۱۴۰۲.۰۲.۲۵

فریناز ربیعی که کتابش با عنوان «به جرم خمینی» همزمان با برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شده گفت: در این اثر سعی کرده‌ام قصه بگویم چراکه قصه‌گویی در بستر مستندات چیزی است که فضای امروز جامعه به آن احتیاج دارد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، فریناز ربیعی در بازدید از غرفه انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران درباره کتاب «به جرم خمینی» گفت: این اثر به داستان زندگی شهیدعلیرضا توسلی فرمانده لشکر فاطمیون پرداخته که شخصیت چندبعدی داشته است؛ بنابراین تلاش کردم این ابعاد مختلف را در «به جرم خمینی» بازگو کنم و فضا را از کتاب‌های مرسوم در مورد شهدا دور کنم.

وی با یادآوری اینکه لشکر فاطمیون بستری را فراهم کرد که شیعیان افغانستانی غیرتی برای حضرت زینب بجنگند درباره روند نگارش کتاب «به جرم خمینی» توضیح داد: سال ۱۳۹۴ همراه با گروهی برای تهیه مستند کوتاهی درباره شهدای مدافع حرم راهی مشهد شدیم و من مسئول مصاحبه با خانواده شهدا بودم. در آن زمان شهدای تیپ فاطمیون بسیار مهجور بودند. وقتی به خانه شهید توسلی رفتم و مصاحبه اولیه انجام شد همان‌جا تصمیم گرفتم که کتاب زندگی وی را بنویسم و به همین دلیل هم ۱۰ روز به مشهد سفر کردم و در خانه شهید همراه با خانواده‌ وی زندگی کردم.

این نویسنده افزود: مصاحبه‌هایی با خانواده و دوستان و همرزمان‌ شهید توسلی انجام شد و عکس‌ها و دست‌نوشته‌ها و نامه‌هایی که از وی به جا مانده را مطالعه کردم.

وی با تاکید بر اینکه روایت زندگی شهدا در بیشتر مواقع یک روایت مستند است اظهار کرد: من در «به جرم خمینی» سعی کرده‌ام قصه بگویم چراکه قصه‌گویی در بستر مستندات چیزی است که فضای امروز جامعه به آن احتیاج دارد.

شخصیت چند بعدی شهید برایم جالب بود

ربیعی در سخنانش با اشاره به اینکه در مصاحبه‌هایش برای نگارش کتاب «به جرم خمینی» با یک شخصیت چندبعدی مواجهه شده اظهار کرد: این ویژگی شهیدعلیرضا توسلی برایم جالب بود بنابراین تلاش کردم که این ابعاد را در «به جرم خمینی» بازگو کنم و فضا را از کتاب‌های مرسوم درمورد شهدا دور کنم. شاکر بودن در عین رنجیدگی

وی افزود: شهیدعلیرضا توسلی همانطور که رنج تنهایی را بر دوش می‌کشید، یک فرمانده بود و همانقدر که در میدان جنگ فرمانده بود با مهر و محبت با خانواده‌اش برخورد می‌کرد. نامه‌ها و دست‌نوشته‌هایی از وی خواندم که وجه تازه‌ای از شخصیت این شهید را برایم نمایان کرد. شهید توسلی علاقه شدیدی به امام خمینی داشت وهمواره در تلاش برای یافتن یک جایگاه مفید بود. همچنین مواجهه او با رنج و شاکر بودن در عین رنجیدگی ویژگی ای بود که برایم جالب بود.

نویسنده کتاب «به جرم خمینی» درمورد علت نام‌گذاری کتاب عنوان کرد: این عنوان جذاب‌ترین اتفاقی است که در آشنایی با این شهید رقم خورد و معمای آن را مخاطب در طی خوانش این کتاب پیدا می‌کند.

 تورق کتاب توسط رهبری برایم افتخار است

ربیعی با اشاره به رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «خاتون و قوماندان» گفت: این کتاب روایت محور و درمورد همسر شهید توسلی است. من شنیده‌ام که مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه کتاب و انتشارات سوره مهر کتاب من را ورق زدند و همین برایم افتخاری است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha