- شما وقتی میخواهید وارد جهان یک فیلم بشوید، چه میکنید؟
«نشست بر خط پوسترسازی فیلم و نقبی به جهان سینما» با نگاهی به پوسترهای محمد روحالامین در جشنوارههای فیلم فجر در قالب سی و چهارمین محفل عصرنشینی هنر و اندیشه« دیدار» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نشست بر خط «پوسترسازی فیلم و نقبی به جهان سینما» با نگاهی به پوسترهای محمد روحالامین در جشنوارههای فیلم فجر با حضور صادق لطفیزاده گرافیست و طراح، علیرضا سمیعی منتقد ادبی و هنری، محمد روحالامین گرافیست و طراح و محمدرضا وحیدزاده پژوهشگر حوزه هنر در قالب سی و چهارمین محفل عصرنشینی هنر و اندیشه« دیدار» برگزار شد.
این جلسه با سوالی مبنی بر اینکه چگونه میتوان از گرافیک به سینما نقب زد و قرار است پوستر فیلم چه چیزی را به ما عرضه کند؟ آغاز شد.
صادق لطفیزاده گرافیست و طراح پاسخ داد: بین جهان سینما و مخاطبانش شکافی وجود دارد و قرار است که گرافیک رابطه این 2طرف را تسهیل کند. هژمونی سینمای غرب به خصوص سینمای آمریکا همواره روی سینمای ما بوده است در واقع ما در صد سال اخیر یک تطور اساسی داشتیم و در این تطور به شدت به تکنولوژی و پارامترهای فهم هنر مدرن تکیه دادیم. در ابتدا ترسیم پوستر فیلمها دست نقاشان بود. در آن زمان ما تا جای زیادی از سینمای غرب تقلید میکردیم. سپس از دهههای 30یا40به بعد افرادی چون ممیز به میان آمدند و آرام آرام رد پای گرافیستها در پوسترهای فیلم دیده شد. در صد سال اخیر متن اهمیت بیشتری در پوسترها پیدا کرد به صورتی که فیلمسازان به وجود یک نشان نوشته در فیلمشان اهمیت میدهند. در این مدت نشان نوشتهها تبدیل به یک عنصر هویتی شدند.
او بیان کرد: در ده سال اخیر ما شاهد این هستیم که نشان نوشته شخصیت پیدا میکند. به نظر من یک اتفاق شبه امپرسیونیستی در لوگوی فیلمها میفتد. این در لوگوی فیلم بادیگارد به وضوح دیده میشود اما یک سری لوگوها هستند که حسی را از فیلم میگیرند و پس از فشردهسازی آن را به مخاطب منتقل میکنند. روحالامین این کار را انجام میدهد.
پوستر بد فیلم را تاکسیدرمی میکند
علیرضا سمیعی منتقد ادبی و هنری گفت: چرا بیشتر سینماگرها کارهایشان را به آقای روحالامین سفارش میدهند؟ یاکوبسن معتقد است ترجمه 3شکل دارد و یکی از اشکال آن ترجمه از یک سپهر نشانهای به سپهر نشانهای دیگر است. پوستر چنین موقعیتی دارد البته به نظر میرسد که ترجمه فیلم به پوستر کار غیر ممکنی است چون فیلم زمانمند است و حیات دارد. ما در پوستر با هنری ایستا مواجه هستیم بنابراین وقتی به یک پوستر بد نگاه میکنیم به نظر میرسد که فیلمی را تاکسیدرمی کردهاند. چنین پوستری حیات فیلم را پشت سر میگذارد و مخفی میکند.
او افزود: سن آگوستین اولین فیلسوف مسیحی طرحی از زمان دارد که جالب است. او میگوید ما همواره در زمان حال وجود داریم. گذشته و آینده نیز در زمان حال وجود دارند اما چگونه؟ اینطور که گذشته به صورت خاطره و آینده به شکل انتظار در زمان حال وجود دارند بنابراین حال پر بار از زمان است.
این منتقد ادبی و هنری بیان کرد: زمان حال برای مخاطب اثر هنری همواره پر بار است. نگه داشتن آن نقطه زمان حال پوستر را به ترجمه فیلم تبدیل میکند. پوستر میتواند نشان دهد که ما میتوانیم در یک هنر ایستا ریتم داشته باشیم اگر به جای عناصری که روی خط زمانی برمیگردند، کلمه نسبت را بگذاریم. این نسبت برقرار کردن و سرشار کردن زمان حال امکان میدهد که ما ترجمه خوبی از فیلم داشته باشیم. هر تبلیغی باید چیزی از آن چیزی را که تبلیغ میکند، داشته باشد به همین دلیل تبلیغ فیلم همواره باید بشارت بدهد. کسی که بشارت میدهد باید همیشه سرشار و لبریز از چیزی باشد که دارد از آن حرف میزند. آن بشارت و وعده در پوستر روحالامین هست.
الآن تنها پوستری که شکل کلاسیک خودش را دارد، پوستر سینما است
محمد روحالامین گرافیست و طراح گفت: من پر از حرف، گله و شکایت هستم. من گنگ خواب دیده هستم و نمیدانم چه اتفاقی افتاده است ولی اگر جادو و تحولی هست فکر میکنم متعلق به صاحب عالم است و ما باید ودیعهدار آن باشیم.
او افزود: به اعتقاد من کسی که میخواهد درباره پوستر فیلم صحبت کند اساسا باید درباره فیلم صحبت کند. در واقع من قبل از اینکه طراح باشم آواره سینما هستم و به نظر به همین خاطر فیلم در آثارم موضوعیت زیادی دارد. انقدر سینما در کارهای من پر رنگ است که خروجی کارهایم مزه فیلم میدهد. هنوز هزاران ایده برای کار کردن در ذهن من هست. سینما یک صنعت است و وجه صنعتی زندگی در دوران ما بسیار پر رنگ است. من میخواهم سینما سر پا بماند و چرخش بچرخد. به اعتقاد من الآن تنها پوستری که شکل کلاسیک خودش را دارد، پوستر سینما است.
نظر شما