۱۴۰۲.۰۲.۲۶

چندی پیش بود که فستیوال تئاتر صحرایی تونس با حضور گروه‌های نمایشی از ۲۲ کشور دنیا که هر کدام دارای مکتب و سبکی شناخته شده در دنیا هستند از جمله ایتالیا، اسپانیا، لبنان، سوئد، سوریه، عراق و… برگزار شد. این فستیوال بین المللی یک شرکت کننده ویژه هم داشت؛ یک گروه تعزیه و شبیه‌خوانی از کشورمان که به عنوان نماینده ایران در این فستیوال شرکت کرده بود و توانست با اجرای تعزیه «شبیه واقعه» رتبه نخست فستیوال را از آن خود کند. در این نمایش میدانی که بر اساس تعزیه حربن‌یزید ریاحی و سرگذشت ایشان در واقعه کربلا ساخته و اجرا شد، تعدادی از هنرمندان برجسته شبیه‌خوان قم و ایران همچون سید محسن‌هاشمی، ابوالفضل صابری، سید محمد رضا امینی، علیرضا سعیدی، محسن آقا حسنی و محمد حسین عرب قمی‌به ایفای نقش پرداختند. به همین بهانه به گفت‌وگو با جواد فلاحتی، مدیر انجمن تعزیه ایرانیان و کارگردان «شبیه واقعه» پرداختیم که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید.

ارثیه پدری
جواد فلاحتی متولد ۱۳۵۷ است و از کودکی به تشویق پدر که خود از پیشکسوتان هنر تعزیه است وارد این حرفه شد. وی هم اکنون در حوزه کارگردانی و آهنگسازی تئاتر فعالیت دارد و همزمان مدیر واحد شعر، سرود و موسیقی صدا و سیمای مرکز قم است. او حدود دو ماه است که مدیریت انجمن تعزیه ایرانیان را عهده دار شده است.
فلاحتی که از ۴ سالگی نخستین بار به هنر تعزیه و شبیه خوانی وارد شده است و چندی پیش در رویدادی بین‌المللی در کشور تونس مقام نخست را کسب کرده است می‌گوید: از نوجوانی دغدغه درخشندگی هرچه بیشتر هنر تعزیه در ابعاد بین‌المللی را داشتم و همواره روی این موضوع در حال کار، تحقیق و پژوهش بودم. چرا که معتقدم تعزیه هنری نمایشی است که بار انتقال مفاهیم عاشورا و دین را برعهده دارد و بر دوش می‌کشد و حاوی مجموعه‌ای از هنرهای موجود در تئاتر، موسیقی، ادبیات و سینما است.
هنر چند بعدی

تماشای تعزیه ایرانی در صحرای تونس

تعزیه هنری است که همزمان از رنگ، موسیقی، شعر و ادبیات، طراحی لباس و صحنه، آواز و شاعرانگی بهره می‌برد تا مفاهیم مورد نظر را به مخاطب منتقل کند. این تنها کلیاتی از دنیای هنری تعزیه است که هر کدام جزئیات بسیاری دارد که باید در تولید کار مورد توجه و دقت هنرمندان آن قرار گیرد. خدا را شاکرم که به واسطه اعتماد کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برای گروه ما فرصتی فراهم شد تا دغدغه‌ای که از نوجوانی تا کنون با من همراه بود محقق شود و توانستیم حضوری بین‌المللی در قالب یک گروه تعزیه از ایران در فستیوال تئاتر صحرایی تونس داشته باشیم.
درخشش در فستیوال بین‌المللی
فستیوال تئاتر صحرایی تونس با حضور گروه‌های نمایشی از ۲۲ کشور دنیا که هر کدام دارای مکتب و سبکی شناخته شده در دنیا هستند از جمله ایتالیا، اسپانیا، لبنان، سوئد، سوریه، عراق و… برگزار شد. به این ترتیب اهمیت بین‌المللی آن بسیار بالا بود و ما به عنوان نماینده ایران در این رویداد حضور یافتیم. گروه ما اولین گروه نمایشی بود که در قالب تعزیه در این فستیوال شرکت می‌کرد و همچنین نخستین گروه تعزیه و شبیه‌خوانی بود که در قاره آفریقا به اجرا و معرفی این هنر می‌پرداخت. خوشبختانه به لطف و عنایت ائمه و معصومین (ع) گروه ما توانست رتبه نخست این فستیوال بین‌المللی را دریافت کند و در میان هنر تعزیه و هنرمندان پرافتخار آن سربلند باشد. این افتخار را تقدیم به همه هنرمندان تعزیه و تعزیه دوستان می‌کنیم. استاد محسن هاشمی یکی از ستاره‌های گروه ما بود و نقش مهمی در درخشندگی هرچه بیشتر اجرای ما در تونس بود. هاشمی تحصیل کرده هنر موسیقی است و صدای بسیار دلنشین و صاحب‌رنگی دارد. همچنین ابوالفضل صابری از شهادت‌خوانان درجه یک تعزیه کشور، علیرضا سعیدی و سید مرتضی امینی که در ایفای نقش اشقیا صاحب سبک هستند، محسن آقاحسنی که دکترای تاریخ دارد و محمد حسین عرب قمی نوازنده چیره‌دست موسیقی تعزیه از دیگر هنرمندانی بودند که ما را در این موفقیت همراهی کردند.
استقبال انرژی بخش

تماشای تعزیه ایرانی در صحرای تونس
بازخوردی که گروه ما از هنرمندان حاضر در فستیوال و مخاطبان حرفه‌ای و عمومی خود بعد از اجرا گرفت بسیار انرژی بخش بود. تماشاگران هنگام اجرای ما آنچنان غرق در جزئیات هنر تعزیه شده بودند که لحظه‌ای ارتباطشان قطع نمی‌شد. هنر تعزیه با یاری مجموعه‌ای از هنرمندان گروه ما آنچنان به خوبی به نمایش گذاشته شد که همگان را محو موسیقی، رنگ، شعر، فرم و اسب سواری‌های نمایشی و حساب شده ما کرده بود. ما تا جایی که ممکن بود با دکور و آکساسروار کامل در این فستیوال شرکت کردیم. داوران جشنواره پس از تماشای اجرای ما نگاه‍شان به هنرهای نمایشی ایران تغییر کرد و تلاش می‌کردند هرچه بیشتر با اعضای گروه ما ارتباط بگیرند و گپ و گفتی داشته باشند.
هنری برای وحدت شیعه و سنی
بخش اعظمی از مردم تونس مسلمانان اهل تسنن هستند اما از افتخارآفرینی ما در این رویداد بسیار استقبال کردند و خوشحال شدند و اینجا بود که متوجه شدیم هنر تعزیه می‌تواند نقطه اتصالی میان شیعیان با اهل تسنن باشد و به وحدت این دو با هم بیشتر کمک کند.
جذابیت‌های افتخار آفرین

تماشای تعزیه ایرانی در صحرای تونس
در بخش جنبی فستیوال تئاتر صحرایی تونس، گروهی از الجزایر شایسته تقدیر شناخته شد و جایزه و لوح‌های تقدیر این گروه را باید به دست گروه برتر بخش اصلی یعنی ایران اهدا می‌شد. به این ترتیب بنده به عنوان نماینده گروه برگزیده جشنواره برای اهدا جوایز و لوح تقدیر این گروه دعوت شدم که بسیار برایمان غرور آفرین و افتخارآمیز بود. محبت‌های کوروش زارعی، محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنی انقلاب اسلامی که ما را یاری و حتی در بدرقه ما حضور داشتند برایمان افتخار بزرگی بود. همچنین آقای هادی حاجیلی رایزن فرهنگی ایران در تونس که بسیار برای حضور و شرکت ما در این رویداد تلاش کرد.
انتظار از رسانه ملی
توقع دارم رسانه‌ملی، مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد و دیگر مسئولین مربوطه در انتشار و باز نشر این اتفاق مبارک برای تعزیه ایران تمام توان خود را به میان بیاورند؛ چرا که برای نخستین بار چنین موفقیتی برای این هنر به دست آمده است. امیدواریم تا این موفقیت آغازگر رویدادها و توفیقات بیشتر هنر تعزیه در سطح بین‌المللی باشد. تعزیه درسال‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است و آنچنان که باید مورد توجه نیست. این در حالی است که تعزیه یکی از گونه‌های نمایشی ایران است که از همه ابزار و اجزای هنرهای نمایشی برای خلق یک اثر هنری بهره می‌برد. در نتیجه این هنر مانا و بی‌بدیل ایرانی به حمایت همه جانبه برای رشد و شکوفایی بیشتر نیاز دارد.
سخن پایانی
از همه دوستانی که ما را در این افتخار یاری کردند قدردانی می‌کنم. تعزیه هنری نیست که صرفا بخاطر انجام شدن کاری اجرا شود بلکه قرار است کمکی باشد تا بیرق امام حسین (ع) همیشه برافراشته باشد و اسم تعزیه بدلیل اینکه وقایع عاشورا و کربلا را روایت می‌کند همیشه در اوج بماند.

سومین دوره جشنواره بین المللی تئاتر در صحرا از 28 آوریل تا 2 می 2023 مصادف با 8 تا 11 اردیبهشت1402 با شرکت گروه‌هایی از 22 کشور از جمله ایران در شهر گردشگری نویّل تونس برگزار شد.


انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha