۱۴۰۲.۰۷.۱۶

ناهید منصوری، خبرنگار- انتشارات سوره مهر به عنوان یکی از ناشران فعال در حوزه ادبیات پایداری و مقاومت، آثار شاخص و قابل توجهی درباره فلسطین منتشر کرده و توانسته اطلاعات زیادی درباره جنایت های رژیم اشغالگر اسرائیل را در قالب خاطرات مبارزان فلسطینی و رمان‌های خواندنی برای مخاطبان کتاب‌خوان بیان کند. به بهانه پیروزی اخیر گروه‌های مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی، بخشی از این کتاب‌ها را که تلاش کرده هویت واقعی صهیونیست‌ها و جنایاتشان را برای مخاطبان فاش کند، مرور می‌کنیم.

ماجرای نفوذ یهودیان با استناد به دست‌نوشته رزمنده فلسطینی

«ریاح» نوشته جلال توکلی، از جمله کتاب‌هایی است که از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و تاکنون چندین بار تجدید چاپ شده است. این  رمان درباره چگونگی نفوذ یهودیان در کشور فلسطین‌ با استناد به دست‌نوشته ‌های یک رزمنده مسلمان فلسطینی است. داستان، درباره پسری به نام اسماعیل است که با خانواده‌اش ‌در مزرعه‌ای در فلسطین زندگی می‌کنند. او در قالب خاطراتش ‌مواردی چون چگونگی نفوذ عوامل بیگانه و یهودی‌ها به‌عنوان کارگر در مزارع فلسطینی‌ها، سرگذشت پسری به نام ریاح که والدینش را از دست داده است، آغاز ادعای مالکیت یهودیان بر فلسطین با تکیه بر آیات تورات، تلاش دشمنان برای بیرون کردن اسماعیل و خانواده‌اش از فلسطین، به آتش کشیدن خرمن مزرعه، فروش تکه‌ای از مزرعه به‌ کارگر یهودی جهت تأمین مخارج بیمارستان فرزند خانواده، آتش ‌زدن درخت زیتون مزرعه توسط یهودی‌ها و فوت پدر، خروج ‌ارتش انگلیس از فلسطین، شورش صهیونیست‌ها در سال ۱۹۴۸ و قتل عام اعراب و آوارگی اعراب در اردوگاه ها را بیان کرده است.

«پایان یک نقش» و بحران هویت مردم اسرائیل

کتاب «پایان یک نقش» نیز نوشته جلال توکلی است؛ تاریخچه مختصر و مفیدی درباره رژیم صهیونیستی که به بحران صهیونیسم و مسائل و مشکلات میان آنها علی‌رغم ظاهر موفقی که دارند اشاره دارد؛ مشکلاتی که صهیونیست‌ها همواره تلاش می‌کنند مخفی نگه دارند تا ظاهر موفقی از خود نشان دهند.

این کتاب می‌تواند در آگاهی و شناخت مردم ایران و جهان نسبت به جنایات صهیونیست‌ها موثر باشد و در قالب داستان، مخاطب را با بسیاری از وقایع تاریخی آشنا کند.

«هانا» شخصیت محوری این رمان است که سرگذشتش را برای نویسنده و افراد دیگری همچون وکیل و بازپرس تعریف می‌کند. او زنی بی‌هویت و جویای هویت است، گرفتار در زندان خرافات و اعتقادات صهیونیسم و دربند نظام سلطه و رژیم نژادپرستی که فرصت هرگونه تفکر یا طرح سوال را از او و امثال او گرفته است. هم از لحاظ فکری زندانی است و هم از لحاظ فیزیکی.  این شخصیت در شرایطی قرار گرفته که باید برای رهایی از محبس گندیده اندیشه و زندان مخوف تلمود، رو در روی افرادی که به نوعی سرنوشتش را رقم خواهند زد، بنشیند و با هر کدام بر اساس شخصیت و زبان آن ها و صدالبته هدف خود، ارتباط برقرار کند.

توکلی در «پایان یک نقش» درباره بحران هویت مردم اسرائیل حرف می زند و از این طریق سعی دارد نگاه انسانی تری به مردم اسرائیل داشته باشد و آن ها را قربانیان دروغ های صهیونیسم معرفی کند.

«پل نامرئی از هنر به سیاست» کتابی درباره تعریف هویت سیاسی اسرائیل

کتاب «پل نامرئی از هنر به سیاست» نوشته سید حسن زرهانی است. کتاب پل نامرئی به چگونگی هنر به سیاست به آموزش مفاهیم دینی، سیاسی و اخلاقی دین یهود از طریق هنر می‌پردازد.

آیا می‌دانید بیشتر ایدئولوژی‌ها و مکتب‌های سیاسی‌ـ اجتماعی، صرف‌نظر از رویکردشان، از فرهنگ و هنر به عنوان عامل تثبیت‌کنندهٔ پایه‌های مشروعیت خود استفاده می‌کنند؟

هم‌اکنون مقوله‌ای به نام تربیتِ سیاسی در جهان معاصر بر اساس رویکردهای خلّاق هنری شکل گرفته است، تحولات علمی تعلیم و تربیت در جهان معاصر به سوی گفتمان «خلاقیت‌محور» در حال حرکت است. هم‌چنین هنر یکی از مهم‌ترین راهکارها در فرایند جامعه‌پذیری سیاسی، که یکی از اهداف هر نظام سیاسی است، شناخته شده است.

جنگ نرم و خلاقیت هنری یکی از مهم‌ترین ابزارهای نظام تعلیم و تربیت صهیونیستی برای جامعه‌پذیری سیاسی یهودیان است. این کتاب سعی دارد با رویکردی پژوهشی و دقیق به مخاطب نشان دهد چطور جامعه اسرائیل، به عنوان یک دولت نوپا، شهروندان خود را از دورترین نقاط جهان به فلسطین اشغالی می‌کشاند و چگونه هویت سیاسی آن‌ها را تعریف می‌کند؟

«حقیقت سمیر» حوادث سیاسی و نظامی فلسطین و لبنان

کتاب «حقیقت سمیر» نوشته یعقوب توکلی است و انتشارات سوره مهر آن را برای علاقه‌مندان به ادبیات پایداری منتشر کرده است. نویسنده این کتاب تلاش کرده که حوادث جدی سیاسی و نظامی فلسطین و لبنان و تحولات آن را علاوه بر مسائل خاص خود سمیرقنطار (قدیمی‌ترین اسیر لبنانی دربند رژیم صهیونیستی) مورد توجه قرار دهد به طوریکه این مجموعه حاصل بیش از ۵۰ جلسه مصاحبه نویسنده با سمیرقنطار است.

توکلی نویسنده این کتاب سمیر قنطار را تجلّی بخشی از مرارت و رنجی می‌داند که مردم فلسطین این همه سال متحمل شدند. رنج ۲۹ سال اسارت و شکنجه در زندان‌های اسرائیلی و ادامه دادن مبارزه پس از آزادی چیزی است که حقیقتاً در عالم واقع سخت و دشوار است.

هنگامی که قرار شد نویسنده با آقای سمیر سامی‌قنطار درباره سرگذشت سی‌سال زندان او در اسرائیل به گفت‌وگو بنشیند هم سمیرقنطار و هم بقیه دوستانش تصور می‌کردند که خبرنگاری آمده و می‌خواهد ساعتی گفت‌وگو کند و تمام شود. اما نویسنده در همان آغاز به سمیر یادآور شد که در جوانی کتاب گزارش محاکمات نلسون ماندلا رهبر فقید مبارزات آفریقای جنوبی را که مطالعه کرده‌ است و همچنان صبر و استقامت ماندلا در ذهن و جانش زنده است ـ هرچند آن موقع که او کتاب را خوانده ماندلا زندانی بود و الان که این متن را می‌نویسد ماندلا در قید حیات نیست ـ به سمیر یادآور شد که در صورت حوصله در گفت‌وگو سرگذشت بسیار عجیب او می‌تواند برای تاریخ و جهانیان ماندگار باشد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha