۱۴۰۰.۱۲.۰۸

پنجمین جلسه دوره عالی «فقه استدلالی در موضوع غنا و موسیقی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فلاحتی و جمعی از پژوهشگران این حوزه در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، پنجمین جلسه دوره عالی «فقه استدلالی در موضوع غنا و موسیقی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فلاحتی و جمعی از پژوهشگران این حوزه در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

 حجت الاسلام فلاحتی‌ در ابتدای این نشست درباره علت رد کلی موسیقی توسط بعضی فقها و تایید آن توسط برخی دیگر گفت: یکی از مبادی تصدیقیه موسیقی (مسلّمات بیرون علمی) نوع نگاه اجتهادی یک مجتهد پیش از مواجهه با نصوص دینی موسیقی است. مثلاً فقیهی که به هر دلیل با منظر سلب مطلق و مذمت ذاتی، به آیات و روایات موسیقی می‌پردازد، مسلّم هر چه دلایلی بر تأیید برخی موسیقی‌ها بیابد یا آنرا مورد خدشه سندی قرار می‌دهد یا دلالت و جهت صدور آنها را تأویل می‌کند.

وی در ادامه گفت: اما فقیه خبره، واقع‌گرا و اجتماع نگری مانند مقام معظم رهبری، اولاً در موضوع شناسی موسیقی، هم به مفاسد موسیقی‌های حرام می‌نگرد و هم به فواید موسیقی‌های مجاز یا راجح توجه دارد و سپس با این منظر واقع‌نگر، می‌فرمایند موسیقی إضلالی یا رقص‌آور یا شهوت محور حرام است و موسیقی صفابخش، معنویت آور، هویت‌ساز، حلال و رساننده ما به حیات طیبه انسانی است.

حجت الاسلام فلاحتی‌ در خصوص نظرات رهبر معظم انقلاب در حوزه موسیقی افزود: در فقه موسیقی رهبر انقلاب، با یک نگاه جامع به 30 سال سخنرانی‌های ایشان و نیز یک سال درس خارج موسیقی ایشان، می‌توان نکات شفافی را  در باب انواع موسیقی حلال و حرام یافت که به مثابه اتمام حجتی برای همه کارگزاران موسیقی انقلاب است. در این زمینه 95 مناط و ملاک برای موسیقی‌های حلال و حرام استخراج شده‌است.

این محقق فقه موسیقی با اشاره به دستگاه‌های دست‌اندرکار موسیقی در کشور یادآور شد: وقتی به اسناد فعلی موسیقی کشور می‌نگریم به دلیل ابهامات و نقصان‌های متعدد آنها را ناکارآمد، فقیر و غیرمنطبق با این مبانی می‌یابیم. پیشنهاد این است که دست‌کم تا پیش از تدوین سند جامع موسیقی کشور، هر یک از نهادهای دست‌اندرکار از جمله صدا و سیما، اداره ارشاد و حوزه هنری پیش دستی نموده و برای بازتعریف اسناد نهادی خویش، به جزئیات فقه موسیقی رهبر انقلاب  مراجعه نمایند.

وی در پایان گفت: اگرچه امر بالندگی هنر، همیشه نیازمند تعامل و گفتگو با هنرمندان آن عرصه است لکن این امر نباید ما را از سیاست‌گذاری جامع هنری و الزامات آن، غافل نموده  و یا در تنگنای تنبلی نهادی قرار دهد.

نشست‌های تخصصی دوره عالی «فقه استدلالی در موضوع غنا و موسیقی» دوشنبه هر هفته به همت واحد پژوهش حوزه هنری قم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha