چهل و سومین جلسه از کلاس مثنویخوانی، صبح 12 بهمن ماه به همت اندیشکده ادبیات پایداری و با حضور محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر ایرانی در حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، محمدرضا سنگری در چهل و سومین جلسه از کلاس مثنویخوانی امام خمینی (ره) را مولویشناس زمانه معرفی کرد که در طرح مثالهای خود از مثنوی معنوی بهره میگرفته است.
وی با اشاره به بصیرتی که امام خمینی (ره) داشت به خصوصیت کسانی که به نوافل (اعمالی که بیشتر از فریضه و برای رضای خداوند باشد) تقرب پیدا میکنند پرداخت و گفت: برخی افراد به افقی میرسند و در فضا و موقعیتی قرار میگیرند که یکباره پرده اسرار از نگاهشان میافتد و به لذت مشاهده دست پیدا میکنند.
در نظام تکوین دروغ وجود ندارد
سنگری در بخش بعدی این جلسه به سخنان مولانا مبنی بر عدم وجود فریب و دروغ در نظام تکوین اشاره کرد و افزود: مولانا در ابیات خود به این نکته می پردازد که زمین دروغ نمی گوید و هر چه بکارید همان را برداشت خواهید کرد؛ یا به عبارتی دیگر هستی در جریان وجودی یعنی در زایشها، رویشها، باروریها همان چیزی را به ما میدهد که ما به او میدهیم؛ بنابراین فریب در جهان هستی وجود ندارد.
وی ادامه داد: تنها موجودی که میتواند جز آنچه هست را نشان دهد، انسان است. انسان موجودی است که سیر دیگری دارد. این عملکرد انسان یا او را به فراز و فراتر از مقام فرشته میرساند یا به فرود میکشاند که جایگاه او را از حیوانات نیز پایینتر میبرد.
این نویسنده و پژوهشگر ایرانی در بخش بعدی سخنانش به سوالاتی پراهمیت برای انسان مبنی بر اینکه آیا روح انسان بعد از مرگ در کالبد موجودات دیگر حضور پیدا میکند؟ آیا یک سنگ پیشتر یک انسان بوده؟ آیا روح انسان در درون گیاه جای می گیرد؟ اشاره کرد و در ادامه گفت: این مباحث و سوالات باعث خلق 4 کلمه «رسخ»، «فسخ»، «نسخ» و «مسخ» شد. رسخ به معنای ورود روح انسان در درون نباتات و گیاهان است، «فسخ» نیز به معنی زیرپا گذاشتن یکطرفه قرارداد، «نسخ» یعنی ورود روح انسان در انسانی دیگر (نسخ از واژه تناسخ است که اسلام آن را قبول ندارد چراکه تبدیل فعل به قوه ممکن نیست) و «مسخ» به معنای تبدیل انسان به موجودی دیگر است.
وی مسخ را از داغترین مباحث قرن 19 دانست و تبدیل شدن انسان به موجودی دیگر را به عنوان پست شدن زیست انسانی تعریف کرد.
وی با اشاره به قصه پینوکیو گفت: خیلی از افراد پینوکیو را یک قصه دروغین میدانند در حالی که او تصویر انسان و یک کار حکیمانه است.
سنگری افزود: امروزه بسیاری از ما خودمان نیستیم و کرامت انسانی و جایگاهی که خدا برایمان در نظر گرفته را گم کردهایم. انسان در این چرخه دچار یکنواختی و بیخاصیتی میشود و در نهایت به نهیلیستی و پوچگرایی میرسد.
مسخ تصویر پایان نهیلیست است
وی اظهار کرد: به گفته شهید آوینی، مسخ تصویر پایان نهیلیست است و تعبیر قرآن این است که همه ما مشغول بازی هستیم و زندگی را جدی نگرفتهایم و وقتی که پردهها کنار رود، خواهیم دید که چقدر در زندگی بازی کردهایم.
این نویسنده و پژوهشگر ایرانی علت مسخ شدن انسان را بازی و فریبکاری او عنوان کرد و تاکید کرد: دنیا مزرعه است و برخی افراد بجای اینکه آن را کشتگاه ببینند، آن را چراگاه میپندارند و ما امروزه با این زیست مسخی انسان مواجه هستیم.
در بخش مثنوی خوانی این جلسه، سنگری جسم انسان را به سه بخش سر(مرکز اندیشه)، قلب (مرکز عاطفه) و شکم و قسمت پست و فرودین وجود او تقسیم کرد و در ادامه یادور شد: روح انسان، او را به سمت عالم بالا هدایت می کند اما گاه توجه انسان به بخش فرودین وجودی خود است و همین مانع از تعالی آدمی میشود.
وی در زمان خواندن بخشهایی از مثنوی به این نکته اشاره کرد که انسان باید رشک عقول باشد و از جایگاهی برخوردار باشد که اهالی عالم بالا به او رشک بورزند اما او از چیزهای پست خود را مسخ کرده و به مسائل ظاهری مشغول شده است.
سنگری با تاکید به اینکه انسان باید بر عالم بالا تمرکز داشته باشد و آدمی در نهایت دست خالی از دنیا خواهد رفت گفت: با اراده الهی، خدعه و نیرنگها شکسته میشود و هر آنچه که انسان فکر میکند محقق نشدنی است، به صورت حکیمانه توسط خداوند انجام شدنی است.
وی افزود: اگر انسان با خداوند ارتباط عمیق داشته باشد هر آنچه انسان فکر می کند امکان پذیر نیست، تحقق پیدا می کند؛ بنابراین هیچگاه ناامید نشوید و سوی ناامیدی نروید.
انتهای پیام/
نظر شما