۱۴۰۲.۰۴.۲۸

زهرا بخشی- خبرنگار- 28 تیرماه مصادف است با زاد روز مرحوم «سیمین بهبهانی» شاعر غزل سرای بزرگ معاصر و بزرگداشت محتشم کاشانی -  روز شعر و ادبیات آیینی . در یازدهمین  نشست «ساعت شعر» که با حضور جمعی از شاعران جوان و ادب‌دوستان در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، ضمن بازخوانی نقش آثار این دو شاعر بزرگ، یاد «احمد رضا احمدی» شاعر صاحبنام و تاثیر گذار و همچنین (ر-اعتمادی) رجبعلی اعتمادی گرامی داشته شد.  

احمد رضا احمدی، شاعری جریان ساز

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری؛ درابتدای این نشست محمود حبیبی کسبی، شاعر و رئیس گروه ادبیات عاشورایی حوزه هنری، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام عزاداری سید الشهدا گفت: در هفته گذشته «احمد رضا احمدی»یکی از شاعران بنام و تاثیرگذار روزگار ما به رحمت خدا رفت. او  شاعری بزرگ و جریان سازی در زمان خود بود و تا آخرین روزهای زندگی خود با قوت و قدرت، شاعری را ادامه داد.

وی ادامه داد: نوع سبک او در شعر «سپید» بود ، وی در زمینه ادبیات کودک نیز فعال بود و از  او در عرصه شعر و داستان کودک آثار متعددی بجای مانده است ، همچنین او  در زمینه  نقاشی نیز فعالیت می کرد.

وی افزود: در هفته گذشته «رجبعلی اعتمادی» ملقب «ر- اعتمادی» داستان نویس مشهور دهه 60  نیز درگذشت ، همچنین 28 تیرماه نیز زاد روز مرحوم «سیمین بهبهانی» شاعر غزل سرای بزرگ معاصر و  روز بزرگداشت محتشم کاشانی - روز شعر و ادبیات آیینی است.

شاعری که در دل جامعه بود

فریبا یوسفی شاعر و کارشناس ادبیات مرکز آفرینش های ادبی نیز در ادامه این نشست گفت: «سیمین بهبهانی» یکی از شاعران مطرح ، بزرگ و غزل پرداز روزگار ما است. می توان شعرهای او را به دو دسته تقسیم کرد .

وی عنوان کرد: سیمین بهبهانی شعرهایی که در نیمه اول کار هنری خود در دهه 50 سروده ، زبانی سنتی دارد، هم از منظر «تفکری» که بر شعر حاکم است و هم از منظر «زبان» ، اشعار او فضایی کاملا سنتی دارد و به موضوعات به طور خاص اجتماعی توجه ویژه ای داشته است. به بیان ساده تر می توان گفت یکی از مولفه های اشعار سیمین بهبهانی توجه به وقایع روزاجتماع است. این توجه شاید به واسطه شغل وی بوده ، او معلم بوده و در دل جامعه حضور داشته است .

وی یادآور شد: این توجه بیشتر شامل آسیب های اجتماعی است که در روزگار پهلوی نسبت به جایگاه زن در اجتماع بوده و در اشعارش منعکس شده است. به دیگر سخن می توان گفت در اولین مجموعه شعری که از او به چاپ رسید به مسائل مربوط به جایگاه زن و آسیب هایی که در جامعه وجود داشت، می پرداخت .

یوسفی اظهار داشت: نیمه دوم کار هنری سیمین بهبانی با توجه به تعالی و تغییراتی که در جامعه رخ داد و همچنین فضای جامعه، از منظر رویدادهای اجتماعی تفاوت پیدا کرد ، این تفاوت و تغییر  در اشعار و اندیشه وی بخصوص درمورد زن و مسائل اجتماعی نیز دیده می شد. می توان گفت این تحول از منظر «زبان شعر» متاثر از انقلاب ادبی نیما بوده و به واسطه پیشنهادهای نیما «زبان شعر» وی تغییر کرده و کاملا به روز و در قالب غزل بوده است .

وی اذعان داشت: به عقیده من برای مقایسه ای که در تحول غزل رخ داد شعر سیمین بهبهانی نمونه بسیار خوبی است . به بیان ساده تر اشعار سیمین بهبهانی در نیمه اول کار  هنری خود و  در نیمه دوم کار هنری وی از منظر اندیشه و ساختار زبان کاملا متفاوت است .

یوسفی بیان کرد: «احمدرضا احمدی» از شاعران سبک «آزاد» بود و اشعار وی یک نثر شاعرانه و عاطفی متاثر از موج «نو» داشت که در دهه 40 اتفاق افتاد. می توان گفت اشعار وی می خواهد وارد فضای سوررئال بشود اما به عقیده من از یک زمانی خود را از آن موج جدا کرد و سبک شخصی خود را درشعر پیش گرفت . مخاطبان شعر «آزاد» از اشعار  او استقبال زیادی می کردند.

 وی تشریح کرد: «احمدرضا احمدی» در خیلی از زمینه های ادبی نیز فعالیت داشت و یک مجموعه ای از شعرهای شاعران معاصر را دکلمه کرد و این امر کمک بسیاری به ارتباط جوانان با شعر معاصر کرد.

نقش مهم (ر- اعتمادی) در خواندن کتاب

در ادامه این نشست ناصر فیض مدیر دفتر پاسداشت زبان فارسی گفت: در طول تاریخ ادبیات ایران مخصوصا ادبیات معاصر کسانی  بودند که خیلی جدی گرفته نشده اند . می توان گفت به عنوان نویسنده جدی به آنها توجه نشده است .

وی ادامه داد: یکی از این نویسندگان رجبعلی اعتمادی معروف به (ر- اعتمادی) است با اینکه نویسنده شناخته شده ای است ولی در نظر فرهیختگان و کسانی که ادبیات نزد آنها جایگاه ویژه ای داشت خیلی به او توجه چندانی نمی شد. می توان گفت دلیل این امر این بود که آثار او را به عنوان  ادبیات رمانتیک می شناختند.

مدیر دفتر پاسداشت زبان فارسی عنوان کرد: به این دلیل در مجامع ادبی جایگاه چندانی نداشت.  یکی از ویژگی های (ر- اعتمادی) این بود که توانست قشر عام مردم را به کتاب خواندن علاقمند کند . او این نوع از گونه ادبیات را خوب می دانست و به بهترین نوع آن را ارائه داد . از دیگر ویژگی های (ر- اعتمادی) که می توان بدان اشاره کرد جذب مخاطب زیاد است و به همین اعتبار او نویسنده بزرگی بود .

نقش شعر و شاعران آیینی در جذب مخاطب

در پایان این نشست محمود حبیبی کسبی، شاعر و رئیس گروه ادبیات عاشورایی حوزه هنری گفت: هفته پیش رو ، روز بزرگداشت محتشم  کاشانی- روز شعر و ادبیات آیینی است . بی تردید آنچه که به عنوان شعر آیینی در روزگار ما مصطلح است ، بدون جانبداری واقعا شعر آیینی است که یکی از مهمترین گونه های ادبی عصر ما است .

وی افزود: به این جهت که یک بخش قابل توجهی از مخاطبان عام و خاص شعر را در روزگار ما ادبیات آیینی به سمت شعر جلب کرد، مخصوصا در دهه های 70 و 80 ما با افت شدید مخاطب شعر مواجه شده بودیم . ادبیات آیینی و به طور خاص شعر آیینی به جهت اینکه به باورها و اعتقادات انسان ها مربوط می شد توانست مخاطبان زیادی را به این گونه از شعر جذب کند . می توان گفت  جبران بخشی از کمبودهای مخاطب را در شعر معاصر ، شعر آیینی و شاعران آیینی  به دوش کشیدند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha