۱۴۰۰.۱۲.۱۳

ششمین جلسه دوره عالی «فقه استدلالی در موضوع غنا و موسیقی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فلاحتی و جمعی از پژوهشگران این حوزه در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، ششمین جلسه دوره عالی «فقه استدلالی در موضوع غنا و موسیقی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فلاحتی و جمعی از پژوهشگران این حوزه در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

حجت الاسلام فلاحتی‌ در ابتدای این نشست و در ادامه بحث جلسه پیشین به برشمردن شرایط اجتهاد در امر موسیقی پرداخت و گفت: از دیگر مبادی تصدیقیه(مسلّمات بیرون علمی) موسیقی، تسلط فرد مستنبط بر مراحل صحیح و نظام‌مند اجتهاد در امر موسیقی است. با این توضیح که ما در موضوع موسیقی همواره در طول تاریخِ استنباط، دو روش اجتهادی داشته‌ایم روش اخباریون و روش اصولیین.

وی در تشریح روش‌های استنباط گفت: در روش اخباری امر اجتهاد، منحصر در مراجعه به روایات می‌‌شد و از مراجعه به قرآن کریم و دلیل عقلی و موضوع شناسی عرف خاص و عام و همچنین تأثیر زمان و مکان در فرایند اجتهاد و غیره امتناع می‌شده‌است. لکن در مقابل یک جریان جامع اجتهادی اصول محور، همواره سلوک اجتهادی را نه فقط اخذ شده از روایات بلکه در آیات و عقل و اجماع و عرف‌شناسی و تأثیرگذاری شرایط اجتماعی در حکم، می‌دانسته‌اند.که طبعا در روش اصولیین، مسأله بسیار عمیق‌تر، منطقی‌تر و جامع‌تر مورد واکاوی قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام فلاحتی‌ در ادامه افزود:‌ به نظر ما فرایند اجتهاد «جامع نگر» در امر موسیقی دارای 8 مرحله است: اول: فهم المسأله (ترمینولوژی و آکسیولوژی و تحریر محل نزاع)، دوم: موضوع شناسی جامع، سوم: صورت شناسی کامل همه بعدی یک مسأله، چهارم: تبیین الاقوال، پنجم: مبانی الاقوال، ششم: نظریه پردازی، هفتم: نظام‌سازی فقهی، موسیقایی و هشتم: سندنویسی موسیقایی.

وی خاطر نشان کرد: در بحث موضوع شناسی نیز باید اذعان کرد که فقیه مستنبط نیازمند فهم «عرف عام» و هم آراء «عرف خاص» در زوایای امر موسیقی است. که از جمله هم باید دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی را بشناسد و هم قالب‌های ارائه موسیقی مانند سنتی و پاپ و رپ و جاز و راک و.... را فهم کند. و هم تفاوت سازها و انواع آوازها و همچنین محاسن و معایب هنر موسیقی را تشخیص دهد. در این نکته آخر می‌توان گفت اساسا بین موسیقی و انقلاب و فقه تعاملی دوسویه برقرار بوده‌است.

حجت الاسلام فلاحتی در پایان سخنانش یادآور شد: انقلاب اسلامی موسیقی را از ابتذال قبلش، در آورد و به نهادهای موسیقایی مشروعیت و حمایت بخشید و از سوی دیگر، موسیقی نیز در دهه 60 با تولیدات فاخرش، موجب تغییر فتاوای علما از تحریم مطلق به تفکیک نوع حلال و حرام گردید و نیز تأمین نیازهای هنری انقلاب  یا صدور و نشر پیام مذهب و انقلاب در داخل و خارج را بر عهده گرفت. پس باید گفت یک فقیه واقع‌نگر، در مسیر استنباط تمام این امور را می‌نگرد و دست بر قلم فتوا برده و حکم می‌نگارد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha