۱۴۰۲.۰۲.۳۰

سال گذشته بود که عکس صحنه‌پردازی شده «خرمشهرها» با حضور رئیس حوزه هنری و سیداحسان باقری، کارگردان و تهیه‌کننده عکس خرمشهرها در نگاه‌خانه حوزه هنری انقلاب اسلامی رونمایی شد و مورد استقبال خوب مردم قرار گرفت. امسال قرار است این عکس در موزه جنگ خرمشهر روی دیوار برود و در آنجا رونمایی و جزو گنجینه موزه شود. به این بهانه با سید احسان باقری، کارگردان عکس «خرمشهرها» گفتگو کردیم.

عکس اقتباسی
سید احسان باقری با بیان اینکه عکس «خرمشهرها» براساس عکسی که آقای سعید صادقی سال ۱۳۶۱ در لحظه آزادسازی خرمشهر ثبت کرد طراحی شده است، گفت «عکس سعید صادقی شور و حال رزمندگان را در لحظه آزادسازی خرمشهر نشان می‌دهد. بعد از چهل سال عکسی اقتباسی با سروشکل همان عکس و درهمان موقعیت خلق شد. نام «خرمشهرها» اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب دارد که فرمودند: خرمشهرها در پیش است. در عکس «خرمشهرها» مردم را می‌بینید که کنار همان مسجد و در همان کادری که آقای سعید صادقی چهل سال پیش ثبت کردند از اقشار مختلف جامعه اعم از ورزشکاران، دانشمندان هسته‌ای دور هم جمع شده‌اند و چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر را جشن گرفته‌اند. »
کار سخت
باقری در باره مراحل خلق عکس خرمشهرها اینطور توضیح داد: «این عکس صحنه‌پردازی شده است؛ یعنی عکس به جای ثبت شدن ساخته می‌شود. برای این کار طرح اولیه و موقعیت مکانی مشخص می‌شود و هنروران و بازیگرانی که قرار است در عکس قرار بگیرند انتخاب می‌شوند. طراحان صحنه، لباس، دکور و دیگر عوامل، صحنه را آماده می‌کنند. تفاوتش با فیلم سینمایی این است که در واقع یک‌پلان از یک فیلم است که به وسیله دوربین به یک عکس تبدیل می‌شود.»
به گفته احسان باقری، طبعا چنین کاری آن هم در خرمشهر کار سختی بود، مخصوصا هماهنگی آن موقعیت و فضا و بستن خیابان و انتخاب حدود ۲۰۰ هنرور و کسانی که در عکس حضور داشتند و هماهنگی افرادی که از شهرهای مختلف آمده بودند و گریم و طراحی لباسشان سختی‌های خودش را داشت. ما از یک ماه قبل در خرمشهر مستقر بودیم و بالاخره این افراد در کادر قرار گرفتند و عکاسی انجام شد. به خاطر اینکه یک عکس با کیفیت بالا و تعداد بالای افراد بود جزئیات زیادی داشت و کارهای جلوه‌های ویژه کامپیوتری و چیزهایی که باید افزوده می‌شد به عکس، زمان زیادی برد و بالاخره روز سوم خرداد. ۱۴۰۱ آماده و رونمایی شد. »
لحظه باشکوه
وی اضافه کرد: «ایده این کار از خودم بود و با مسئولین حوزه هنری مطرح کردم و خوشبختانه مورد استقبال ریاست حوزه هنری قرار گرفت و آقای دادمان از طرح حمایت کردند.»
احسان باقری از بازخوردهای که از این عکس گرفته است، گفت: «این عکس یادآور لحظه با شکوه و خیلی مهم از تاریخ مملکت ما بود و بخشی از خاک ما که غصب شده بود مجدد به خاک وطن برگشت. همه بازخوردها حاوی هیجانات به همراه غم و شادی توامان بود. از کسانی که در عکس هستند، افرادی از خانواده شهدای عملیات بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر داریم. ما دختری در این عکس داریم که پدرش در عملیات آزادسازی خرمشهر شهید شده بود و خانمی که پدر و برادرش در عملیات آزادسازی خرمشهر شهید شده بودند. یا سیده زهرا حسینی، راوی کتاب دا، برای آن‌ها خاطرات زنده می‌شد و خیلی از کسانی که درعکس بودند یا عکس را دیدند تحت تأثیر فضای غمگین همراه با شادی که بعد از دادن شهدای زیاد و مقاومت زیاد توانستیم خرمشهر را پس بگیریم، قرار گرفتند.»
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha