۱۳۹۹.۱۰.۱۹

همایش بین‌المللی قهرمان در آینه هنر و ارتباطات به منظور گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش با حضور سخنرانانی از کشورهای لبنان، عراق و پاکستان به همت دانشگاه سوره به صورت مجازی برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، همایش بین‌المللی قهرمان در آینه هنر و ارتباطات به منظور گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش با حضور سخنرانانی از کشورهای لبنان، عراق و پاکستان به همت دانشگاه سوره، چهارشنبه 17 دی‌ماه به صورت مجازی برگزار شد. در بخش افتتاحیه همایش، محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره و دبیر این همایش با بیان اینکه شهادت سردار سلیمانی اتفاق کم نظیری در تاریخ چندساله محسوب می‌شود، گفت: شخصیت حاج قاسم از محبوب‌ترین شخصیت‌ها بودند نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها و به این محبوبیت بعد از شهادت ایشان نیز افزوده شد؛ و البته برای اینکه از ظرفیت شخصیت‌های محبوب برای ایجاد همبستگی استفاده کنیم هنوز جای کار دارد. ساعی افزود: انسان‌ها با توجه به مدنی بودنشان، برای جمعی زندگی کردن نیاز به یک ملات و حلقه اجتماعی دارند که سردار سلیمانی نمونه این حلقه است؛ حتی در دوره مدرن هم که ادعاها گونه‌ای تقدس‌زدایی است، نتوانسته خود را از انسان‌هایی که این نقش را بر عهده دارد برین کند. ساعی از همکاران صدا و سیما و برخی دست اندرکارانی که برای برگزاری این همایش کمک کردند نیز تقدیر و تشکر کرد و گفت: سعی بر این بود که همایشی برگزار شود که امید می‌رود این همایش منشأ خیر و برکت باشد. در ادامه، ابن الدین حمیدی قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور در ابتدای سخنرانی قبل از پرداختن به شهید سلیمانی، در بخشی از صحبت‌هایش را به شهید ابومهدی المهندس که در ایران کمتر دیده شد اختصاص داد و خلاصه‌ای از زندگی این شهید را بازگو کرد و افزود: مردم عراق از اینکه به این شهید کمتر از شهید سلیمانی می‌پردازیم ابراز نگرانی می‌کنند. وی در رابطه با شهید سلیمانی گفت: ایشان یک پاسدار و افتخار پاسداران بودند و در هر سه جهاد اصغر، جهاد کبیر و جهاد اکبر موفق عمل می‌کردند. وی خاطرنشان کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی هیچگاه در جای ریاست نمی‌نشست و این سیطره را که بر جمعیتی سلطه وارد کند برای خود قائل نمی‌شد. بازشناسی و اهمیت آن در شخصیت‌پردازی قهرمان سینمای دفاع مقدس سید علی روحانی دانشیار دانشگاه هنر تهران، با بیان اینکه مفهوم دراماتیک بر اثر سینمایی مؤثر است گفت: پرداختن به این موضوع هم اثر آسیب شناسانه و هم اثر ایجابی دارد و با توجه به اینکه ما در جامعه خود قهرمان کم نداریم، ولی نمی‌توانیم از آنها در سینما استفاده کنیم در حالی‌که در کشورهای اروپایی از شخصیت‌های عادی مثل کشاورز و ... قهرمان سینمایی می‌سازند. وی افزود: قهرمان در تمام درام یک فرد عادی است، در جایی بالاتر می‌رود که در مرحله اوج قرار بگیرد که این حرکت مستلزم تأمل در نفس است. سلیمانی تصویر قهرمان ماندگار مهدی فخرالدین بازیگر و مستندساز لبنانی، با بیان اینکه فرماندهی شهید سلیمانی هنری بوده و ایشان هنرمندانه زندگی می‌کردند، گفت: شهید سلیمانی به یکباره ظاهر شدند و به شهادت رسیدند بعد از شهادت ایشان دنیا نیز به یکباره دچار دگرگونی و بلا شد. وی افزود: شهید سلیمانی در زمینه هنر به ویژه سینما که ستون اصلی هر فرهنگی است نیز بسیار تأثیرگذار بوده است و شهادت سردار سلیمانی انقلابی در زمینه هنر ایجاد کرد. فخرالدین در رابطه با ویژگی بازیگری که می‌خواهد نقش سردار سلیمانی را ایفا کند، گفت: بازیگری که می‌خواهد نقش شهید سلیمانی را ایفا کند باید مسلمان مسلمان باشد و شخصیت شهید سلیمانی را نیز درک کند؛ چرا که سردار سلیمانی انباری از احساسات بودند و بازیگر نیز باید اینگونه باشد. وی در رابطه با نویسندگی کارهای هنری با محوریت شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: نویسندگان باید از نور خدایی شهید سلیمانی بنویسند؛ چرا که مردم به قهرمانان اثر وابسته می‌شود؛ شهید سلیمانی مکتب هنری که ایجاد کرد از مکتب کربلا و حضرت عباس(ع) سرچشمه می‌گیرد و نویسنده باید هدف را نشان دهد تا قهرمان ماندگارتر شود. انطباق توانش دراماتیک شخصیت سردار سلیمانی با الگوهای کهن قهرمان در فرهنگ ایرانی رضا آزاد کارشناس هنرهای نمایشی، با اشاره به اینکه سردار سلیمانی قهرمانی جهانی است، گفت: جهان دراماتیک به ما کمک کرد تا به یک شناخت دراماتیک دست پیدا کنیم و دراماتیک به ما می‌گوید قهرمان جزء شخصیت‌های ماندگار است و برای اینکه سینمای خوبی داشته باشیم باید به قهرمانان ارزشمندی از جمله شهید سلیمانی بپردازیم. وی با بیان اینکه قهرمان در ایران به معنای پهلوان است افزود: قهرمان کسی است که پهلوان باشد و بیشترین کنش‌ها را با تواضع انجام دهد؛ قهرمان باید ناجی، قربانی، بلاگردان، نامیرا، رویین‌تن، مرشد، راهنما و مربی باشد. ناجی خاطرنشان کرد : مکتب باید دارای ایدئولوژی باشد و مکتب شهید سلیمانی نیز دارای این ویژگی است و نظام ارزش‌ها را در ساخت قهرمان شامل می‌شود. وی در ادامه ساختارهای اجتماعی قهرمان را توضیح داد و گفت: قهرمانان از میان مردم بر می‌خیزند و سردار سلیمانی قهرمانی مردمی، دارای جدیت و عاطفه، قدرت و تسلیم، ابهت و خضوع، ویژگی‌های نظامی و فرهنگی نیز بودند که کاریزماتیکی شخصیت شهید سلیمانی در بهبود وضعیت سینما نیز حائز اهمیت است. قهرمان‌سازی در هنرهای دراماتیک محور مقاومت، با بررسی نمونه لبنانی رضا اسکندر استاد دانشگاه هنرهای زیبای لبنان، با اشاره به این موضوع که تمامی افراد متواضع، مردمی هستند و شخصیت قهرمان در سینمای ایران دارای ایثار و صداقت است، گفت:حاج قاسم سلیمانی همه ابعاد قهرمانی را دارا هستند و قهرمانی ایشان ساخته نشده بلکه خودشان دارای الگوهای قهرمانی بودند. وی بیان کرد: در محور مقاومت کسی که می‌خواهد تصویربرداری کند باید جنبه‌های انسانی را در نظر بگیرد. اسکندر ادامه داد: در حال حاضر جبهه مقابل بر حسب جنگ نرم برای تزریق اطلاعات غلط و مشکلات اخلاقی جلو می‌رود و مجبور به ساختن قهرمان هست، اما شخصیت‌هایی مانند سردار سلیمانی و مقام معظم رهبری را که صادق و خالصانه کار می‌کنند را نمی‌توانند حذف و یا تحریف کنند. وی افزود: باید اعتراف کرد که سینمای ایران یکی از سینماهای موفق است؛ چرا که کارگردان‌های ایرانی با کمترین بودجه به ساختن فیلم می‌پردازند. وی ادامه داد: ما برای الگوسازی به پرداختن این شخصیت و اسطوره‌ها نیازمند هستیم تا بر اساس آنها فرهنگمان مطرح و شناخته شود و باید از خودباختگی در برابر سینمای بیگانه جلوگیری کنیم تا متضرر نشویم. در ادامه به برخی از مشکلاتی که در تولیدات لبنان مطرح است اشاره شد؛ از قبیل عدم نوشتن خاطرات رزمندگان و در نظر گرفته نشدن جنبه‌های بصری. اهمیت وجود قهرمان در ادبیات مقاومت علاء حسن مدیر آموزش در مرکز آموزش رسانه اتحادیه رادیو و تلوزیون اسلامی لبنان، از کشور لبنان با بیان اینکه انسان موجودی دو بعدی است گفت: انسان موجودی دو بعدی است که هم مادی و هم معنوی دارد. وی افزود: در جهان سکولار احساس شد انسان به یک الگو و قهرمان نیاز دارد، به همین خاطر به ساخته شدن قهرمان‌های فیک مانند سوپرمن و... که در تاریخ نوین در درجه نوین قرار دارد پرداخته شد و در جنبه معنوی، سلفیون و غیر سلفیون هستند که بعد مادی به اشتباه توسط این گروه نادیده گرفته می‌شود، در حالی‌که انسان به این مسئله نیازمند است. علاءحسن خاطرنشان کرد: تجسم ارزش‌ها را نمی‌شود همیشه به صورت فکر بیان کرد و نیازمند نشان دادن به مخاطب است که این از علل نیاز به قهرمان است. وی افزود: برای ارائه دادن قهرمان ابتدا باید نظام ارزشی را ارائه داده شود و در ادبیات، این ارزش‌سازی ایجاد و پیاده‌سازی شود و هیچ گاه نمی‌توان غیر از معصومین یک شخصیت را برای الگو معرفی کرد که تمام ابعاد را در خود داشته باشد. سردار سلیمانی تجلی اسطوره مدرن اصغر فهیمی‌فر دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، به تعریف اسطوره پرداخت و گفت: اسطوره‌ها در جهان مدرنیته‌ها جنبه هستی‌شناسی ندارند و بلکه با همه ساحات نیز ارتباط برقرار می‌کنند؛ ما در پیشینه تاریخی خودمان مملو از اسطوره‌ها هستیم و امروزه شهید سلیمانی یکی از قهرمانان مدرن دینی- اخلاقی ما محسوب می‌شوند. وی در رابطه با اساطیر مدرن افزود: اساطیر مدرن معطوف به عمل ماست و مبنای اسطوره‌های مدرن هستند و ایدئولوژی این فرهنگ روشنگری است؛ شهید سلیمانی یک تنه در مقابل این جهان اسطوره‌ای ایستاد و سردار سلیمانی اسطوره مدرنی است که ویژگی اصلی ایشان جانبازی و از خودگذشتگی است. فهیمی‌فر خاطرنشان کرد: اسطوره‌ها نیازمند فرهنگ‌های پیشرو هستند و شهید سلیمانی خروجی فرهنگ پیشرو ایرانی اسلامی است. شهیدسلیمانی: ابرمرد یا جهان پهلوان؟ میثم مهدیار پژوهشگر تاریخ اجتماعی جنگ، با بیان اینکه در یک سال گذشته از مفهوم ابرقهرمان در شخصیت شهید سلیمانی استفاده می‌شود، گفت: ابرمرد قهرمان زمانه‌ای است که تمام گره‌ها و بن‌بست‌ها به دست او باز می‌شود و در هر نبردی که هستی انسان را به مخاطره می‌اندازد حضور دارد و هستی خودش را به اراده خود می‌گیرد. وی افزود: ابرمرد به دنبال زندگی طولانی نیست، بلکه به دنبال زندگی متعالی است. دو مؤلفه مکتب شهید سلیمانی شهریار زرشناس معاون پژوهشی کتابخانه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شهيد سپبهد قاسم سليمانی دو ويژگی برجسته داشتند گفت: نخستین ویژگی این است که شهيد سليمانی شخصيتی انقلابی، نظامی، ديپلماتيك بود و اين ويژگي برجسته برگرفته از مكتب سليماني است، چرا كه تاكنون هيچ شخصيتي نتوانسته هر سه وجه را دارا باشد. وی افزود: شهيد سپهبد سليماني، تركيبي شگفت‌انگيز و بديع از يك انقلابيِ نظاميِ ديپلماتيك بود؛ نخستين بار در جهان بود كه يك نظامي ضمن تبعيت از رفتارهاي ديپلماتيك همچنان يك انقلابي بماند و ثمره اين تركيب بديع از شهيد را همواره در جنگ سوريه شاهد بوديم و ویژگی دوم شهيد سليماني این است که به عنوان دو عنصر نماد اسلام و ايران معرفي شد و اين اتفاق بسيار غرور آفرين به عنوان يكي از حوادث شگفت‌انگيز تاريخ معاصر همچنان ماندگار خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: در طول تاريخ شاهد تلاش‌هاي بسيار براي شكاف ميان ايران و اسلام بوديم، اما شخصيت و ويژگي‌هاي شهيد سليماني با هوشمندي اين شكاف و واگرايي را به همگرايي بدل كرد؛ تا جايي كه اين همگرايي پس از شهادت نيز منجر به مشاركت ٧٠ ميليوني مردم در عزاداري و تشيع شهيد سليماني شد، اين مشاركت تنها متعلق به انقلابيون نبود، بلكه حضور ميليوني ناشي از مشاركت تمامي طيف‌هاي سياسي-عقيدتي حاضر بود. وی ادامه داد: مردمي كه از هر ديدگاه و خاستگاهي درخواست انتقام دارند؛ اينها نشان از تبديل شدن سپهبد سليماني به عنوان غرور ملي نه در پرتو روایت ناسیونالیستی شبه مدرن از هویت ایراني بلکه در پرتو روایت مبتنی بر انقلاب اسلامی و ولايت فقیه از هویت ایرانی است. به نظر مي‌رسد بيشتر بايد بر اين دو نكته مهم كار شود. ضرورت قهرمان در ادب و هنر محسن مؤمنی‌شریف رئیس سابق حوزه هنری انقلاب اسلامی، با بیان اینکه هر مکتب ادبی و هنری برآمده از مسائل فرهنگی و اجتماعی آن زمان بوده است گفت: ادبیات و هنری که در کشور ما تدریس می‌شود برای ساخت قهرمان اساسی کافی نیست. وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی با توجه به رویکردهای انقلاب اسلامی شاهد رویکردهایی هستیم که اولین رویکرد نگاه به عالم رئال است که در مکتب انقلاب اسلامی نگاهی دینی محسوب می‌شود و وسعتی به اندازه شهادت دارد. وی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شاهد قهرمانانی هستیم که از میان مردم برخاسته‌اند و یکی از این قهرمانان شهید قاسم سلیمانی است. اندیشه مقاومت و تصویر مرد مؤمن در شعر اقبال لاهوری راشد نقوی کارشناس سیاسی پاکستانی، با بیان اینکه پیام اشعار لاهوری استقامت و مقاومت است، گفت: اقبال لاهوری در ظاهر تنها در مخالفت با استعمارگران انگلیسی شعر می‌گفت، ولی در باطن و در حقیقت خواستار آزادی تمامی ملت‌های مسلمان از دست تمامی دولت‌های استعمارگر بود و او در اشعار خود بارها ملت‌های مسلمان را به مبارزه علیه استکبار و استعمار گران فراخوانده بود. وی افزود: تصور انسان ایده‌آل و اسطوره‌ای در اشعار اقبال لاهوری نیز همچون نیچه ارسطو، برگسان و دیگران موجود است و اقبال لاهوری از آن به نام «مرد مؤمن» یاد می‌کند. حال باید دید که مرد مؤمن چه خصوصیت‌هایی دارد. اگر بخواهیم خصوصیت‌های مرد مؤمن را با خصوصیت‌های انسان‌های ایده‌آل عصر حاضر تطبیق بدهیم، می‌توانیم به وضوح و آشکارا بگوییم که حاج‌ قاسم‌ سلیمانی دارای همان خصوصیت‌های مرد مؤمن که در اشعار علامه اقبال لاهوری ذکر شده است، بود. خصوصیت‌هایی که در اشعار علامه اقبال لاهوری برای مرد مؤمن ذکر شده است، همان خصوصیت‌های مجاهد فی سبیل الله است که در سوره مبارکه مائده، آیه شماره ۵۴ هم ذکر شده است. امام علی(علیه السلام) میان عقل و شجاعت مطالعه تحلیلی ماجد مرهج رباط رئیس گروه زبان فارس دانشگاه واسط عراق، با بیان اینکه حضرت علی علیه السلام در شجاعت و تعقل ابعاد بزرگی را به جهانیان ارائه دادند، گفت: تا اینکه در صورت به مثالی جهانی برای شجاعت، تعقل و خرد تبدیل شدند. حضرت علی علیه السلام، ميان شجاعت و بردباری یک رابطه ایجاد کردند و این دو ترکیب شدند که این ویژگی‌ها برای مردان ناآشنا است. وی افزود: امام علی (ع) شجاعت خود را برتر از تعقل قرار نداد، بلکه در بسیاری از جنگ‌ها این تعقل بود که حاکمیت داشت و با عزت نفس و گذشت از دیگران در جبهه‌های جنگ برخورد می‌کردند و در شخصیت ایشان بردباری و شجاعت متجلی شد و همچون بزرگ مردی صبور بود که  خود را از هوس و تکبر باز می‌داشت. سخاوتمند و بخشش‌گر بود، همانگونه که خود می‌فرمایند: «شجاع‌ترین مردم سخاوتمندترین آنهاست.» وی با بیان اینکه شجاعت و جرأت هدیه‌ای است که خداوند به بزرگ مردان بخشیده و امام علی (علیه السلام) یکی از آنهاست گفت: اعراب از دوران قبل از اسلام شجاعت را به ارث برده‌اند به دلیل اینکه، شرایط زندگی آنان تا حد زیادی دشوار بوده و زندگی اقتصادی آنها مبتنی بر غارت، راه زنی و جدل بوده در آن زمان این نحوه زندگی را مخل اجتماع نمی‌دانستند بلکه آن را افتخاری برای مردان بیان می‌کردند، که نان را با تیغ شمشیر به دست می‌آوردند. رسانه و بازنمایی اندیشه مقاومت محمد اخگری استادیار دانشگاه صدا و سیما، به تعریف بازنمایی اندیشه‌های مقاومت در رسانه‌ها با توجه به مطالعاتشان پرداخت و گفت: نتایج نشان می‌دهد که برخی رسانه‌ها در حوزه مطبوعات بر اساس تحقیقات کیفی، اسرائیل را مظلوم و فلسطین را مقصر نشان می‌دهند و یک نمونه تحقیقی گونه‌های برخورد رسانه‌های اصلی، بحث بایکوت خبری است که در رسانه‌های غربی مخصوصاً رسانه‌های در جریان، مورد بایکوت خبری قرار گرفتند. وی اذعان کرد: تمام مباحثی که غربی‌ها و سردمدارانشان می‌گویند، شعاری بیش نیست و اولین گمان و ظنی که بعد از یک اتفاق تروریستی می‌افتد این است که آن را به سمت مسلمانان هدایت می‌کنند. اخگری خاطرنشان کرد: کلیت و وحدت اسلامی، مدنظر اندیشه مقاومت است و همانطور که دیدیم که شهید سلیمانی به فکر نجات شیعه و سنی و همه مسلمین بود. شیوه‌های ارتباطی سردار سلیمانی امیدعلی مسعودی دانشیار و مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره، به تعریف معنای ارتباطات پرداخت و گفت: ارتباطات به دو شیوه کلامی و غیر کلامی صورت می‌گیرد. وی همچنین در مورد مکتب شهید سلیمانی توضیح داد و عدم ارتباط‌گیری شهید حاج قاسم سلیمانی با دشمنان را عنوان کرد و راجع به ارتباطات غیر کلامی از جمله فاصله فیزیکی، زبان بدن و ارتباط چشمی ایشان توضیح داد و مسئله دیگری که بیان شد، مسئله ظاهر و پوشش افراد است که بر اساس آن به دیگران شناخته می‌شود. وی عکس‌های شهید سلیمانی را تحلیل کرد و گفت: شهید سلیمانی از ارتباطات زبان شناسانه فوق العاده و صمیمانه‌ای برخوردار بودند و آن را به خوبی مدیریت می‌کردند. همچنین حالات چهره شهیدسلیمانی را مورد بررسی قرار داد و گفت: در تمامی تصاویر شهید سلیمانی، صلابت ایشان به چشم می‌خورد. زبان حماسه سروده‌ها، زبان آن سترگ مرد محمدحسن مقیسه مؤلف کتاب در زمینه دفاع مقدس، با بیان اینکه شعر می‌تواند رنگ و بوی انقلاب اسلامی را داشته باشد گفت: شعر می‌تواند رنگ و بوی انقلاب اسلامی را داشته باشد و همان شعری که شور و حماسه رزمندگان و مدافعان حریم نبوی و علوی را در خواننده زنده کند، شعر حماسی است. وی افزود: البته شاعر آزاد است که در هر قالبی و مضمونی که می‌خواهد، شعر بگوید و شعرسرایی دستوری نیست، اما من بر این باورم که آنچه گرمتر و گویاتر می‌تواند نام و یاد قهرمانان اسلام را در میانه میدان‌های سیاسی و اجتماعی زنده نگه دارد و به تهییج مردم و شور اجتماعی آنها منجر شود، شعر حماسی است. بازتاب قهرمان در کتاب‌های مصور، انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای حجت‌الاسلام محمدرضا زائری مدیر مجله نور، صدا، دوربین، حرکت نوجوانان، با بیان اینکه تصویرسازی و نگاره به انتقال مفاهیم برای تمام سنین کمک بسیاری می‌کند، گفت: در ایران انگاره قهرمانان به صورت پی‌نما یا کمیک استریپ همچنان با آنچه در دیگر نقاط جهان همچون غرب فراوانی یافته تفاوت‌های بسیاری دارد، اما می‌توان گفت با استفاده از خلاقیت و علم موجود در داخل کشور می‌شود از پتانسیل‌های موجود نهایت بهره‌وری را برد. زائری همچنین افزود: قهرمان و اسطوره و روند ساخت آنها ظرفیت زیادی برای انتقال مفاهیم و پیام به مخاطبین دارد، مخاطبینی که می‌توانند از کودک و نوجوان تا جوانان و میانسالان را در بر بگیرد و هیچگونه محدودیت سنی برای خود قائل نباشد. وی خاطرنشان کرد: یکی از معضلات این حوزه کمیک استریپ و موانع جدی آن عدم حمایت‌های مالی سازمان‌های مربوطه و مناسب برای این امر است که منجر می‌شود ساخت پروژه‌های این چنینی با موانع و دردسرهای زیادی مواجه شوند و در نتیجه ساخت و پرداخت این ماجراها به زمان دیگری موکول شوند و یا این پروژه‌ها به صورت کامل لغو شوند، البته هیچ‌گاه پیدا کردن یک منبع مالی موفق همراه غیرممکن نخواهد بود. تبیین آموزه‌های مفهومی در اندیشه شهداء با بیان بصری محسن سلیمانی عضو هیئت مدیره طراحان گرافیک ایران، با بیان اینکه شمایل نگاری در شیعه مهم است، گفت: شمایل نگاری در شیعه مهم و برجسته به شمار می‌رود و هنر خودآموخته مهم‌ترین نقش را به عنوان مکمل در کنار هنرهایی که به صورت آکادمیک اجرا می‌شوند ایفا می‌کند. وی افزود: یکی از برجسته‌ترین ظرفیت‌های انگاره و تصاویر، درآمیخته شدن آن با خیال سازی هنری است که در کنار سایر عوامل کمک زیادی به انتقال مفاهیم می‌کند. سلیمانی با اشاره به نمونه‌های متفاوت در ادیان و نگارش‌ها خاطرنشان کرد: حماسی‌ترین نمونه تجسمی، سیاه‌مشق‌ها هستند که ابتدا به صورت تمرین رواج داشتند، اما امروزه به عنوان یک سبک و هنر تفکیک شده و کاملاً به نام و شهره مورد و استفاده قرار می‌گیرند. نقاشی و اسطوره احمد خلیلی‌فرد عضو هیئت علمی دانشگاه سوره، با بیان اینکه هر شخص با توجه به ویژگی‌های برجسته‌ای که دارد تبدیل به سمبل، اسطوره و قهرمان می‌شود گفت: افراد، قهرمانان و اسطوره‌ها را الگوی خویش قرار می‌دهند؛ چراکه چشمان آنها را رو به حقایق باز و روحیه نبرد حق با باطل در قهرمانان نمود پیدا می‌کند و در این جامعه که جامعه مملو از قهرمان اسطوره است خوبی‌ها و روحانیت نیز نمود پیدا می‌کند. وی افزود: سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی یکی از شخصیت‌های برجسته و اساطیری در تاریخ معاصر به شمار می‌رود و سردار سلیمانی به واسطه معرفت دیداری، تصاویر مجسمه نگارگری و سایر رشته‌های هنری و تجسمی به تمامی دوستدارانش شناسانده شد و همین امر گواه این مدعاست که هیچگاه نباید اهمیت رشته‌های این چنینی کم بشود. تأثیر ایمان در باور قهرمان احمد عباس المنصوری سردبیر مجله دانش ذهنی عراق، با بیان اینکه بحث ایمان در باور قهرمان با هدف کلی به کمال رسیدن انسان و سعادت دنیوی و اخروی او تهیه و تنظیم شده است، گفت: برای رسیدن به کمال و سعادت دنیوی و اخروی و لازم است تا با استفاده از پیامبران و کتب آسمانی که از سوی خداوند به ما اعطا شده به ایمان کامل دست پیدا کنیم و این دقیقاً همان معنایی است که در قرآن با عنوان جن و انس را نیافریدیم مرتبط است. وی افزود: ما در مرحله‌ای از زندگی تصمیم می‌گیریم که در راه حق باشیم یا در راه باطل، اما پیروان در این ورطه دو قسمت می‌شوند؛ پیروان رهنمود پیغمبران و گروه دوم آنان که از این رهنمودها سرپیچی کردند. یکی از بزرگترین حادثه‌های رسانه‌ای و مشروع الهی شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابو مهندس بود. وی خاطرنشان کرد: نقش رسانه در زندگی مردم روز به روز عمیق‌تر و مهم‌تر می‌شود. حکومت‌هایی به واسطه حضور رسانه از سال ۲۰۰۳ میلادی به واسطه همین امر دگرگون شدند؛ رسانه‌ها را می‌بایست زینبی کنیم و این دقیقا موضوع و تعبیری است که برای غرب ناآشنا و غریب است، اما ما می‌توانیم به عنوان شیعه از زینبی شدن رسانه‌ها بهره ببریم؛ چرا که حوادثی چون کربلا هنوز در دلها زنده هستند. مضامین انسانی و تصویر قهرمان در عکس‌های جنگ تحمیلی فرشاد عسگری‌کیا عضو هیئت علمی گروه سینمای دانشگاه سوره، با بیان اینکه تقابل متن مکتوب و متن مصور در ترسیم مفهوم قهرمان جنگ تحمیلی عراق بر ایران سردار سلیمانی در تاریخ ما در زمره ستارگان قرار می‌گیرد، گفت: سردار سلیمانی به عنوان کسی شناخته می‌شود که نظرات متفاوت و گاه متناقضی از سوی هواداران و گاه مخالفین از او بیان می‌شود. از تمامیت این خاک و مملکت به قیمت جان خود گذشته آن هم در روزهایی که این حوادث پایانی ندارند و شهادت سردار اولین نبوده و آخرین نیز نخواهد بود. وی با اشاره به اینکه اسناد و عکس‌های منتشر شده و به جا مانده از نیروهای مردمی چون سپاه و بسیج بسیار بیشتر از ارتش جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: اسناد و عکس‌های آرشیوی کمک زیادی به نزدیکی مردم و آشنایی آنها با نیروهای مردمی می‌کند و بسیاری از عملیات و اسنادهای آرشیوی از ارتش جمهوری اسلامی ایران و هویتی محرمانه دارند، به همین خاطر اسناد زیادی از آنها به صورت عمومی منتشر نشده و وجود اسناد و آرشیوهای بسیار زیاد نیروهای مردمی چون بسیج و سپاه به شناخت بیشتر این نیروها توسط مردم کمک می‌کند و به محبوبیت آنها نزد مردم عامه منجر می‌شود. گفتنی است، در انتهای این همایش نیز یوسف خجیر معاون پژوهشی دانشگاه سوره از زحمات تمامی همکاران و دست اندرکاران برگزار کننده تقدیر و تشکر به عمل آورد و یاد و خاطره شهید فهیمی یکی استادان گرانقدر دانشگاه سوره را که سالیان سال مشق عشق آموخت و از هیچ تلاشی فروگذاری نکرد را گرامی داشت. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha