۱۴۰۱.۰۱.۲۲

یک نویسنده و نمایش‌نامه نویس اظهار کرد: تعهد هنر به مثابه‌ عنصری برای رشد، شناخت، پالایش و فراتر بردن اندیشه‌ انسانی است که زمانی از زندگی و بخشی از حس‌های پنجگانه‌اش را صرف اثری می‌کند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، آرزو بهرامی نویسنده و نمایشنامه نویس با بیان اینکه هنر در نفس و ذات خود متعهد است، اظهار کرد: ترکیب هنر متعهد شاید فقط برای بیرونی کردن آن چیزی است که در درون هنر جاری است.

وی ادامه داد: تعهد هنر به مثابه‌ عنصری برای رشد، شناخت، پالایش و فراتر بردن اندیشه‌ انسانی است که زمانی از زندگی و بخشی از حس‌های پنجگانه‌اش را صرف اثری می‌کند. حتی ثانیه‌ای نگریستن به یک تابلوی هنری، دقیقه‌ای گوش دادن به موسیقی، ساعتی صرف تماشای تئاتر کردن وغیره آن قدر ارزشمند است که هنرمند را متعهد به افزودن نگاهی نو و بالاتر بردن شناخت مخاطب از خویش و جهان پیرامون و حتی فرای آن چه در احساس و اندیشه‌ اوست، می‌کند.

بهرامی در پاسخ به سوال اینکه «آیا اساسا هنرمند مسئولیتی دارد؟» اظهار کرد: این مسئولیت شامل هر آن چیزی است که انسان را گامی در مسیر انسان بودن بالاتر ببرد.  این مسئولیت نباید به صورت مستقیم گویی، شعار یا تحمیل عقیده بر دیگری باشد بلکه بایستی در قالب اثری هنری باشد که روی مخاطب تاثیر می‌گذارد. در واقع مسئولیت هنرمند در آگاهی بخشی و روشن کردن نوری در ذهن مخاطب است تا خود مسیر را ببیند. یعنی او بایستی مخاطب خود را به تفکر، مقایسه و در نهایت یاری او در انتخاب درست وادار کند.

وی با بیان اینکه جهان بینی هنرمند است که موجب خلق اثر هنری می‌شود، تصریح کرد: از همین رو آنچه هنرمند می‌آفریند، خارج از نظام ذهنی او نیست. هنرمند در جامعه زندگی می‌کند و با اثرش خواه ناخواه جامعه را حتی به اندازه‌ی قدمی هدایت می‎کند.

این نمایشنامه‌نویس در پاسخ به سوال اینکه «این اصول و قواعد چیست و چگونه میتوان به توافقی در مورد آنها رسید؟» گفت: این اصول و قواعد مبتنی بر ایدئولوژی فردی، اجتماعی، مذهبی و انسانی هنرمند است و در هر جامعه‌ای متغیر است. رسیدن به توافق در این زمینه لازمه همسونگری و توافق در کلیات افکار و عقاید است.

بهرامی افزود: در کشور ما ارزش‌های مذهبی و ملی می‌تواند دستمایه‌ آثار هنری قرار بگیرد تا به آنچه به عنوان هنر متعهد مد نظر است نزدیک شویم. ارزش‌هایی چون شهادت، وطن پرستی،‌ایثار، انسانیت، تاریخ و اسطوره های ملی و مذهبی و... سوای این که هنرمند مجاز است با ذهنی آزاد و بدون موضوع تحمیل شده از بیرون اثر هنری تولید کند اما خوشبختانه در این زمینه همیشه هنرمندانی هستند که سمت و سوی آثارشان چنین موضوعاتی‌ست.

این هنرمند دو قطبی شدن جامعه و جمع هنرمندان را آسیب‌های پیش روی این هنر دانست و اظهار کرد: نگرش منفی به هنرمندانی با این سمت و سو در جامعه و در جمع‌های هنری، همچنین جشنواره‌زدگی و صرفا تولید اثر برای اهداف خاص بدون التزام و باور ذهنی در برخی هنرمندان از آسیب‌های پیش روی این هنر است که در این زمینه بایستی به تصمیماتی برای برطرف کردن این مشکلات اتخاذ کرد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha