نشست «جهان بازي» از سلسله جستارهایی در «صنعت بازی در ایران» با حضور امین شهیدی، بازیساز بازی «tale of bistun» به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنري انقلاب اسلامي در سرای شهید آوینی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، در نشست جهان حضور امین شهیدی، بازیساز بازی «tale of bistun» اظهار کرد: با گسترش بازیهای موبایلی و دسترسی آسان و وسیع مخاطبان به بازی کامپیوتری، این صنعت به سومین سرگرمی جوانان و نوجوانان کشور تبدیل شده است.
وی بیان کرد: بازیهای کامپیوتری با بالاترین میزان درگیری افراد همراه است، از نوجوانان تا بزرگسالان و حتی بسیاری از مادران امروز درگیر بازی در گوشهای همراه شدهاند، بنابراین ما جامعه هدفی داریم که توجه و پرداختن به آن یک فرصت و ضرورت است.
شهیدی با بیان اینکه افراد امروزه وقت زیادی را به ویدیوگیم اختصاص میدهند تصریح کرد: عدم توجه به بازیهای رایانهای فرصتسوزی است که در نتیجه تبدیل به تهدید خواهد شد.
وی با اشاره به این که حجم زیادی از افراد، بخش قابل توجهی از اوقات فراغت خود را به بازیهای رایانهای اختصاص میدهند، نادیده گرفتن این طیف وسیع و جامعه هدف را بزرگترین مشکل این روزهای حوزۀ بازی معرفی کرد.
این بازیساز در ادافه افزود: بحث اصلی در صنعت بازی، پول و گردش مالی است و این موضوع در کشور ما به دلیل عدم سیاستگذاری مناسب با مشکل مواجه است.
وی در ادامه گفت: در حوزۀ بازی رسانههایی به طور جدی مشغول به فعالیت هستند و مخاطب زیادی دارند، اما به دلیل عدم سرمایهگذاری و سیاستگذاری مناسب، تولید ضعیف است.
شهیدی همچنین تاکید کرد: بخاطر موانعی که امروزه وجود دارد، بازیسازان کشورمان خیلی نمیتوانند با فرآیند این صنعت در دنیا آشنا شوند. بازیساز نمیتواند ارتباط گسترده داشته باشد، در نمایشگاهها حضور یابد و تبادل مالی و اطلاعاتی برقرار کند و همین امر باعث بروز عدم اعتماد به نفس میشود و از طرفی، عدم تعامل با بازیسازان خارج از کشور و نبود فرصت مقایسه با آنها، فعالان این حوزه را در داخل ایران دچار اعتماد به نفس کاذب میکند.
وی در پاسخ به اینکه آیا حوزه بازیسازی یک صنف است گفت: سالهای زیادی گروههای مختلف برای این امر تلاش کردهاند، اما شرایط برای اینکه بازیسازی به شکل یک صنف و مستقل فعالیت کند، مهیا نشده است، چرا که تراکنش مالی در این صنعت با وجود مخاطب زیاد همانند دیگر صنایع نیست.
شهیدی در خصوص شرایط ورود به بازار بینالمللی گفت: بخاطر تحریم و فیلترینگ تولید ایرانی امکان حضور ندارد، بلکه باید بینالمللی و غیرایرانی باشد.
وی دربارۀ حمایت از بازیسازی گفت: تمام هزینهها به صورت شخصی انجام میشود، مگر اینکه حامی مالی داشته باشیم. در گذشته شتابدهندگانی بودند که به فرآیند بازیسازی سرعت میدادند اما امروز سرمایهگذاران مخاطرهپذیر نداریم و نهادی که حمایت کند هم نیست. تنها نهادهای نظامی در پروژههای سفارشی همکاری دارند.
وی با بیان اینکه اساس بازار داخلی موبایل است به فعالیت تیم خود اشاره کرد که تولیدکننده بازی پریمیوم هستند (بازی که یکبار خریداری میشود). وی افزود دامنه فعالیت بازیسازی «tale of bistun» بینالمللی است. در این تیم 10نفر به صورت متمرکز و 10 نفر نسبت به پروژهها متغیر هستند.
شهیدی درباره جدیدترین اثر این گروه بازیساز، اظهار کرد: محصولی ملی دربار شیرین و فرهاد تولید کردهایم که کهنالگوی ایرانی دارد، اما متاسفانه نتوانستیم سرمایهگذار و حامی برای پروژه جذب کنیم، بنابراین در نمایشگاههای بینالمللی حضور پیدا کردیم، ارتباطاتی به واسطه تلاشها برقرار شد تا اینکه با ایجاد تغییراتی محصول تولید شده ارائه شد.
وی درباره فعالیت بنیاد ملی بازیهای رایانهای بیان کرد: عنوان ملی به معنای این است که به افرادی که در سطح ملی کار میکنند کمک شود در حالی که در صنعت بازی چنین حمایتی را شاهد نیستیم. وقتی صنعت بازی تبیین نمیشود و از سوی رسانههای رسمی به آن توجه نمیشود، نمیتوان انتظار رشد فراسرزمینی داشت.
این بازیساز درباره ظرفیتهای موجود در کشور بیان کرد: ماهانه 10 مشاوره با خانوادهها دارم که از علاقه فرزندانشان به حوزۀ بازی میگویند، این فرصتی برای ایجاد شغل است که با کمترین هزینه میتوان از آن استفاده کرد. این حرفه بیشتر هزینه سیستم دارد و مابقی نیروی انسانی است که در کار اهمیت پیدا میکند.
وی در پایان افزود: من طی چند ماهه اخیر با مهاجرت نیروهای متخصص و از بین رفتن نیروی انسانی که حداقل 10 سال زمان صرف شده تا بتواند ارزآوری داشته باشد، مواجه هستم، نیروی انسانی متخصصی که میتواند در سرعت رشد این صنعت تاثیرگذار باشد.
انتهای پیام/
نظر شما