۱۴۰۱.۱۰.۲۱

نماینده هیأت داوران نخستین سوگواره ملی «خورشید ضمیران» گفت: حضور این همه شاعر مستعد بعنوان مزیت‌ها و ظرفیت‌های شعر آیینی استان زنجان، می‌تواند نقشه تحول استانی حوزه هنری با چشم‌انداز «زنجان پرچمدار هنر عاشورایی و روایتگری هنری و انقلابی از فرهنگ عاشورایی» را محقق سازد؛ امری که می‌تواند نقطه عطفی در ارتقای این موهبت عظیم الهی در بین یکایک شاعران آیینی کشور باشد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، آیین اختتامیه نخستین سوگواره ملی «خورشید ضمیران» شامگاه دوشنبه، 19 دی ماه 1401 در سالن اجتماعات حسینیه اعظم استان برگزار شد و در این مراسم زهیر توکلی، نماینده هیئت داوران نخستین سوگواره ملی «خورشید ضمیران» با قرائت بیانیه هیئت داوران اظهار کرد: شعر آیینی فارسی در این چند دهه اخیر افق‌های جدیدی را تجربه کرده است و هم از نظر صوری و هم از جنبه معنایی، رشد و بالندگی داشته است.

وی ادامه داد: راه یافتن نوگرایی‌ها و نواندیشی‌های یک قرن اخیر جامعه فارسی زبان به شعر آیینی، آن را خاص پسندتر ساخته است، هرچند خواسته‌های عاطفی عموم افراد جامعه و مشخصات شعر هیأتی در آن نیز احساس می‌شود. پسوند «خاص» و «عام» از خصوصیات شعر آیینی یکی دو دهه اخیر است.

این شاعر و پژوهشگر اذعان کرد: استان زنجان از دیرباز از کانون‌های شعر آیینی بوده است و شاعران شاخصی همچون اقبالی و حسین منزوی و کلامی زنجانی را داشته و دارد. هم اکنون نیز طیف متنوعی از شاعران استان از جوان تا بزرگسال مشغول سرایش هستند.

توکلی افزود: حضور این همه شاعر مستعد به عنوان مزیت‌ها و ظرفیت‌های شعر آیینی استان زنجان، می‌تواند نقشه تحول استانی حوزه هنری با چشم انداز «زنجان پرچمدار هنر عاشورایی و روایتگری هنری و انقلابی از فرهنگ عاشورایی» را محقق سازد امری که می‌تواند نقطه عطفی در ارتقای این موهبت عظیم الهی در بین یکایک شاعران آیینی کشور باشد.

به گفته توکلی، «سوگواره ملی خورشید ضمیران» را می‌توان برنامه‌ای در همین مسیر دانست. سوگواره‌ای با محوریت حضرت عباس (ع) شخصیتی که از دیرباز مورد توجه شاعران آیینی بوده است

نماینده هیأت داوران افزود: هیئت داوران این جشنواره بیش از 400 اثر از شاعران آیینی کشور را دریافت کردند و طی دو مرحله داوری، آثار تفکیک و امتیازبندی شدند. نکته‌ی قابل  توجه در آثار رسیده به این سوگواره کیفیت مطلوب اشعار رسیده به سوگواره بود به طوری بود که آثار برتر در سطح بسیار نزدیکی قرار داشتند و همین گرایش نهایی را محتاج دقت و ارزیابی دقیق می‌کرد.

وی افزود: از نظر غالب، شعرهای کلاسیک از لحاظ کمیت و کیفیت برتری داشتند. هر چند در بین آثار راه‌یافته به مرحله نهایی، شعرهایی در قالب‌های نوع فارسی هم دیده می‌شد‌. نگرشهای امروزی به ویژه در عنصر و زبان شعری در آثار محسوس بود و همین طور عنایت شاعران به قالب‌هایی مثل «ترکیب» و «مسمط» قابل توجه بود البته با بروز سازی این دو قالب که از قالب‌های مهم شعر آیینی بوده، عناصر خوبی با شعر هیأت دارد.

توکلی در پایان اظهار کرد: پیوند بین شعر عاشورا و وقایع روز جامعه در برخی از این شعرها نمایان بودند و برخی از شاعران بین سرداران روز عاشورا و سرداران روز نبرد حق و باطل در عصر حاضر ارتباط‌هایی برقرار کرده بودند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha