۱۴۰۲.۰۲.۰۵

پژوهشکده‌ فرهنگ و هنر اسلامی درس‌گفتار «تاریخ هنر معاصر ایران» را به صورت مجازی و حضوری از نهم اردیبهشت‌ماه، به مدت هشت جلسه برگزار می‌کند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، درس‌گفتار «تاریخ هنر معاصر ایران، تاریخ تحلیلی هنرهای ترسیمی (تجسمی) ایران» با تدریس محمدعلی روزبهانی از 9 اردیبهشت ماه هر هفته شنبه‌ها ساعت 15 برگزار می‌شود. این رویداد آموزشی که به شناخت دورها، سبک‌ها و آثار هنرمندان نقاشی و گرافیک ایران در عصر پهلوی می‌پردازد، هم‌زمان به صورت برخط (اسکای روم) و حضوری هر هفته شنبه به مدت هشت جلسه در محل پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برپا خواهد شد.
در این دوره از چه حرف می‌زنیم؟
در ادامه فصل اول درس‌گفتار تاریخ هنر معاصر ایران و گذر از دوره قاجار، در این فصل از دوره پهلوی سخن خواهیم گفت. دوره‌ای که آرام آرام آشنایی نظری و تاریخی ایرانیان با نقاشی اروپایی شکل گرفته و تمایز هنر ایرانی از هنر معاصر اروپایی آشکار شده است. پدیدارهای مدرن به سرعت جامعه ایرانی را در می‌نوردد، دولت به تکاپو می‌افتد که هنر را تدبیری کند، هنرمندان در عین روزآمدی دغدغه‌مندند که آثارشان در میان مخاطبان ایرانی جایی باز کند.
عصری مهم از تاریخ هنر ایران که چنین روایتمند خواهد شد:
پهلوی اول: هنر در بحران زمان‌مندی و تعین تاریخ عرفی برای سوژه ایرانی
پهلوی دوم (۱): هنر در بحران زبان‌مندی و راه دشوار رسانگی
پهلوی دوم (۲): مکاتب (ایسم‌های) مدرن و ظهور هنر به مثابه گفتمان (قدرت)
تولد ایدئولوژی‌ها، نهادها و سازمان‌هایی برای «اداره» و «راهبری» هنر
عبور از بحران زمان‌مندی و زبان‌مندی: تولد «هنر معاصر ایران»
چرا باید تاریخ هنرمعاصر ایران رابدانیم؟
هنر هر دوره، بازتاب ناخودآگاه جمعی مردم آن دوره است. با شناخت هنر معاصر ایران می‌توان به تماشای هر آن چیزی رفت که در خیال جمعی ایرانیان حضور داشته و نسبت‌مان با جهان پیرامون را به خوبی نشان می‌دهد.
این دوره برای چه کسانی مناسب است؟
 اهالی هنر (دانشجویان و فارغ‌التحصیلان هنر، هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر. به خصوص نقاشی و گرافیک) هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر، در این دوره با سبک‌های مختلف هنری،آثار نقاشی و گرافیک دوره پهلوی اول و دوم و چگونگی تحلیل این آثار در یک منظر کلی آشنا می‌شوند. تاریخ هنر این امکان را به هنرمندان می‌دهد تا تاثیر «جامعه» و «هنرمند» به روی یکدیگر را مشاهده کنند و از این تاثیر آگاه شوند. آشنایی با آثار هنری در طول تاریخ به هنرمندان کمک می‌کند تا با الهام یا اقتباس از آن‌ها، آثاری با پایه‌های محکم‌تر و اصیل خلق کنند
اهالی علوم انسانی (دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و علاقه‌مندان علوم انسانی به خصوص علوم اجتماعی، مطالعات فرهنگی، تاریخ و پژوهش هنر). این دوره برای اهالی علوم انسانی تغییر و تطور جهان ایرانی‌ها را از دل نقاشی‌ها و آثار گرافیکی معاصر ایران روایت خواهد کرد. به وسیله مشاهده و تحلیل آثار هنری تاریخ معاصر ایران می‌توان به ناخودآگاه جمعی ایرانیان و شناخت هویت ایرانی پی برد.
مدرس این دوره کیست؟
محمدعلی روزبهانی، دانش‌آموخته فلسفه هنر و فلسفه علم و تکنولوژی است. «تاریخ گرافیک»، «تاریخ هنر»، «فلسفه هنر»، «حکمت هنر اسلامی»، «فرهنگ و فناوری»، «هنر معاصر اسلامی»، «جامعه‌شناسی هنر»، «اسطوره‌شناسی» و «تاریخ فلسفه» از جمله درس‌هایی است که او تاکنون در دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه سوره به تدریس آن‌ها پرداخته است. روزبهانی پیش از این، فصل اول این درس‌گفتار که به دوره صفویه تا قاجار می‌پردازد را، در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار کرده است.محمدعلی روزبهانی هم اکنون عضو هیئت علمی گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است و به پژوهش در تاریخ تحلیلی نقاشی و گرافیک ایران معاصر می‌پردازد.
شیوه اجرایی کلاس چگونه است؟
در این دوره قرار است که در هشت جلسه به صورت حضوری و مجازی آثار هنری دوره‌های معاصر ایران را تماشا کنیم و با مشاهده آثار، به تحلیل سبک‌ها و این دوره‌های تاریخی بپردازیم.
علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند در پیام‌رسان‌های بله، ایتا، واتساپ و تلگرام به شماره ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲ پیام ارسال کنند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha