۱۴۰۲.۰۷.۰۵

ناهید منصوری- خبرنگار،«خون، براده‌هایی از شهر» عنوان یکی از کتاب‌هایی است که به همت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری منتشر شده و 5 مهرماه به همراه 5 کتاب دیگر که درباره خرمشهر به نگارش در آمده‌اند در قالب اختتامیه ویژه‌برنامه «خانه‌ام خرمشهر» رونمایی خواهد شد. به همین بهانه به گفت‌وگو با مهدی زارع نویسنده «خون، براده‌هایی از شهر» پرداخته‌ایم.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، مهدی زارع درباره ایده نگارش این اثر می‌گوید: ایده اولیه این کتاب با این پرسش که شهر چیست؟ آغاز می‌شود. البته این تعریف به معنای ارائه توضیح درباره تراکم جمعیت  و خانه نیست، بلکه به نظر من شهر برای خود روح، فضا، حیوانات، گیاهان، خاطرات و... دارد. در ادامه این کتاب به اینکه خرمشهر چیست؟ اشاره کرده‌ام و در حقیقت این موضوع، ایده الحاقی بود که پس از پیشنهاد پروژه نگارش کتاب درباره خرمشهر، مقاومت مردم این شهر و آزادسازی آن، در چهلمین سالگرد شکست حصر خرمشهر شکل گرفت.

وی درباره خرمشهر می‌گوید که جنگ عارض بر شهر خرمشهر است و این شهر به نظر وی آنقدر مهم است که جدای از جنگ باید هویت آن در نظر گرفته شود.

نویسنده «خون، براده‌هایی از شهر» می‌افزاید: خرمشهر پیش از وقوع جنگ، خرمشهر بود و بعد از آن هم خرمشهر ماند و در آینده هم خواهد ماند. بحث بر سر این است که این شهر با همه مردمی که به آنجا مهاجرت کردند و افرادی که از آن دفاع کردند و حتی با حیوانات شهر یا گیاهانش مطرح شود.

او درباره چگونگی پرداختش به خرمشهر در این کتاب توضیح می‌دهد: در این اثر از شخصیتی بومی استفاده کردم و شغل این فرد که یک پرنده فروش و طبیب حیوانات است و درگیر با اتفاقات خرمشهر می‌شود. او پیش و حتی در زمان آغاز جنگ در حال زندگی خود است و با ورود جنگ به عنوان یک عارضه، او درگیر با اتفاقات جنگ می‌شود و افراد مهاجر و تکاوران و مدافعان شهر کم کم وارد ماجرا می‌شوند. من به کمک شخصیت‌ها توانسته‌ام حال و هوای شهر خرمشهر را در این کتاب نشان دهم.

نویسنده «خون، براده‌هایی از شهر» ادامه می‌دهد: من برای خلق این اثر الگوی خاصی در نظر نگرفتم و این کتاب را در یکسال به نگارش در آوردم. برای نگارش «خون، براده‌هایی از شهر»جدای از تحقیقات کتابخانه‌ای و فضای مجازی، پژوهش میدانی هم انجام شد و در طول چند روز سفری که به خرمشهر داشتم، به روستاهای اطراف و فضاهای مرتبط با داستان مراجعه و با افراد و مردم مصاحبه کردم.

او با اشاره به نام کتابش می‌گوید: عنوان اولیه کتاب نام شخصیت آن بود ولی توصیه شد که این نام تغییر کند. با اینکه دوست داشتم خونین شهر در عنوان کارم باشد، اما با توجه به اینکه انتخاب این عنوان کارکرد مورد نظر را نداشت، عنوان تغییر کرد. من می‌خواستم استحکام و مقاومت خرمشهر را بیان کنم بنابراین نزدیکترین شیء مقاوم یعنی آهن را در نظر گرفتم و بر همین اساس هم براده بخشی از عنوان این کتاب شد. خون نیز چیزی بود که در خرمشهر زیاد ریخته شد.

وی با یادآوری اینکه آدم‌های زیادی زحمت کشیدند تا خرمشهر حفظ شود، بر این نکته تاکید کرد که تمام مردم ایران اهل خرمشهر هستند و این شهر ارزش این را دارد که مورد رسیدگی قرار گیرد و خرم شود. نباید تصور شود همین که برای این شهر جنگیدیم و آن را آزاد کردیم، کافی است و حال آن را رها کنیم.  حق این شهر بسیار بیشتر از این‌هاست.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha