۱۴۰۲.۰۳.۰۷

نادر قشقایی از هنرمندانی است که مدت‌ها با خالق آثار نمایشگاه «حکایت رهایی» ارتباط مستقیم داشته است. او درباره نمایشگاه حکایت رهایی می‌گوید:‌ هنر دوستی و تشخیص اهمیت هنر از سوی ما ایرانیان در این نمایشگاه کاملا واضح و مبرهن است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری؛ نمایشگاه آثار هنرمند و اسیر عراقی با عنوان «حکایت رهایی» با حضور علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری، محمد زرویی نصرآباد مدیر مرکز هنرهای تجسمی، رایزن فرهنگی عراق و هنرمندانی چون نادر قشقایی، کاظم چلیپا و عبدالحمید قدیریان در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری عصر روز گذشته 6 خرداد ماه افتتاح شد.

استاد «نادر قشقایی» از جمله هنرمندانی است که با منقذ عبدالوهاب الشریده،  اسیر هنرمند عراقی که به واسطه هنرش و به فرمان مقام معظم رهبری آزاد شده بود، ارتباط مستقیم داشته است.

قشقایی با حضور در افتتاحیه نمایشگاه آثار این هنرمند اسیر عراقی می‌گوید: هنگامی که این هنرمند عراقی از اسارتگاه به کارگاه مجسمه سازی حوزه هنری معرفی شد قرار بود تا همراه ما به یادگیری، تجربه و تولید برسد اما این در حالی بود که در نگاه اول متوجه شدیم که خود دارای تحصیلات دانشگاهی است و دانش و تجربه خوبی در این زمینه دارد. این هنرمند حتی در تصویرسازی کتاب نیز دستی بر آتش داشت و توانایی خود را در این زمینه نیز نشان می‌داد.

وی افزود: پس از افزایش عمق رفاقت ما در حوزه هنری با این هنرمند عراقی، امکاناتی در اختیارش قرار دادیم و دست او را برای خلق آثار باز گذاشتیم. وی نیز از این موقعیت به خوبی استفاده کرد و حتی خاطرم میآید با تنه درختان کاجی که از محوطه حوزه هنری بریده شده بودند آثار حجمی قابل توجهی خلق کرد.

قشقایی ادامه داد: وی در اجرای طرح و ایده تبحر داشت و نشان می‌داد که از یک اصول و اصالتی بازمانده از دانش هنری منطقه بین النهرین بهره می‌برد. وی در کار خود از این دانش الهام می‌گرفت و همزمان از ویژگی‌های برخی مکاتب هنری و هنرمندان شاخص مد نظر خود بهره می‌برد. به عنوان مثال از هنرمندی فرانسوی الهام می‌گرفت و با به کارگیری مدرنیسم سعی می‌کرد تا مفاهیم مدنظر خود در آثارش را به نمایش بگذارد.

این هنرمند مجسمه ساز که سردیس شهید محمد جهان آرا به هنر او چندی پیش همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر از چنگ ارتش بعثی عراق در فضای شهری خرمشهر رونمایی و نصب شد، ادامه داد:  ما نیز در ارتباط با این هنرمند با دنیای هنری او آشنا شدیم و توأمان آنچه از تجربه و دانش داشتیم با او در میان می‌گذاشتیم.

قشقایی افزود: پس از خروج این هنرمند از ایران پیگیر احوالات وی بودیم اما امکان برقراری ارتباط مستقیم و مشخصی با او فراهم نشد تا اینکه متوجه شدیم به کانادا رفته و پس از چندی در همانجا دار فانی را وداع گفته است.

وی در ادامه گفت: بسیاری از آثار این نمایشگاه در همان دوره‌ای که ایشان به کارگاه حوزه هنری آمد خلق شده است. وی با کمترین امکانات دست به تولید آثاری می‌زد که در همان تجربه اول به نتیجه می‌رسید و نیازی به آزمون و خطا نداشت.

قشقایی با بیان اینکه مهر و رئفت ایرانیان با اسرا یکبار دیگر در این نمایشگاه خودنمایی می‌کند، افزود: هنر دوستی و تشخیص اهمیت هنر از سوی ما ایرانیان در این رویداد کاملا واضح و مبرهن است. اینکه یک اسیر عراقی از ارتش کشوری متخاصم عزیز و به واسطه هنرمندی اش فرمان آزادی وی صادر می‌شود تمایز بسیاری میان خلق و خوی، فرهنگ و معرفت ما نسبت به اسرا با دیگر جوامع بشری از جمله حزب بعث عراق و ارتش آن دارد.

وی ادامه داد: مهمان دوستی ایرانیان حتی برابر اسرای دشمن می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر کشورهای دنیا باشد، الگویی که ایرانیان از قرن ها پیش تا هشت سال دفاع مقدس و حتی پیدایش داعش آن را به کار گرفته و زبانزد هستند.

کتاب آثار این هنرمند چاپ و منتشر شود

قشقایی در پایان گفت: پیشنهاد می‌شود آثار تولیدی این هنرمند عراقی که ابتدا به عنوان اسیر به ایران می‌آید و در ادامه بخاطر الفت و هنردوستی جمهوری اسلامی ایران سرنوشتی متفاوت میابد در کتابی چند زبانه چاپ و منتشر شود تا همگان در مورد واقعیت ایران و نگرش مهربانانه غالب بر آن بدانند.

نمایشگاه آثار هنرمند و اسیر عراقی با عنوان «حکایت رهایی» با حضور علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری، محمد زرویی نصرآباد مدیر مرکز هنرهای تجسمی، رایزن فرهنگی عراق و هنرمندانی چون نادر قشقایی، کاظم چلیپا و عبدالحمید قدیریان در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری عصر روز گذشته 6 خرداد ماه افتتاح شد.

«حکایت رهایی» نمایشگاهی است از آثار هنرمند اسیر عراقی، منقذ عبدالوهاب الشریده که در خلال جنگ تحمیلی به اسارت گرفته شد و سال‌ها در ایران به خلق آثار هنری پرداخت.

منقذ عبدالوهاب الشریده هنرمند اسیر عراقی در جنگ تحمیلی است که در سال 1371 با فرمان مقام معظم رهبری آزاد شد و  در طول سالها فعالیت آثار متعددی را در ایران خلق کرد.

علاقه‌مندان به بازدید از این آثار که شامل 25 طراحی و 20 تابلوی نقاشی در ابعاد متفاوت است، می‌توانند تا 17 خردادماه هر روز از ساعت 9 تا19 به گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری انقلاب اسلامی واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ مراجعه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha