۱۴۰۲.۰۳.۱۶

بیژن مرادی که به واسطه زندگی در غرب کشور، جنگ را از کودکی حس کرده‌ و معتقد است این پدیده با خون و گوشت مردم غرب‌نشین کشور گره خورده، با روی صحنه بردن نمایش «مزون» در تماشاخانه ماه حوزه هنری روایتگر گوشه‌ای از مصائب جنگ شده است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، بیژن مرادی کارگردان کرمانشاهی تئاتر است که این روزها نمایش «مزون» را در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه برده است. وی این نمایش را در سال ۱۴۰۰ تولید کرد که در جشنواره تئاتر فجر استان کرمانشاه جوایز بازیگری، کارگردانی و طراحی صحنه را به خود اختصاص داد و به عنوان اثر برتر جشنواره «فانوس» شناخته شد. مرادی درخصوص چگونگی اجرای این اثر نمایشی گفتگویی با مهر داشته است که بخش‌هایی از آن را می خوانید.

چه ویژگی از نمایشنامه «مزون» باعث شد تصمیم به اجرای این اثر بگیرید؟

به عنوان کارگردان و بازیگر، چه در نمایش‌های با مضامین اجتماعی و چه با موضوع جنگ، همیشه به دنبال آثاری هستم که از درامی خوبی برخوردار باشند و شخصیت‌های پخته‌ای را به تصویر بکشند که در زندگی بیرونی هم مابه‌ازا داشته باشند.

در انتخاب نمایشنامه‌هایی با مضمون جنگ به شدت از کارهای شعاری دوری می‌کنم و با توجه به اینکه شناخت کافی نسبت به قلم اصغر گروسی داشتم این نمایشنامه را انتخاب کردم. قصه خوب و شخصیت‌پردازی‌های بی‌نقص «مزون» من را متقاعد کرد که این نمایشنامه را روی صحنه ببرم.

«مزون» با چه نگاهی به موضوع جنگ پرداخته؟

«مزون» روایتی عاشقانه از جنگ است؛ روایتی از عشق و انتظار در فضایی سوررئال. گویی واقعیت، خیال، گذشته و حال در هم تنیده شده‌اند. این نمایش روایتگر قصه انتظار همسران و مادران شهداست. از آنجایی که خودم جنگ را در منطقه غرب در دوران کودکی حس کرده‌ام و جنگ با خون و گوشت مردمان مناطق غرب‌نشین گره خورده وظیفه خودم دانستم که روایتگر گوشه‌ای از مصائب جنگ باشم.

اجرا در تماشاخانه ماه چطور محقق شد؟

بعد از فراخوانی که حوزه هنری برای اجرا در سالن‌های زیرمجموعه خود داده بود، برای اجرا اقدام کردیم که در نهایت نمایش به عنوان پنج کار حمایتی از سوی حوزه هنری انتخاب شد که جا دارد از واحد نمایش حوزه هنری خصوصاً کوروش زارعی و همکاران وی برای حمایتی که از ما کردند، تشکر کنم.

این اثر نمایشی اجرای خود را از 27 اردیبهشت ماه آغاز کرده است. تا امروز استقبال چطور بوده؟

 خوشبختانه تا امروز استقبال از اجرای نمایش «مزون» و بازخوردهای مخاطبان بعد از دیدن نمایش رضایت‌بخش بوده و هنرمندان زیادی به تماشای این اثر نشسته‌اند.

این اثر نمایشی به واسطه نمایشنامه، کارگردانی و اجرا در جشنواره‌هایی چون جشنواره تئاتر استانی جوایز متعددی را کسب کرد. این میزان تاثیرگذاری‌ بر مخاطب چطور محقق شد؟

نمایش «مزون» اثر برتر «مهرواره نمایشنامه‌خوانی» و جشنواره «فانوس» بوده و در جشنواره تئاتر فجر استانی کرمانشاه جوایز بازیگری، کارگردانی و طراحی صحنه را کسب کرده است. مریم‌السادات موسوی بازیگر زن نمایش «مزون» به عنوان یک بازیگر حرفه‌ای سال‌هاست در این گروه با من همکاری دارد و از آنجا که نقش فرشته در این نمایش تلفیقی از حس و تکنیک است وی تلاش زیادی برای شکل‌گیری آن کرد که مزد زحمت‌هایش را هم با دریافت جوایز بازیگری در جشنواره‌های مختلف گرفت.

بر اساس این گزارش، نمایش«مزون» تا ۱۹ خرداد ماه هر روز ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه ماه حوزه هنری واقع در خیابان سمیه تقاطع خیابان حافظ روی صحنه است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha