۱۴۰۲.۰۲.۳۰

مصطفی رحماندوست، شاعر مطرح کودک و نوجوان، در نشست رونمایی از دو مجموعه شعر نوجوان انتشارات مهرک در نمایشگاه کتاب تهران گفت: شعر کودک و نوجوان باید وام‌دار ویژگی شعر زبان فارسی باشد و بچه‌ها را با زبان فارسی آشنا کند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نشست رونمایی «عشقم به تو بی‌اختیار است» اثر طیبه شامانی و «من سنگ بودم» اثر طاهره شهابی با حضور مصطفی رحماندوست، محمد دهریزی، طیبه شامانی و طاهره شهابی در سرای اهل قلم کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.
انتخاب موضوعاتی که مسئله مخاطب است
در این نشست طاهره شهابی با اشاره به این که همواره دغدغه مخاطب را دارد گفت: تلاش دارم موضوعاتی را انتخاب کنم که برای مخاطب مسئله است. در «من سنگ بودم» به موضوعاتی اشاره می‌کنم که از ازل دغدغه کودکان و نوجوانان است. این‌طور نبود که شعرها بداهه باشد و ناگهانی سروده باشم. برای هر شعری زمان گذاشتم.
وی گفت که مهم‌ترین تلاشش این است که کاری انجام دهد که کودک و نوجوان به حواس پنجگانه خود توجه کنند و خوب ببیند و خوب بشنود و امید داشته باشند تا بتوانند با دغدغه‌هایشان کنار بیایند.
کتابی با اشعار عاشقانه
همچنین طیبه شامانی درمورد کتاب «عشقم به تو بی‌اختیار است» بیان کرد: ۹۰ درصد اشعار این کتاب عاشقانه است؛ البته منظور از عشق لزوما انسانی نیست و می‌تواند نمادین باشد.
وی افزود: در گذشته کتاب‌های کودک و نوجوان بیشتر تعلیمی بود و کمتر جرأت می‌شد که به سراغ موضوعات عاشقانه برای کودک و نوجوان بروند.
هرچه در ادبیات داریم مدیون مقاومت فردوسی است
در ادامه این نشست مصطفی رحماندوست با اشاره به روز فردوسی گفت: هرچه امروز در ادبیات داریم مدیون مقاومت فردوسی است. شعر امروز من اگر دنباله تلاش فردوسی نباشد من باخته‌ام.
وی تاکید کرد: شعر کودک و نوجوان باید وام‌دار ویژگی شعر زبان فارسی باشد و بچه‌ها را با زبان فارسی آشنا کند. من از خوانش این دو کتاب جدید مهرک بسیار خوشحال شدم. چون شاعران آن‌ها، از نسلی هستند که به دو اتفاق متعهدند، اول این که رنج بچه‌های امروز را می‌دانند و از آن می‌گویند و دوم این که متعهد به زبان و ادبیات فارسی‌اند.
هر اتفاق حوزه کودک و نوجوان ارزشمند است
در پایان محمد دهریزی با بیان این که هر اتفاقی که در حوزه کودک و نوجوان بیافتد، اتفاق ارزشمندی‌است، عنوان کرد: مخاطب کودک و نوجوان، مخاطب ویژه‌ای است و همانطور که مواجهه رفتاری با او مهارت می‌خواهد، نوشتن برای آن‌ها نیز سخت است و مهارت می‌خواهد.
وی گفت: آثار حوزه کودک و نوجوان در چهار گروه دسته‌بندی می‌شوند. دسته اول کتاب‌هایی هستند که هر موضوعی به چشم آمد درباره‌اش نوشته شد و این یعنی موضوع مهمی نبوده و نمی‌توان آن‌ها را در دسته آثار ادبی دانست. دسته بعدی این گونه است که موضوعات مهمی هستند. این دسته می‌تواند جزو آثار ادبی باشد اما گاهی هم نه. برای این که جزو آثار ادبی باشد باید حرف مهمی نیز داشته باشد و آن را کشف کنیم که این دسته سوم است. وی افزود: برای این که یک اثر مهم ماندگار هم باشد باید آن حرف مهم را با زندگی مخاطب گره بزنیم و این دسته چهارم است. در این دو کتاب تازه، خالقان اثر تلاش کردند تا حرف مهمی بزنند.
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha