۱۴۰۲.۰۶.۰۲

دهه هشتادی‌های بزرگترین پویش کتابخوانی «هیس‌طوری» به جایی رسیده‌اند که خود صاحب اندیشه شده و تحلیل و تعریفی ویژه از استعمار دارند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، اردوی گفتگو محور پویش کتابخوانی «هیس‌طوری» به عنوان بزرگترین پویش کتابخوانی کشور ، غروب پنجشنبه 2 شهریور ماه با برگزاری مراسم اختتامیه خود پایان می‌یابد اما آنچه از سوی برگزار کنندگان پویش اهمیت داشت آشنایی نوجوانان با حقیقت وجودی استعمار بود. به همین بهانه گپ و گفتی با چند تن از هیس طوری های این پویش داشتیم.

اگر از وقایع تلخ تاریخ درس نگیریم تکرار می‌شوند
امیرمهدی عاشقی از اسلامشهر در مورد آموخته‌هایش از این اردو و از مجموع پویش می‌گوید: اگر از وقایع تلخ تاریخ درس نگیریم تکرار می‌شوند پس برای ممانعت از این اتفاق باید تاریخ را خوب مطالعه، تحلیل و بررسی کنیم.
او که نوجوانی 17 ساله است ادامه می‌دهد: پویش کتابخوانی هیس طوری نقاط تاریک تاریخ را برای ما روشن کرد و پرده از چهره بزک کرده غرب برداشت تا ذات حقیقی آن بر ملا شود.
این نوجوان اسلامشهری با اشاره به اینکه زیاده خواهی،  ویژگی مشترک همه استعمارگران است، اضافه می‌کند: جنگ و استعمار امروز، جنگ و استعمار فرهنگی است و تلاش دارد امید و ایمان مردمی را بگیرد که در نهایت به نابودی کشور منجر می‌شود به این ترتیب منابع به حق مردمی به دست و به کام دیگران خرج می‌شود. تنها راه نجات از این تله ، آگاهی و بینشی است که کتاب‌های تاریخ مثل «سرگذشت استعمار» مطرح می‌کنند.
انسانیت جایی در مرام و مسلک استعمارگران ندارد
رقیه سرحدی از شهر بم استان کرمان هم اعتقاد دارد که استعمار همانند دشمنی خنجر به دست است که در لباس دوست به ما نزدیک شده و از پشت خنجرش را به قلب مان می‌نشاند.
سرحدی ادامه می‌دهد: انسانیت جایی در مرام و مسلک استعمارگران ندارد چرا که آنها در پی منافعی یکجانبه هستند به منظور احصاء آن منافع ،دست به هر جنایتی می‌زنند.
این دختر دهه هشتادی «هیس‌طوری» در مورد کتاب سرگذشت استعمار می‌گوید: مجموعه کتاب سرگذشت استعمار ، حقیقت تلخ و جذابی از استعمار و استعمارگران دارد. یکی از روایت های جالب و تامل برانگیز این کتاب، آنجایی بود که استعمارگران حتی از زنان هم به عنوان باربر استفاده می‌کردند که میان آنها زنانی بودند که فرزندان نوزاد داشتند. استعمارگران برخی نوزادان زنانی که در باربری ابراز ناتوانی می‌کردند را با نیزه می‌کشتند تا باقی زنان حساب کار دستشان بیاید و تا پای جان کار را ادامه دهند.
سرحدی در مورد کتاب سرگذشت استعمار نیز می‌گوید: مطالعه تاریخ آن هم در قالب چنین کتاب جذابی، نیاز نسل امروز است چرا که جامعه ما به خصوص نسل نوجوان از ناآگاهی برابر غرب و تمدن پوشالی آن رنج می‌برد.
این نوجوان نخبه کتابخوانی پویش «هیس‌طوری» ادامه می‌دهد: پیش از «هیس‌طوری» نگاهم به غرب و شناختم از آن آنقدر نبود که بتوانم تحلیل و بررسی درستی داشته باشم و تعریف دقیقی از استعمار و استعمارگران، اما حالا می‌توانم هم برای خود و هم برای هم سن و سالهایم تصویر روشنی از هویت جعلی غرب و روح پلیدشان ترسیم کنم.
استعمار یعنی ممانعت از رشد و شکوفایی مانای یک اجتماع
امیر محمد بهرامی، نوجوان اهل کهکیلویه و بویراحمد هم با اشاره به توانایی‌های کتاب‌های مورد مطالعه پویش می‌گوید: در دیداری که با آقای مهدی میرکیایی نویسنده و مولف مجموعه 15 جلدی سرگذشت استعمار داشتیم، ایشان گفت این مجموعه، خلاصه ای از سرگذشت استعمار است. این در حالی است که کتاب پیش رو با طبقه بندی مناسب و انسجامی لازم و مستحکم با جزئیات استعمار و استعمارگران را معرفی و تشریح کرده بود.
این نوجوان کتابخوان که در آستانه 18 سالگی است ادامه می‌دهد: استعمار در حقیقت یعنی ممانعت از رشد و شکوفایی مانای یک اجتماع و در مقابل، بهره‌مندی از ظرفیت‌های سودمند آنها بی توجه به آینده آن جامعه.
بهرامی با تاکید بر خودباوری و خودسازی نوجوانان در جهت دفع حملات رسانه ای و فرهنگی استعمارگران که امروزه با شیوه‌های نوینی اعمال می‌شود، ادامه می دهد: شیوهای نو استعماری یا فرانو استعماری از شگردهای پیچیده و پیشرفته امروزی استعمارگران برای منفعت طلبی های بی پایان است و این شیوه ها تنها با آگاهی و هوشمندی اجتماعی، ناکارآمد شده و حملات فرسایشی دشمنان استعماری دفع می‌شود. چنین آگاهی و بصیرتی تنها با مطالعه تاریخ و اندیشیدن در مورد آن ، حاصل می‌شود.
 پویش «هیس‌طوری» 2 شهریور ماه همزمان با سالروز اشغال ایران توسط متفقین و فرار رضاخان، با پشت سر گذاشتن مجموعه برنامه‌هایی به کار خود پایان می‌دهد و نفرات برگزیده را معرفی می‌کند.
«هیس‌طوری» که یک پویش سراسری حول مطالعه و کنش گری، پیرامون 15 جلد کتاب سرگذشت استعمار نوشته مهدی میرکیایی و منتشرشده در انتشارات سوره مهر است، کار خود را از آبان 1401 آغاز کرد و روند برگزاری آن تا پایان تیرماه 1402 ادامه داشت. هدف اصلی این پویش با بهانه مطالعه 15 جلد کتاب سرگذشت استعمار این بود تا بچه‌ها با مفهوم مهم و بنیادین ذیل عرصه دشمن‌شناسی و مطالعه تاریخ با عنوان استعمار که از غرب برخاسته آشنا شوند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha