کتاب «مبانی فرم فیلم» به قلم محمدحسین نیرومند در حوزه آموزش هنر به بازار نشر آمد. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، محمدحسین نیرومند هنرمند پیشکسوت و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بیان کرد: خدا را سپاسگزارم که پنجمین کتابم در حوزه آموزش هنر با عنوان «مبانی فرم فیلم» توسط انتشارات «فرهنگسرای میردشتی» منتشر شد. ضمن آنکه همزمان نیز کتاب «دستورالعملهای فیل آبی برای ایدهیابی» هفتمین بار تجدید چاپ شد. وی در توضیح اینکه منظور از عبارت «ارتباط دید فووآل با مبانی هنرهای بصری» که در زیر عنوان کتاب درج شده است، گفت: در توضیح این عبارت، لازم میدانم اینکه دید فووآل چیست را به صورت مختصر و با ارائه چند تصویر خدمت مشتاقان هنرهای بصری بیان کنم. این مدرس هنر با اشاره به تصویر فوق گفت: در این تصویر محل قرار گیری دید فووآل را مشاهده میکنید. این منطقه که فرورفتگی حدود سه دهم میلیمتری است وظیفه دید با وضوح بالای چشم انسان را بر عهده دارد. به عبارتی اگر ما دست خود را مانند تصویر زیر در مقابل چشم خود قرار دهیم، ابعاد وضوح کامل تصویر تقریباً معادل سطح پشت ناخن ما خواهد بود. این سطح حدوداً دو درجه از میدان دید چشم انسان را تشکیل میدهد. وی افزود: از مطالب گفته شده چنین نتیجه گیری می شود که به طور مثال اگر زمان دیدن تصویر پیش روی ما حدود دو ثانیه باشد، اتفاقی شبیه تصویر زیر برای ما رخ خواهد داد. مناطق با وضوح بالا همان منطقه دید فووآل است و سایر مناطق ناواضح مشاهده خواهد شد. نیرومند ادامه داد: بنابراین وقتی ما به تصویری مانند نقاشی «اعدام لیدی جین» نگاه می کنیم، مسیر دید ما چیزی شبیه تصویر بعدی خواهد بود. این مسیر از تمرکزها (فیکسیشنها) -یا همان مناطق دید فووآل- و پرشها (ساکادها) تشکیل شده است. وی افزود: اگر ما مناطق دید فووآل را در نقاشی اعدام لیدی جین کادربندی کنیم، آنگاه در کمال تعجب خواهیم دید که این کادربندیها شباهت بسیار زیادی با نحوه قاب بندی و نماهای همان لحظات اعدام در فیلم سینمایی لیدی جین خواهد داشت! مانند تصویر آخر. نویسنده کتاب مبانی فرم فیلم تأکید کرد: واقعیت آن است که نقش دید فووآل به ویژه در هنر سینما به حدی است که بسیاری از مباحث مرتبط با فرم در سینما و مبانی هنرهای بصری به این منطقه چشم انسان مربوط میشود. در این کتاب سعی کردهام تا مبانیِ مبانی فیلم را در ارتباط با دید فووآل مطرح کنم، اما از آنجا که مایل نبودم صرفاً به مباحث تئوریک بپردازم، با ارائه بیش از هشتصد تصویر از نمای فیلمهای مطرح تاریخ سینما، به کاربرد قواعد سینمایی که عملاً از دید فووآل ناشی میشود، اشاره کردهام. محمدحسین نیرومند در پایان اظهار داشت: زحمت نگارش مقدمه این کتاب را استاد بزرگوارم جناب آقای مسعود جعفری جوزانی بر عهده داشتهاند. انتهای پیام/
نظر شما