۱۴۰۲.۰۱.۲۸

نمایشگاه «خط سوره»که با محوریت مروری بر طرح جلدهای مجله سوره، به روند انتشار این مجله از سال ۱۳۶۸ تا 1401 پرداخته است در گالری شماره ۲ خانه عکاسان برپا شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، روز یکشنبه 27 فروردین، بازدیدکنندگان با ورود به گالری شماره ۲ خانه عکاسان با انبوهی از تصاویر جلدها و عکس‌هایی از مجله سوره مواجه شدند که هریک به عناوین و تیترهای اتفاقات سالهای گذشته اشاره داشت.

بخشی از این نمایشگاه را شمارگان مربوط به دوره اول یعنی از سال 1368 تا 1372 (زمان شهادت شهید مرتضی آوینی)، تشکیل داده بود و در این میان، سه مقاله از شهید آوینی نیز به چشم می‌خورد که مقاله اول سوره نیز از جمله آن بود.

بخش دیگر نمایشگاه خط سوره به بخش همراهان سوره اختصاص داشت که حدود 130 عکس از کسانی که طی سال‌ها با مجله سوره به عنوان مدیر هنری، طراح، نویسنده، عکاس، گزارشگر و ... همکاری داشته‌اند را در بر می‌گرفت. در میان شمارگان مختلف مجله سوره همچنین 10 شعر از شعرهای شاخص این مجله نیز وجود داشت.

یادبودی از شهید آوینی که شامل بخش نمایشی این نمایشگاه بود به فیلم های کمتر دیده شده از مرتضی آوینی و مراسم تشییع وی اختصاص داشت.

در ضلع شمالی گالری در قالب اینفوگرافی به مرور مقایسه‌ای دوره‌های مختلف سوره پرداخته شده بود که شامل 49 شماره از فروردین 1368 تا اسفند 1378، 46 شماره از اردیبهشت 1382 تا اسفند 1388 و 28 شماره از آذرماه 1389 تا آبان 1394 بود.

از بین 166  جلد و شماره‌ای که از مجله سوره منتشر شده در نمایشگاه خط سوره حدود 70 مجلد که بیشتر مربوط به دوره اول این نشریه بوده به صورت گزینشی به نمایش در آمد. 

سازه‌ای هم در میان نمایشگاه  با الهام از دستگاه‌های رول چاپ روزنامه و مجلات قرار گرفته بود که به مطالب حوزه هنر از جمله جشنواره عروسکی و سینمایی مجله سوره اشاره داشت. همچنین سه تصویر از پیش‌شماره‌های اول تا سوم مجله سوره در دوره جدید که شامل پیش‌شماره بهمن 1401،  اسفند 1401 و فروردین 1402  می‌شود نیز در بخش انتهایی این نمایشگاه روی دیوار قرار گرفته بود که قرار است اولین پیش شماره اردیبهشت 1402 منتشر شود.

اگر بخواهیم نگاه پژوهشی و تحلیلی به عملکرد سالها فعالیت مجله سوره داشته باشیم این نمایشگاه را می‌توان مجموعه‌ای از اسناد تاریخی دانست که با حضور و قلم فعالان اهالی ادب که شاید برخی از آنها امروزه در کنار ما نیستند، در میان مخاطبان تاثیرگذار شده است.

روز گذشته و پس از افتتاح نمایشگاه، حجت الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری و عبدالحمید قدیریان، چهره برتر هنر انقلاب در سال 1400 از آن بازدید کردند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha