۱۴۰۲.۰۶.۰۴

ناهید منصوری، خبرنگار- انتشارات سوره مهر به تازگی کتابی پژوهشی با عنوان «انوار بازنوشته» منتشر کرده که به قلم حامد صافی نوشته شده و نگاهی انتقادی به روایت‌های عاشورایی دارد.

حامد صافی نویسنده کتاب «انوار بازنوشته» می‌گوید: این کتاب محصول کار پژوهشی است که مطالعات اولیه آن از سال 1394 آغاز شده و سال 1398 نگارش آن به پایان رسیده و به بررسی 10 روایت‌ تاریخی از واقعه عاشورا پرداخته است.

وی درباره ایده نگارش این کتاب پژوهشی توضیح می‌دهد: در زمانی که رساله دکتری‌ام را می‌نوشتم، به متون تاریخی مراجعه می‌کردم که درباره واقعه عاشورا تاثیرات و تاثرات معناداری داشتند. در همان زمان احساس کردم بعد از گذر قرن‌ها از واقعه عاشورا لازم است که پژوهش انتقادی درباره روایات عاشورایی انجام شود، بنابراین با علاقه و دغدغه شخصی به سراغ این موضوع رفتم.

صافی درباره مضمون «انوار بازنوشته» هم می‌گوید: منظور از روایت در این کتاب، روایت در علم روایت‌شناسی و روایت‌های تاریخی در مقاتل عاشورایی یا کتب تاریخی است و منظور روایات ائمه معصومین و احادیث نیست.

نویسنده «انوار بازنوشته» با بیان اینکه در این کتاب تلاش کرده تاثیر و تاثر متون از یکدیگر را تجزیه و تحلیل کند اظهار می‌کند: تحلیل بر اساس نظریه فزون متنیت انجام شده که می‌گوید هر متنی که تولید می‌شود از متن‌های قبل از خود تاثیر و الهام گرفته است.

وی با تاکید براینکه تقدم زمانی در نظریه فزون متنیت یک اصل است وهرچه متن به لحاظ زمانی نزدیکتر به واقعه باشد معنادارتر و درست‌تر است، به این نکته اشاره کرد که در کتاب «انوار بازنوشته»، نحوه تاثیرپذیری متون از یکدیگر را بررسی کرده‌ است.

صافی درباره بررسی روایت‌ها و تشخیص درست و غلط بودن آنها نیز می‌گوید: روایت‌ها بر اساس نزدیک بودن به واقعه عاشورا به عنوان پیش‌متن‌های اول و متن‌های اولیه دسته‌بندی می‌شوند. روایت‌هایی که به لحاظ زمانی مقدمتر نسبت به دیگر روایت‌ها هستند طبیعتا در روایت واقعه، صحت بیشتری دارند، بنابراین وقتی متن‌های بعدی را مقایسه می‌کنیم می‌بینیم عمدتا متون از چند متنی که به واقعه نزدیکتر هستند تاثیرگرفته‌اند، برای مثال کتاب «الفتوح» اثر احمد بن اعثم کوفی، از پیش متن‌های اولی است که به واقعه کربلا نزدیک است. ما متونی داریم که از این کتاب تاثیرگرفته‌اند و به دلایلی تغییراتی در روایت ایجاد کرده‌اند و آن را یا طولانی‌تر یا کوتاه‌تر کرده‌اند.

بیشترین انتقادها

وی درباره بیشترین انتقادهایی که در کتاب «انوار بازنوشته» مطرح شده اظهار می‌کند: آنچه در روایت‌ها بیشتر مورد انتقاد قرار گرفته این است که یک اتفاق بیش از اندازه بسط و گسترش داده شده است. هرچه به قرن هفتم نزدیک می‌شویم روایت‌ها بیشتر داستانی می‌شوند و همین وجه داستانی‌شدن آنها، این اقتضا را ایجاد کرده که روایت‌ها طولانی‌تر شوند.

نویسنده «انوار بازنوشته» معتقد است که خواندن این کتاب که پس از دوسال توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده، به مخاطب تصویر روشنی از ارتباط متن‌های تاریخی و تاثیرپذیری آنها از یکدیگر ارائه می‌دهد.

 وی با اشاره به اینکه تصمیم به نگارش جلد دوم از این کتاب پژوهشی دارد می‌افزاید: با رسیدن این کتاب به دست مخاطب، بخش بعدی یا جلد دوم «انوار بازنوشته» را که روایت‌ها از قرن هفتم تا امروز است و کار بسیار وسیع‌تری خواهد بود را آغاز می‌کنم. صافی می‌گوید: دومین جلد از «انوار باز نوشته» در پروسه مطالعات اولیه و جمع‌آوری منابع است و من از نظر منتقدان و مخاطبان و پژوهشگران استقبال می‌کنم و از همه می‌خواهم هر پیشنهاد و انتقادی که نسبت به این کار پژوهشی دارند را مطرح کنند تا در چاپ‌های بعدی و جلد دوم این کتاب لحاظ شود.

«انوار بازنوشته» کتابی درباره تاثیرپذیری متون عاشورایی از یکدیگر

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha