۱۴۰۲.۰۴.۱۷

زهرا بخشی، خبرنگار- آیین رونمایی از کتاب «برادر احمد»، روایت زندگی جهادی احمد متوسلیان، به قلم علی اکبری مزدآبادی با حضور جمعی از نویسندگان ادبیات پایداری و همرزمان حاج احمد متوسلیان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری؛ مراسم رونمایی کتاب «برادر احمد» که توسط انتشارات یا زهرا به چاپ رسیده است، روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه در سالروز جاودانگی حاج احمد متوسلیان در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد. 
در این مراسم جواد اکبری، تقی سلطانی، ابوالحسن قدبیگی، حسین خسروی نژاد، اصغر حاجی زاده، اسماعیل عباسی، امیر متوسلیان (برادرحاج احمد متوسلیان) و جمعی دیگر از همرزمان و همچنین نویسنده کتاب حضور داشتند. 
وجهه تمایز کتاب «برادر احمد» 
در ابتدای این نشست، علی اکبری مزدآبادی، نویسنده کتاب، در پاسخ به این سوال که وجه تمایز این کتاب نسبت به کتاب‌هایی که درباره زندگی نامه حاج احمد به رشته تحریردرآمده است، چیست؟ گفت: آثاری که درباره حاج احمد در گذشته به چاپ رسیده بسیار حائز اهمیت است ولی موضوع این کتاب بیشتر مربوط به زمان فرماندهی او در منطقه غرب و قبل از حضور او در کردستان بوده است. 
وی افزود: به نظر من کتاب «برادر احمد» کتاب بسیار کاملی است و نمونه دیگری از آن نیست. به دیگر سخن می‌توان گفت با توجه به حضور جمعی از همرزمان حاج احمد و گفت وگوها و نیز فضای بازی که وجود داشت، همچنین خاطرات و جزییات اتفاقاتی که در بانه، پاوه و مریوان رخ داده است، به صورت دقیق بدان پرداخته شده است. 
نویسنده کتاب «برادر احمد» با اشاره به اسم کتاب و همچنین عکس‌های موجود در آن اظهار داشت: در آبان سال ۶۰ حاج احمد به سفر حج اعزام شد. قبل از این سفر، او را برادر احمد خطاب می‌کردند. در جلساتی که برگزار شد نیز از او به همین عنوان یاد می‌شد و بر این اساس ما تصمیم گفتیم اسم کتاب را «برادر احمد» بگذاریم. در مورد عکس‌ها نیز باید بگویم که به نظر من بهترین عکس این کتاب مربوط به پایان جلسه سوم است که عکس دسته‌جمعی با حضور همرزمان حاج احمد آقا و همچنین پدر شهید دستواره، آقای دادوین و فرمانده ژاندارمری، مرحوم سرهنگ بهرام‌پور در آبان سال ۷۵ گرفته شده است. 
گعده تکرار نشدنی
درادامه این مراسم محمد علی صمدی، یکی از پژوهشگران این کتاب با اشاره به چگونگی جمع آوری محتوای کتاب گفت: اگر آقای داودآبادی و حمایت‌هایشان نسبت به من نبود، نمی‌توانستیم درباره حاج احمد بنویسیم. 
وی ادامه داد: آنچه که باعث جذابیت این امر می‌شد، صحبت کردن با همرزمان حاج احمد از جمله آقای داودی و بعدها سردار عباس برقی بود. یک گعده حقیقتا تکرار نشدنی به وجود آمد که کمک شایانی در گردآوری این کتاب کرد. 
پژوهشگر کتاب «برادر احمد» با اشاره به این موضوع که در سال ۷۵ جلساتی با حضور سرداران و همرزمان حاج احمد برگزار می‌کردیم مبنی بر اینکه اطلاعاتی را از این عزیزان برای جمع آوری محتوای کتاب بگیریم، گفت: آن جلسات در واقع پایه گذار خیلی از مسائل ذهنی ما برای نوشتن این کتاب بود و باور نداشتم که مضمون و محتویات آن جلسات به کتاب تبدیل شود. بعدها با گذر زمان آقای اکبری مزدآبادی آن مصاحبه‌ها و خاطرات را با جزییات کامل به صورت کتاب به رشته تحریر درآورد. 
در ادامه این مراسم اسماعیل عباسی و جواد اکبری از همرزمان حاج احمد متوسلیان از خاطراتشان و همچنین از نحوه چگونگی جمع آوری مصاحبه‌ها و اطلاعات در جلساتی که برگزار شد، گفتند. 
«برادر احمد»؛ کتابی مرجع
در بخش دیگری از این مراسم، گلعلی بابایی دیگر همرزم حاج احمد گفت: در سال ۷۵ تهران در تدارک کنگره شهدای تهران برای سال ۷۶ بود. آنجا بود که استارت کتاب زده شد، تا آن زمان اسم حاج احمد از اسامی ممنوعه بود. همراه با آقای کوثری که فرمانده لشگر بود به دیدار آقای محسن رضایی رفتیم و از ایشان درخواست کردیم که آیا می‌توان در کنگره شهدای تهران اسمی از حاج احمد به عنوان یکی از فرماندهان تراز اول تهران آورده شود؟ آقای رضایی گفتند من اجازه می‌دهم که اسم ایشان به عنوان یکی از فرماندهان لشگر ۲۷ مطرح شود. 
وی در ادامه اظهار داشت: امیدواریم کتاب «برادر احمد» در چاپ‌های بعدی خالی از اشکال باشد؛ زیرا این کتاب می‌تواند به عنوان یک مرجع کامل باشد. 
گلعلی بابایی یادآور شد: یکی از خصلت‌های مهم و برجسته حاج احمد «مردم دوستی» و کمک به «مردم نیازمند» بود. امیدوارم این کردار نیک و منش‌های مردانه او را سرمشق خود قرار دهیم. 
امیر متوسلیان، برادر حاج احمد متوسلیان نیز در ادامه این نشست گفت: بعد از گذشت سال‌ها زحمات زیادی کشیده شد و کتابی از خاطرات و اتفاقاتی که در آن زمان رخ داده به رشته تحریر درآمده است. مبحث حاج احمد یک جریانی است که سالیان سال از آن می‌گذرد و هر سالی که می‌گذرد ما فقط آمار سال‌ها داریم که امسال چهل و یکمین سال رخ دادن آن سپری می‌شود که همگی سال‌های سختی بودند. وی افزود: در این سال‌ها شایعات پیدا شدن حاج احمد واقعا خانواده ما را اذیت می‌کرد. اخباری که قرار است در آینده تکذیب شود نباید گفته شود و من از طرف خود و خانواده‌ام و همچنین مادرم بابت نوشتن این کتاب تشکر می‌کنم. 
در پایان این مراسم از کتاب «برادر احمد» رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha