۱۴۰۲.۰۳.۳۰

گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری از نگارخانه‌های فعال کشور است که با به‌نمایش گذاشتن آثار هنرمندان شناخته شده و مطرح، جایگاه ویژه‌ای در میان اهالی هنرهای تجسمی پیدا کرده است. اما این گالری چطور به نام ابوالفضل عالی مزین شد؟

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، ابوالفضل عالی از هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی بود که پس از تحصیل در رشته گرافیک و  پژوهش هنر، فعالیت جدی خود در عرصه گرافیک را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز کرد. او با پیوستن به جریان نوپای هنرمندان انقلابی در حوزه هنری و راه‌اندازی واحد گرافیک، کار خود را به طور متمرکز ادامه داد. وی با طراحی پوستر برای موضوعات مختلف به جریان گرافیک انقلاب و حوزه هنری راه پیدا کرد و توانست در کنار هنرمندان حوزه هنری در زمان جنگ ایران و عراق، آثار گرافیکی ارزشمندی را با موضوعات مرتبط با جنگ خلق کند و از همین‌رو نیز به عنوان بنیانگذار گرافیک انقلاب شناخته شود.

او که عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، مسئول گروه تجسمی دانشکده صدا و سیما، مسئول بخش گرافیک شبکه دو صدا و سیما و عضو شورای تخصصی تألیف کتاب‌های درسی رشته هنر آموزش و پرورش بوده، طراحی پوسترهایی از شهید مرتضی مطهری با تکنیک مواد، گردآوری کتاب «هنر گرافیک در انقلاب اسلامی»، چاپ کتاب «ده سال با طراحان گرافیک انقلاب اسلامی» و «ده سال با نقاشان انقلاب اسلامی» و برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی داخلی و خارجی متعددی را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است. ابوالفضل عالی با حضور در کانون نهضت فرهنگ اسلامی از بنیانگذاران، شاخه تجسمی موزه اندیشه و هنر اسلامی به حساب می‌آید و اگر بخواهیم به بخشی از فعالیت‌های این هنرمند فقید در عرصه آموزش نیز اشاره کنیم باید یادآور شویم که ابوالفضل عالی در موسسه سوره و دانشکده صدا و سیما به تدریس و آموزش هنرجویان و تقویت روح تفکر و اندیشه مقاومت در آثار تجسمی هم پرداخته است. البته فعالیت‌های عالی به همینجا منتهی نمی‌شود چراکه وی با حضور در نمایشگاه هفته فرهنگی ایران که سال ۱۳۶۳ به همت سازمان یونسکو در پاریس برگزار شد، نقش مهمی در معرفی هنر ایرانی ایفا کرد.

گالری حوزه هنری و نامی که تا ابد زنده ماند

مرگ این هنرمند بر اثر سانحه رانندگی، در آبان ماه 1376 در حالیکه که فقط  42 سال داشت، شوک بزرگی به اهالی فرهنگ و هنر وارد کرد و بر همین اساس هم حوزه هنری تصمیم گرفت در دهمین سالگرد درگذشت این هنرمند به پاس سال‌ها فعالیت انقلابی، گالری‌ خود را به نام وی مزین کند تا همواره یاد ابوالفضل عالی در اذهان و قلوب اهالی هنر و هنردوستان زنده بماند.

نامگذاری گالری حوزه هنری به نام «ابوالفضل عالی» در قالب بزرگداشت دهمین سالگرد درگذشت وی و با برپایی نمایشگاهی از آثار این هنرمند در 29 مهرماه 1386  انجام شد. در این نمایشگاه بیش از 40 اثر شاخص گرافیکی ابوالفضل عالی به نمایش گذاشته شد که بیشتر این آثار متعلق به مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری بود و مابقی از مجموعه شخصی مرحوم عالی و موزه هنرهای معاصر به امانت گرفته شده بود.

گالری اوالفضل عالی از سال 1386 تا امروز که حدود 16 سال از نامگذاری آن می‌گذرد، میزبان صدها نمایشگاه هنرهای تجسمی بوده است. این گالری، با برخورداری از سیستم نورپردازی حرفه‌ای، امکان به نمایش گذاشتن بیش از 30 اثر با ابعاد 100 ×70 را دارد و از نظر چیدمان، تمامی آیتم‌های مهم برای یک گالری را داراست.

اولین فضای دائمی نمایشگاه عکس کشور

دیگر گالری حوزه هنری گالری‌های شماره یک و دو خانه عکاسان هستند که هر یک با تجهیزات حرفه‌ای گنجایش و ظرفیت قابل توجهی برای نمایش عکس‌ دارند و برگزاری جشنواره، نمایشگاه، مسابقات و تجلیل از اساتید و پیشگامان عکاسی و برگزاری بزرگداشت‌ها از برنامه‌های خانه عکاسان ایران است.

خانه عکاسان ایران در ۲۳ شهریور سال ۱۳۷۳ با هدف تحکیم و تقویت مبانی فرهنگ و ارتقا کیفی هنر عکاسی و سواد بصری، فراهم آوردن زمینه های مناسب برای رشد و تعالی هنرمندان و برانگیختن ذوق عکاسی در افراد علاقمند جامعه فعالیت خود را آغاز کرد و  اولین مکان دائمی و مستمر نمایشگاهی عکس در کشور شد.

گالری شماره یک خانه عکاسان واقع در طبقه‌ همکف حوزه هنری تهران است که ظرفیت نمایش تعداد 60 فریم عکس 70 × 50 را داراست. این گالری با برخورداری از سیستم نورپردازی حرفه‌ای، دارای فضایی مناسب برای عرضه‌ آثار هنرمندان با موضوعات مختلف اجتماعی، مذهبی، سیاسی، ورزشی، طبیعت، خبری، پرتره و ... است

همچنین گالریِ خانه (نگارخانه شماره دو خانه عکاسان) روبروی تالار اندیشه قرار گرفته و نکته‌ حائز اهمیت اینکه در ورودی آن از داخل خیابان سمیه باز می‌شود و به همین جهت از نظر دسترسی در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد.این  گالری با سیستم نورپردازی حرفه‌ای، این امکان را دارد تا در هر نمایشگاه 80 فریم عکس 70×50 را در معرض دید هنردوستان قرار دهد.

اکنون برای تسهیل دسترسی به نمایشگاه‌های حوزه هنری توسط هنرمندان و هنردوستان، گالری به صورت کاملاً حرفه‌ای و درست شبیه فضای فیزیکی آن، توسط تیم نگارستان به صورت سه بعدی طراحی شده است؛ به گونه‌ای که بازدیدکنندگان تجربه‌ای نزدیک به بازدید حضوری را داشته باشند. بر همین اساس بازدیدکنندگان و هنردوستان در سراسر دنیا می‌توانند با مراجعه به سایت negarestan.hozehonari.ir  از آثار به نمایش در آمده در گالری‌های حوزه هنری دیدن کنند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha