۱۴۰۲.۰۳.۱۰

آیین رونمایی از کتاب «ساختارها و تزئینات چوبی در معماری جهان اسلام» به نویسندگی زنده‌یاد عبدالکریم عطار زاده (دانشیار دانشکده هنر سوره) در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی حوزه هنری، آیین رونمایی از کتاب «ساختارها و تزئینات چوبی در معماری جهان اسلام» یکشنبه ۷ خردادماه در موزه‌ هنرهای معاصر با حضور مهران هوشیار و مهدی محمدی به‌عنوان سخنران، فرزاد معافی غفاری به‌عنوان مدیر جلسه و دیگر استادان دانشکده هنر دانشگاه سوره برگزار شد.  

در آغاز این نشست مهران هوشیار بابیان اینکه کتاب «ساختارها و تزئینات چوبی در معماری جهان اسلام» یادگار ارزشمندی از عبدالکریم عطارزاده برای آیندگان است، اظهار کرد: مرحوم عطارزاده کتاب‌های زیادی داشتند اما آخرین تألیف ارزش علمی و تجمیع مفاهیم از اعتبار علمی بسیار زیادی در حوزه‌ تزئینات چوبی برخوردار است.

وی افزود: از آنجا که منبع مدون در حوزه‌ تزئینات چوبی کم است و صرفاً  محدود به کتاب‌های مصداقی است، تولید آثار مکتوب در این زمینه نیازمند مستلزم کار میدانی است و و این امر با مشاهده مستقیم و مطالعه اصل آثار می‌تواند این اتفاق بیفتد.

کتاب حاصل تجربیات مرحوم عطارزاده در دایره المعارف جهان اسلام

سخنران جلسه رونمایی از کتاب «ساختارها و تزئینات چوبی در معماری جهان اسلام» با اشاره به تعدد تزئینات چوبی در معماری جهان اسلام گفت: بخش اعظم این کتاب حاصل تجربیاتی است که مرحوم عطارزاده در دایره المعارف جهان اسلام انجام داده است.

وی در ادامه افزود: این کتاب، اثری اجتماعی از فعالیت‌هایی است که مرحوم عطارزاده در دوران حیات خودشان با توجه به پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها و ... انجام داده‌اند.

مهدی محمدی دیگر سخنران این جلسه نیز اعلام کرد: این اثر در اوج پختگی و اوج کار مرحوم عبدالکریم عطارزاده بوده و لحظه‌به‌لحظه به اوج رسیدن را نشان می‌دهد و این یادداشت‌ها حاصل سالیان پژوهش‌های علمی است.

وجه تمایز این کتاب

وی گفت: وجهه تمایز این اثر با دیگر آثار در این زمینه را جامعیت و کامل بودن این کتاب و اطلاعات دایره المعارفی در مورد هنرها و وسعت گستردگی این اثر است.

محمدی همچنین افزود: یکی از ویژگی‌های بسیار خوب این کتاب برای حوزه مطالعات چوب که بسیار کاربردی است واژه‌نامه‌ انتهایی آن کتاب است. عطارزاده در کتابی که نوشت از پایان‌نامه‌های دانشجویان خود نیز استفاده کرده است.

مهران هوشیار نیز در پایان اشاره کرد: از آنجا که منابع مشابه در این حوزه نداشتیم، کتاب «ساختارها و تزئینات چوبی در معماری جهان اسلام» در نوع خود بی‌نظیر است و قدم اول قدم بسیار مهم و مستلزم جسارت است که عبدالکریم عطارزاده شروع‌کننده این راه بود و این کتاب مقدمه‌ای برای این موضوع است .

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha