۱۴۰۱.۰۶.۱۷

با حضور استاد محمد علی مجاهدی کتاب «جریان شناسی شعر آیینی معاصر» در سالن مهر حوزه هنری قم رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه­ هنری، عصر چهارشنبه 16 شهریور ماه 1401 کتاب «جریان­شناسی شعر آیینی معاصر» نوشته دکتر منصوره رضایی با حضور استاد محمدعلی مجاهدی، دکتر حسین محمدی مبارز و جمعی از شاعران، پژوهشگران؛‌ مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر در سالن مهر حوزه هنری قم رونمایی شد.

در ابتدای این برنامه استاد مجاهدی از زحمات دکتر منصوره رضایی برای نگارش این کتاب تقدیر و تشکر کرد و با اشاره به تقسیم­بندی دوره­های مختلف شعر آیینی در کتاب بیان کرد: قبل از انقلاب شعر آیینی چندان رونق و محبوبیتی نداشت و از نظر ادبی سطحی بود. اما بودند کسانی که در آن دوران هم تاثیرگذار بودند مانند عبدالعلی نگارنده، مهدی سهیلی، مشفق تهرانی، سیدمحمدعلی ریاضی یزدی، محمدعلی مردانی، عباسعلی براتی و دیگران.

وی خاطر نشان کرد: کسانی می‌تواند وارد حریم شعر آیینی شوند که به مرحله عرفانی رسیده باشند. شعر آیینی یعنی هر شعری که به نحوی متاثر از متون وحیانی مانند قرآن و روایی و حدیثی باشد.

 چالش اصلی در نگارش کتاب گستردگی بازه زمانی و تعدد شاعران بود

 در ادامه دکتر حسین محمدی مبارز به معرفی کتاب «جریان­شناسی شعر آیینی معاصر»  پرداخت و گفت: این کتاب، شعر آیینی معاصر را به پیش از انقلاب، سال‌های پس از انقلاب و عصر حاضر تقسیم می­کند. یکی از شاخصه­های مثبت کتاب امانت‌داری است. تمام منابع دست اول معرفی شده در آن به طور کامل و با جزییات ذکر شده­اند.

وی افزود: در کتاب «جریان­شناسی شعر آیینی معاصر» درباره صور خیال شعر آیینی صحبت شده و نمایندگان شعر آیینی معاصر در آن معرفی شده­اند. از ملک الشعرای بهار و شهریار تا دکتر موسوی گرمارودی. از دکتر سبزواری و قیصر امین‌پور تا دکتر قزوه و استاد مجاهدی.

در پایان نیز منصوره رضایی مؤلف کتاب با اشاره به این نکته که موضوع ادبیات عامی هنوز به عنوان یک موضوع علمی و آکادمیک پذیرفته نشده، گفت: چالش اصلی در نگارش کتاب گستردگی بازه زمانی و تعدد شاعران این دوره زمانی بود. سعی برآن شد تا انواع مختلف شعر آیینی را از نظر موضوعی بررسی کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha