۱۴۰۲.۰۴.۰۷

نخستین ساعات بامداد جمعه ۱۳ دی ماه سال ۱۳۹۸ بود که انتشار خبر شهادت فرمانده سپاه قدس پاسداران و تصویر دلخراش دست بر خاک‌افتاده سردار پرمهر وطن، قلب ملت ایران را به قدرت زلزله ۸ ریشتری لرزاند. در حالیکه مردم داغ سردار شهید قاسم سلیمانی را در دل داشتند، هنرمندان انقلابی کشور از رسالت فرهنگی و هنری خود بازنماندند و با خلق آثار هنری سعی کردند وجوه شخصیتی و جایگاه سردار دل‌ها را به دنیا معرفی کنند. یکی از این افراد، هنرمند نام آشنا «نادر قشقایی» بود که به واسطه ساخت سردیس شهید همت، شهید رجایی و… به هنرمند «شهیدساز» شهرت یافته است.

نادر قشقایی در واکنش به شهادت «حاج قاسم سلیمانی» تصمیم به ساخت سردیس این شهید گران‌قدر گرفت و توانست طی یک‌ماه، این کار را به سرانجام رساند. این سردیس که با پایه‌اش چیزی حدود ۲ متر و ۲۰ سانتیمتر ارتفاع دارد پس از تایید از سوی خانواده شهید سلیمانی، رونمایی شد و با هدف زنده‌نگاه داشتن یاد سردار وطن در شهرهای مختلف از جمله کرمان، کردستان، اصفهان و زنجان نصب شد.
اما از آنجا که یکی از خواسته‌های رهبر معظم انقلاب ترویج و تبیین مکتب شهید سلیمانی است و بی‌شک استفاده از زبان هنر بهترین و ماندگارترین روش در تبیین این مکتب است، معرفی ویژگی‌ها و نقش سردار سلیمانی محدود در ایران و کشورهای همسایه نشد؛ به طوریکه در سفر اخیر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به آمریکای لاتین، دو نسخه از سردیس سردار سلیمانی اثر نادر قشقایی از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی ارسال و توسط همسر رئیس‌جمهور ایران در نیکاراگوئه و کوبا نصب شد. 

نادر قشقایی در گفت و گو با روابط عمومی حوزه هنری درباره ضرورت این اتفاق اخیر می گوید: نصب سردیس یک قهرمان ایرانی در کشورهای دیگر نشات گرفته از ارتباط فرهنگی میان کشورهاست. نصب سردیس به مدیران و سران کشورهای دیگر این امکان را می‌دهد که بفهمند ما رئیس جمهوری چون شهید رجایی را داشتیم که در شرایط آن روزگار ایران، چطور برای مردمش کار کرد و چنین فردی می‌تواند الگویی برای دیگر رئیس جمهورها باشد.
ضرورت گسترش نگاه تخصصی در پرداخت هنری به قهرمانان ملی
وی ادامه می‌دهد: تولید آثار هنری و ساخت سردیس اسطوره‌ها هم برای مردم داخل کشور و هم خارجی‌ها معرف نظام فکری و ایدئولوژی‌های ما است و به دنیا نشان می‌دهد که ما چطور به اتفاقات و وقایع نگاه می‌کنیم.
قشقایی ضمن تاکید بر ضرورت نگاه تخصصی در پرداخت به قهرمانان ملی می‌گوید: فعالیت ما در حال رصد شدن از سوی دیگر کشورهاست و نگاه غیرتخصصی یا پرداختن به این افراد به صورت مناسبتی باعث ضربه به فرهنگ و هنر ما می‌شود. بر همین اساس هم بهتر است ارگان‌هایی چون شهرداری یا سازمان زیباسازی شهر با تشکیل شورای تخصصی در حوزه هنرهای تجسمی و شورای انتخاب آثار، نگاه تخصصی در این جریان را گسترش دهند.
این هنرمند با اشاره به اهمیت الگوسازی برای جوانان تصریح کرد: بسیاری از مشکلات بخاطر بی‌توجهی نسبت به ارتباط نسل جوان با اسطوره‌های ملی است و اتفاقاتی چون ساخت و نصب سردیس باید انجام شود تا کسانی که حتی در خارج از ایران هستند درک کنند در چه جایگاهی هستند و نقش شهید همت، شهید رجایی و سردار سلیمانی در ایران امروز چه بوده است.
پرداختن به انسان‌های بزرگ در راستای الگوسازی
وی تاکید می‌کند: البته پرداختن به انسان‌های بزرگ و قهرمانان ملی نباید برای استفاده از موقعیت فرهنگی، اجتماعی و … این شخصیت‌ها باشد؛ بلکه این اتفاق باید در راستای الگوسازی جریان فکری فرهنگی صورت گیرد.
سازنده سردیس قاسم سلیمانی با بیان اینکه مدیون حوزه هنری است که شرایطی را بوجود آورد که روابط فرهنگی به سمت و سوی درستی هدایت شود می‌گوید: متاسفانه برخی از دست اندرکاران فرهنگی، اجتماعی و افراد سرآمد به دنبال کسب موقعیت هستند و من از اینکه ارگان‌ها بسته به شرایط از قهرمانان ملی استفاده کنند، می‌رنجم؛ چراکه دوست دارم پرداختن به شخصیت‌هایی چون شهدا، هنرمندان و افراد شایسته، تداوم داشته باشد.

مسئولان باید جوابگوی شهدا باشند
قشقایی ادامه می‌دهد: سردمداران و مدیرانی که صندلی‌ها را گرفته‌اند و از موقعیت خود به نحو دیگری استفاده می‌کنند باید جوابگوی شهدا باشند و قهرمانان ملی را الگوی خود قرار دهند تاکید کرد.
وی درخصوص تاثیرگذارترین اتفاقی که از سردار سلیمانی در زمان ساخت سردیس در ذهن داشته تشریح می‌کند: این سردیس را بر اساس خاطره حضور سردار قاسم سلیمانی در زمانی که سیل در خوزستان جاری شده بود، طراحی کردم و ساختم. سردار سلیمانی در آن زمان به کمک مردم رفت و خبرنگار حاضر در این صحنه تعریف کرد که به اتفاق فیلمبردار و چند همراه سردار سلیمانی، سوار بر قایق‌ها بودیم. سیل همه خانه‌ها را گرفته بود و همچنان باران در حال باریدن بود، به خانه کاهگلی رسیدیم که یک پیرزن و پیرمرد در آن زندگی می‌کردند، آن‌ها برای نجات روی بام رفته بودند و سردار با دیدن این صحنه از قایق پیاده شد و در حالیکه تا کمر در آب گل‌آلود بود به سمت پیرزن و پیرمرد رفت و آن‌ها را شخصا کول کرد تا به قایق بیاورد. این اتفاق از نظرم اتفاق دم‌دستی نیست که هر فردی انجام دهد و جالبتر این بود که در آن شرایط سردار سلیمانی می‌گوید هیچ کس حق ندارد عکس و فیلم بگیرد.
وی ادامه می‌دهد: از نکات جالب این است که هیچ عکسی از سردار قاسم سلیمانی در جبهه‌ها نیست و برخلاف خیلی از افراد که از شرایط پله‌ای برای دیده شدن درست می‌کنند، سردار سلیمانی هیچگاه زمان انجام کار مقابل دوربین نمی‌رفت. هرجا هم که عکسی از وی ثبت شده نگاه سردارسلیمانی نسبت به زاویه دوربین مستقیم نبوده و اغلب تبسمی بر لب داشته و اینها مواردی بود که در شناخت و معرفی این کاراکتر کمک کرد.
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha