۱۴۰۲.۰۶.۱۸

ناهید منصوری، خبرنگار- «سیطره» که از کتاب‌های تازه منتشر شده انتشارات سوره مهر است، با قلم کیانوش گلزار راغب به حضور هفت ساله یکی از نیروهای انقلابی در اردوگاه حزب دموکرات کردستان ایران و سازمان کومله در اقلیم کردستان عراق اختصاص دارد. نادر کیانی، با نفوذ در اردوگاه حزب دموکرات کردستان ایران و حضوری 7ساله در آنجا توانست به اطلاعات مهمی درباره این حزب دست پیدا کند که حالا کیانوش گلزار راغب بخشی از خاطرات او را در این سال‌ها در قالب کتاب «سیطره» در اختیار عموم قرار داده است. گفت‌وگو با نویسنده این کتاب را در ادامه می‌خوانید.

گلزار راغب درباره این کتاب می‌گوید: «سیطره» فضا و بعد تازه‌ای از خاطره‌نگاری در دوره دفاع مقدس را باز کرده و آن هم بحث نفوذ و جاسوسی در دل دشمن است.

وی که از طریق فضای مجازی با نادر کیانی همراه شده درباره ایده نگارش خاطرات این نیروی انقلابی اظهار دارد: خاطرات کیانی به نظرم بکر و جذاب بود و ماجرای نفوذ در دشمن برایم جذابیت‌هایی داشت که باعث شد تصمیم به ثبت این خاطرات بگیرم. این اثر در پایان سال به تایید رسید و در نهایت از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.

وی در تشریح مضمون این کتاب می‌افزاید: این کتاب خاطرات نادر کیانی است که 7 سال به اردوگاه حزب دموکرات و سازمان کومله نفوذ پیدا کرد و با عضویت در این احزاب مسئولیتی را برعهده گرفت و به جزئیات پرونده‌های اعضای این سازمان دست پیدا کرد و توانست اطلاعات و روابط درون گروهی و روابط با کشورهای خارجی و کمک‌های مالی آنها را استخراج کند. این نیروی انقلابی اطلاعات احزاب را به ایران منتقل کرد اما بعد از 7سال هویتش برملا  و گرفتار زندان در اقلیم کردستان عراق شد ولی چون قاضی تشخیص می‌دهد این پرونده موضوع داخلی ایران است، به ماجرا ورود نمی‌کند و وی را آزاد می‌کند.

وی درباره مهمترین ویژگی کتاب «سیطره» نیز اظهار می‌کند: دو نکته در نگارش این اثر برایم اهمیت داشته که اول مستند بودن آن است که تماما گفته‌های نادر کیانی (راوی اثر) است و دوم ورود به بحث جاسوسی و خاطره‌نگاری روز.

نویسنده «سیطره» می‌افزاید: قوه تخیل و داستان‌پردازی و اعمال نظر در این اثر وجود ندارد و من سعی کرده‌ام تمام بیانات و صحبت‌های کیانی را با چینش مناسب به خوانندگان کتاب ارائه کنم.

وی همچنین می‌گوید: اسامی زیادی در این کتاب آمده و برخی از افراد در انتقاد به کتاب‌های خاطرات می‌گویند که چرا اینقدر اسامی زیاد است؟ اما از نظر نویسندگان اسامی دو بخش دارد، یکی برای تکریم و قدردانی از افرادی که در جبهه خودی حضور دارند و در عملیات‌ها و خاطرات نقش داشته‌اند و دیگری افرادی که اسمشان به عنوان شاهد عینی آورده می‌شود. اسامی افراد در این کتاب زیاد است و از درون دشمن هم اسامی فراوان با اطلاعات بسیاری زیادی از افراد به همراه ارتباطشان با سازمان‌ها وجود دارد.

گلزار راغب درباره کتابهای منتشر شده با مضمون نفوذ در دشمنان و اینکه «سیطره» چقدر تکمیل کننده اطلاعات کتاب‌های چاپ شده دیگر است، تشریح می‌کند: یک کتاب به تنهایی نمی‌تواند گویای تمام مسائل باشد بلکه صرفا به بخشی از اتفاقات و وقایع می‌پردازد. همچنین در موضوع خاطرات هم یک فرد نمی‌تواند در همه جا حضور پیدا کند و بر تمام اتفاقات، عملیات و ماجراهایی که رخ داده اشراف داشته باشد بنابراین هر فرد گوشه‌ای از یک ماجرا را شرح می‌دهد و در کنار هم قرار گرفتن آنها می‌تواند مثل پازلی باشد که تا حدودی کلیتی از اتفاقاتی که در منطقه رخ می‌دهد را تشریح ‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha