۲۷ مهرماه، مراسم باشکوهی برگزار کنند اما ساواک که متوجه ماجرا شده، قصد دارد از برگزاری این چنین مراسم هایی در سراسر کشور ممانعت کند، برای همین، در حرکتی پیشدستانه، مردم متدین کرمان سه روز زودتر،مراسم را برگزار کرده اند.

‌هزاران نفر از متدینین کرمان برای اجرای دستور امام خمینی (ره) و به دعوت روحانیون محبوب شهر، در مسجد جامع کرمان اجتماع کرده اند، حاضران در سکوت و آرامش در حال گوش دادن به سخنرانی یکی از روحانیون شهرهستند که ناگهان سر و صدایی از ورودی مسجد بلند می شود، گروهی از اراذل و اوباش اجیرشده، با حمایت ماموران مسلح، با چوب ، چماق ، سنگ و چاقو و اسلحه گرم به مردمی که در صحن و شبستان جمع شده‌اند حمله ور می شوند، طولی نمی کشد که به داخل مسجد گاز اشک آور پرتاب می کنند و همزمان درهای مسجد و قرآن و کتاب های دعا به آتش کشیده می‌شوند و در این شلوغی و حمله است که «باقدرت جوپاری» و «غلامرضا یزدان شناس»، دو نفر از مردم متدین حاضر در صحن مسجد، به شهادت رسیده  و تعداد زیادی از مردم مجروح می‌شوند.

علیه فراموشی

آیت الله صالحی کرمانی، روحانی بزرگ و رییس حوزه علمیه کرمان یکی از مجروحان است که به علت گاز گرفتگی، بر روی دست مردم به خارج از مسجد انتقال یافته و به بیمارستان منتقل می‌شود.

چند نفر از روحانیون کرمان نیز که مورد ضرب و شتم و بی احترامی قرار گرفته‌اند با کمک مردم از مسجد خارج می شوند.

بعد از حادثه مسجد جامع، اراذل در سطح شهر به راه می‌افتند و بعد از غارت چند مغازه بزرگ ، آنها را به آتش می کشند.

تلگرامی برای افشای جنایت

سه شنبه ۲۵ مهرماه، یک روز پس از این واقعه، از سوی آیت الله صالحی کرمانی، تلگرافی برای مراجع بزرگ شیعه در قم و مشهد مخابره می‌شود که در این تلگرام، شرح مفصل آنچه در مسجد جامع کرمان رخ داده بود به عرض حضرات آیات عظام رسانده می شود .

پس از این ماجرا، در حالی که شهر کرمان در ماتم فرو رفته و مردم به عزاداری می پردازند، نیروهای نظامی در نقاط مختلف شهر کرمان مستقر می‌شوند، در شهر راور نیز مردم متدین  به تظاهرات می‌پردازند که توسط ماموران، قسمتی از مسجد راورنیز به آتش کشیده می‌شود.

علیه فراموشی

دو روز بعد، یعنی در ۲۶ مهرماه ۵۷ ، فاجعه رخ داده در مسجد جامع کرمان انعکاس وسیعی می یابد و اغلب علما و آیات عظام در این مورد پیام فرستاده و یا اعلامیه صادر می کنند، امام خمینی ( ره) نیز طی یک گفتگوی تلفنی از پاریس، در جریان وضعیت سلامتی آیت الله صالحی کرمانی و جزییات حمله به مسجد جامع و مردم کرمان قرار می گیرند.

این  حماسه همیشه جاوید

مردم دیار کریمان از آن زمان تاکنون در این روز با جمع شدن در مسجد جامع شهر ، یاد شهدای گرانقدر شهر خود را گرامی می‌دارند، امسال اما ، در سالگرد این حماسه خونین، حوزه هنری کرمان اقدام به تولید پوسترهایی نمود که روایتگر تصویری از جنایت حکومت ستمشاهی در این شهر به شمار می رود.

چرا این پوسترها را خلق کردیم؟

مجتبی اسدی ، رئیس حوزه هنری استان کرمان ‌ درباره تولید این آثار می گوید : این پوسترها در حقیقت بازآفرینی حماسه بیست و چهارم مهرماه ۱۳۵۷ کرمان است ، دلیلی که به این پوسترها پرداختیم این بود که بعد از گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، احساس می‌کنیم آنچنان که شایسته است به این حماسه و نقش آن در پیروزی بهمن ماه ۵۷ پرداخته نشده  است.

ما در حوزه هنری انقلاب اسلامی به دلیل تعهدی که به زیست بوم کرمان و وقایع نگاری تاریخ انقلاب و حماسه های مردمی داریم ،تلاش کردیم با تولید این پوسترها ، از سویی روایت این حماسه بزرگ  و مقاومت مردانه مردم کرمان را به جوانان و نوجوانان نسل جدید برسانیم و از سوی دیگر این خاطره را برای نسل های قبلی یادآوری کرده  و از فراموشی این مردانگی و شجاعت بزرگ جلوگیری کنیم ، ماتلاش می کنیم با تولید در قالب های دیگر نیز هر ساله این حماسه را تکرار کنیم و امیدواریم پیام این ایستادگی و مقاومت مردمی هر سال بهتر از سال گذشته به نسل جدید منتقل شود .

علیه فراموشی

علیه فراموشی

علیه فراموشی

علیه فراموشی

علیه فراموشی

علیه فراموشی

علیه فراموشی

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha