۱۴۰۲.۰۷.۲۲

امین سلیمانی فارسانی، خبرنگار- روز گذشته حجت الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، با انتشار تصویر دیوارنگاره نقش بسته بر دیوار حائل فلسطین اشغالی که به همت حوزه هنری طراحی شده بود، در شبکه اجتماعی ویراستی، نوشت: «ان‌شاءالله به‌زودی؛ رویداد «فتح‌المبین» در صحن مسجدالاقصی.» متنی که با استقبال زیاد کاربران این شبکه اجتماعی هم روبه‌رو شد. این گزارش، بازخوانی روایت آن دیوارنگاره است که استاد مسعود نجابتی و حمیدوکیلی( عکاس خبری) در ترسیم و عکاسی از آن حضور داشتند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، «وقتی ۷ ماه پیش و در روز قدس، هنرمندانی از مصر، لبنان، فلسطین، سوریه، ایران و الجزایر به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی دیوارنگاره «و فتح قریب» را بر دیوار حائل فلسطین اشغالی ترسیم کردند، به تحقق وعده صادق باور داشتند.

«ان‌شاءالله به‌زودی؛ رویداد «فتح‌المبین» در صحن مسجدالاقصی..»

این، متنی بود که روز گذشته، از سوی حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی، درباره دیوارنگاه دیوار حائل فلسطین اشغال منتشر شد،‌ دیوارنگاره‌ای باشکوه که به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی و با یاری جمعیت هنری رسالات به  مناسبت «روز قدس» ترسیم شده بود.

این نوشته به سرعت در فضای مجازی منتشر شده و  با استقبال بالای مخاطبان روبرو شد،‌ اما ماجرای این دیوارنگاره چه بود و چگونه ترسیم شد؟

ان‌شاءالله به‌زودی؛ رویداد «فتح‌المبین» در صحن مسجدالاقصی..

دیوار حائل ،‌نمایشگاه آثار هنرمندان جبهه مقاومت؟

دیوار حائل لبنان و سرزمین‌های اشغالی، در واقع نمایشگاه آثارهنرمندان جبهه مقاومت است. هنرمندان جبهه مقاومت، طی سال‌های متمادی، روی این دیوار حائل بدون بخشنامه و دستور و به صورت خودجوش، روایت‌های مختلفی را ترسیم کرده‌اند. اولین روایت، روایت مظلومیت مردم فلسطین بوده است. در ادامه، تصاویری از شهدا روی دیوار نقش بست  و بعد از آن هم به دلیل اتفاقاتی که در منطقه در حال رخ دادن است، روایت‌هایی از فتح و ظفر بر این دیوار شکل گرفت؛ آثاری همچون « در قدس نماز می‌خوانیم» و از این دست عبارت‌های امیدبخشی که آینده جهان اسلام را ترسیم می‌کند.

دیوارنگاره ای از امید «و فتح قریب»

مسعود نجابتی هنرمند طراح گرافیک که در این رویداد گروهی حضور داشته است، درباره رویداد و دیوارنگاره «و فتح قریب» که بر روی دیوار حائل بین سرزمین‌های اشغالی و جنوب لبنان نقش بسته است در گفت و گو با مهر می‌گوید: این دیوارنگاره با محوریت روز قدس و آزادی قدس شریف انجام شد. دیوارنگاره بر گرفته از آیه «نصر من الله و فتح قریب» از قرآن کریم است که در آن، هنرمندان بر آزادسازی قدس شریف از اشغال رژیم صهیونیستی تاکید دارند و با جلوه‌های ویژه هنری برگرفته از مقاومت و مبارزه ضد رژیم صهیونیستی این فعالیت هنری را رقم می‌زنند. وحدت کلمه هنرمندان در این رویداد بر قدس و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی از دیگر دستاوردهای این رویداد هنری کم نظیر است.

چه هنرمندانی شرکت داشتند؟

برای ترسیم دیوار نگاره « و فتح قریب» ، خانم ولاء محمد از مصر، رضا قصیر از لبنان، علی جروان از فلسطین، فادی الفرج از سوریه، سمیر بعداش از الجزایر و استاد مسعود نجابتی از ایران حضور داشتند و این دیوارنگاره طی ۴۸ساعت در جنوب لبنان پشت دیوار حائل بین فلسطین اشغالی و لبنان ترسیم شد. 

این رویداد جمعی که به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی و با یاری جمعیت هنری رسالات انجام شد،  برگرفته از آیه قرآنی «نصر من الله و فتح قریب» است و به صورت خودجوش و داوطلبانه توسط   هنرمندان مسلمان بر روی دیوار حائل ترسیم شد.

آن شب بارانی

«حمید وکیلی» عکاس خبری که همراه با استاد نجابتی برای روایت  این کارهنری بزرگ به لبنان سفر کرده بود درباره این اثر می گوید: « در حالی که قصد رفتن به مشهد را داشتم ، پشت خط تلفن فهمیدم که گروهی از هنرمندان مسلمان با همراهی استاد نجابتی، قرار است سفری به لبنان داشته باشند و بر روی دیوار حائل به مناسبت روز جهانی قدس، طرحی را نقاشی کنند. دلم نمی‌خواست چنین موقعیت و این تجربه را از دست بدهم، برای همین همانجا پشت تلفن موافقتم را اعلام کردم و فردا صبح به سمت بیروت پرواز کردیم».

 روزی که هنرمندان مسلمان به سمت جنوب لبنان حرکت کردند، باران شدیدی باریده بود، اما باز هم جوانان لبنانی با وجود بارش شدید باران، دیوار حائل را برای طرح دیوارنگاره پاکسازی کرده بودند و هنرمندان مسلمان به محض رسیدن به دیوار حائل متوجه حضور جوانان لبنانی شدند.

لبنانی‌ها مدام می‌خواستند خودشان نیز در تکمیل دیوارنگاره شریک باشند و دائم درحال تردد بودند تا مبادا رنگ تمام شود و هنرمندان لنگ رنگ باشند. حتی وقتی که باران شدت گرفت و هنرمندان دیگر نمی‌تواستند کار کنند، تعداد از بچه‌های لبنان برای هنرمندان، کاورهای بارانی خریدند تا کار متوقف نشود....  

شب قدر مقابل استکبار جهانی و اسرائیل

بالاخره شب بیست و سوم ماه رمضان، کار دیوارنگاره به اتمام رسید.« وقتی کنار دیوار حائل رسیدیم، یکی از بچه‌های لبنان به صورت خودجودش، شروع به خواندن دعای افتتاح و دعای توسل کرد. احساس خاص و غیرقابل وصفی به من دست داد و قطعا تا به آن لحظه متفاوت‌ترین شب قدری بود که تجربه کرده بودم. آن لحظات به معنای واقعی کلمه برای ما شب قدر شد، شب قدری که با هنر هنرمندان مسلمان مقابل استکبار جهانی و اسراییل ایستاده بودیم. پس از پایان عکاسی از دیوارنگاره، متوجه نور پروژکتور و حضور گروهی از لبنانی‌ها در امتداد دیوارنگاره و دیوار حائل شدیم. وقتی با آن‌ها وارد گفتگو شدیم، به این پی بردیم که تعدادی دیگر از هنرمندان لبنانی به صورت خودجوش تصمیم به طراحی دیوارنگاره‌ای دیگر، در کمتر از ۴۸ ساعت گرفته‌اند».

وکیلی درباره اهمیت روز قدس در میان لبنانی‌ها می‌گوید:« تمام مدتی که هنرمندان کار می‌کردند، لبنانی‌ها ترانه‌ها و آهنگ‌های حماسی و ضد استکبار پخش می‌کردند و زیرلب زمزمه می‌کردند....

بلاخره روز آخر فرارسید و ما از محل اقامت با شوق و ذوق به سمت دیوار حائل و طرحی که کشیده بودیم حرکت کردیم تا از طرح کامل بدون حضور داربست ها عکسی دسته جمعی بگیریم. عکس را گرفتیم و پس از آن با هنرمندان به سمت بیروت برگشتیم اما این پایان ماجرا نبود هنرمندان کشورهای مصر، الجزایر، سوریه و فلسطین از حضور در این رویداد بسیار خوشحال بودند و حضور خود را برای پروژه های بعدی با شوق بسیار بالا اعلام کردند. در میان این خداحافظی‌ها من در فضای مجازی بازخوردهای بسیار خوبی از انتشار و وایرال شدن گسترده عکس هایم از این اتفاق به ویژه در کانال‌های عربی می دیدم که من را خوشحال تر می کرد.بیروت رسیدیم و هر هنرمند برای بازگشت به وطنش از گروه جدا شد اما این را همه ما نانوشته فهمیدیم که وطن مشترک همه ما بیت المقدس است.»

ان‌شاءالله به‌زودی؛ رویداد «فتح‌المبین» در صحن مسجدالاقصی..

ان‌شاءالله به‌زودی؛ رویداد «فتح‌المبین» در صحن مسجدالاقصی..

ان‌شاءالله به‌زودی؛ رویداد «فتح‌المبین» در صحن مسجدالاقصی..

ان‌شاءالله به‌زودی؛ رویداد «فتح‌المبین» در صحن مسجدالاقصی..

ان‌شاءالله به‌زودی؛ رویداد «فتح‌المبین» در صحن مسجدالاقصی..

ان‌شاءالله به‌زودی؛ رویداد «فتح‌المبین» در صحن مسجدالاقصی..

ان‌شاءالله به‌زودی؛ رویداد «فتح‌المبین» در صحن مسجدالاقصی..

ان‌شاءالله به‌زودی؛ رویداد «فتح‌المبین» در صحن مسجدالاقصی..

ان‌شاءالله به‌زودی؛ رویداد «فتح‌المبین» در صحن مسجدالاقصی..

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha