۱۴۰۲.۰۳.۰۱

نادر قشقایی، سازنده مجسمه شهید محمد جهان‌آرا معتقد است که برای ساخت یک مجسمه از یک شخصیت مثل شهید جهان‌آرا، هر هنرمندی باید مطالعه‌ای روی زندگی شخصی سوژه مورد نظر داشته باشد تا به یک ذهنیت مشخص و نسبی دست یابد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر قرار است سه مجسمه از چهره‌های موثر در این اتفاق مهم و تاریخی کشور را هفته جاری در سطح شهر خرمشهر رونمایی و نصب کند. به این ترتیب در حوزه حجم و مجسمه، برای شهیدان شاخص در خرمشهر از ۳ تندیس شهیدان وزوایی، محمدی و جهان آرا در فضای شهری خرمشهر رونمایی خواهد شد.
نادر قشقایی تندیس شهید محمد جهان آرا، استاد گروسیان، تندیس شهید محسن وزوایی و استاد قدرت الله معماریان نیز تندیس شهید بهنام محمدی را خلق کرده‌اند. به همین بهانه با نادر قشقایی سازنده مجسمه شهید محمد جهان آرا به گفتگو نشستیم.
قشقایی در ابتدا با بیان اینکه رشته مجسمه‌سازی در دانشگاه‌ها زمان زیادی را صبر کرد تا فعال شد، گفت: افتخار داشتم که در طول این چهل سال فعالیت حرفه‌ای تنها مجسمه شهدا را بسازم. این بار نیز افتخار ساخت مجسمه‌ای از شهید جهان آرا را داشتم.
وی افزود: برای ساخت یک مجسمه از یک شخصیت مثل شهید جهان‌آرا هر هنرمندی باید مطالعه‌ای روی زندگی شخصی سوژه مورد نظر داشته باشد تا به یک ذهنیت مشخص و نسبی دست یابد. از جمله این مطالعات می‌توان به نوع رفتار آن شهید والامقام با اعظای خانواده، همرزمان خود، شهدا و تمامی خاطراتی بجای مانده از آن اشاره کرد. به عنوان مثال برای ساخت اثری از شهید همت ساعت‌ها گفت وگو و مباحثه حضوری با بازماندگان و دوستان آن شهید داشتم تا بتوانم در خلق اثر خود، حداقل پرتویی از انوار وجودی وی را به نمایش بگذارم.
قشقایی با بیان اینکه بررسی دقیق همه نسبت‌های مربوط به سوژه مورد نظر، هنرمند را در ارائه درست و صحیح از ماهیت وجودی آن کمک می‌کند، گفت: برخی‌ها در ساخت مجسمه و سردیس تنها به ظاهر قضیه فکر و نگاه می‌کنند به این ترتیب با ابزاری ماشینی و دستگاهی به تولید می‌پردازند که در برخی موارد بسیار دقیق هم عمل می‌کند اما این در حالی است که هیچ حسی در این اثر تولیدی وجود ندارد.
این استاد مجسمه‌سازی افزود: از آنجایی که کار مجسمه‌سازی یک کار تماما تخصصی است معتقدم به نوعی مادر تمامی رشته‌های هنری است چرا که همزمان با شعر، موسیقی، نوع گرافیک، طراحی، ساختار سه بعدی و همه مضامین موجود در خود معنا و مفهومی را ارائه می‌کند که این رشته را از دیگر رشته‌های هنری متمایز می‌کند. ما در مجسمه‌سازی باید مجموعه‌ای از احساسات و توانمندی‌هایی که در هر رشته هنری هر هنرمند برای تولید اثر خود به کار می‌بندد را به کار بگیریم تا به یک اثر مانا و مبین احساس برسیم.
قشقایی ادامه داد: برای ساخت هر اثری باید مبنا و مجموعه قوانینی را رعایت و اجرا کنیم. به عنوان مثال برای ساخت یک بنای ساختمانی اولین نکته مهم پی‌ریزی درست آن است و سپس آجرچینی، تراز و برقراری نسبیت‌ها است و تا زمانی که این اجزا درست کنار هم قرار نگیرند ساختمانی ساخته نمی‌شود. یا در موسیقی تا زمانی که نت‌های اثر درست کنار هم قرار نگیرند و نوازنده این نت‌ها را درست اجرا نکند به یک اثر شنیدنی و دلنشین نمی‌رسیم.
وی افزود: هنرمندان جوان برای دستیابی به توانایی لازم در کار خود باید پله‌های مبنایی و الفبایی رشته خود را طی کنند و یاد بگیرند و تا زمانی که به این آگاهی نرسند امکان راه‌یابی و راهنمایی به سوی خلق اثر مورد نظر را ندارند.
قشقایی در ادامه گفت: انتخاب مکان درست برای نصب یک مجسمه و همچنین انتخاب موضوع درست نسبت به آن محیط یکی از مهمترین نکاتی است که در توفیقات رشته مجسمه‌سازی تاثیرگذار است. ما در مبانی رشته مجسمه‌سازی درسی با عنوان رابطه مجسمه‌سازی با محیط داریم که در آن به بررسی حسب نیاز نصب یک مجسمه در یک میدان یا هر جای دیگر و برقراری تناسب ابعاد، زاویه دید، رنگ، جنس و اندازه پایه آن می‌پردازد. به عنوان مثال در مجسمه‌های میدان فلسطین که سال‌ها پیش ساختم از هر زاویه قسمت مشخصی دیده می‌شود که هر کدام با اندیشه‌ای حساب شده طراحی و جهت گیری شده اند.
وی افزود: یکی دیگر از مهمترین نکاتی که روی این رشته موثر است علاقه و انگیزه‌ای است که مجسمه ساز به ویژه گروه سنی جوان و دانشجو از خود نشان می‌دهد و در ماهیت وجودی خود پرورش می‌دهد. مثال این موضوع یکی از نیروهای خدماتی واحد مجسمه‌سازی حوزه هنری است که بر اثر علاقه و ذوقی که داشت به تولید آثاری در این رشته و زمینه پرداخت که هم اکنون هم این کار خود را ادامه می‌دهد و به درآمدزایی رسیده است. این رویداد نشان می‌دهد که اگر حوزه هنری روی آموزش مجسمه‌سازی تمرکز و برنامه ریزی کند درآینده‌ای نه چندان دور شاهد اتفاق‌های مهم و خوبی خواهد بود.
قشقایی ادامه داد: طبق برنامه ریزی‌های پیشنهادی ما با حمایت‌های آقای دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی همچنان جریان مجسمه‌سازی در حوزه هنری فعال است و بیش از پیش به کار خود ادامه خواهد داد. همچنین در زمینه آموزش نیز تلاش‌هایی شده است که به زودی به نتیجه خواهند رسید.
وی در مورد مجسمه‌ای که از شهید جهان آرا ساخته است با اشاره به اینکه در دوران دانشجویی خود اجازه ساخت پرتره آن هم از شخصیت‌های مهم داده نمی‌شد، گفت: این اثر در سال گذشته ساخته شد و به دلیل اینکه این شهید والا مقام هیچ عکسی از نیم رخ نداشت کار سختی بود.
سازنده مجسمه شهید جهان آرا ادامه داد: یکی از مهمترین راههای دستیابی به اجزای چهره یک پرتره در مجسمه دستیابی به عکس‌های گوناگون از چهره آن است که متاسفانه از شهید جهان آرا عکس‌های مناسب و زیادی وجود نداشت به این ترتیب کار را برای ما سخت‌تر کرد.
وی افزود: برای ساخت پرتره در مجسمه‌سازی معمولا از خمیر مخصوصی که خشک نمی‌شود استفاده می‌شود و پس از دستیابی به چهره نهایی مجسمه، از آن قالبی تهیه می‌شود تا با استفاده از این قالب ساخت مجسمه آغاز و در نهایت در اندازه‌های متناسب با جایی که قرار است نصب شود تولید شود.
قشقایی در ادامه گفت: هنرمندانی که تجربه چندین‌ساله در ساخت پرتره در رشته مجسمه‌سازی را داشته باشند انگشت شمار هستند، پس باید تمهیداتی اندیشیده شود تا این تجربه‌ها به نسل جوان علاقه‌مند به مجسمه‌سازی منتقل شود که این تمهیدات مستلزم یاری و حمایت مدیران حوزه هنری و در راس آن‌ها محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی است.
وی در پایان با اشاره به اهمیت ماندگاری تولید در رشته مجسمه گفت: مسئولین مربوطه باید توجه داشته باشند که چرا بعضی از مجسمه‌ها در طول انقلاب از سطح شهر و مکان‌های گوناگون جمع شدند اما برخی‌ها جمع نشدند در حالی که مجسمه‌های باقی مانده مجموعه آثاری از هنرمندان حوزه هنری هستند که همچنان سر پا و مانا و مورد استقبال مخاطبین خود هستند.
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha