۱۴۰۰.۱۱.۱۸

دومین محفل «یکشنبه‌های داستانی» با حضور مهدی کفاش و جمعی از علاقمندان، به نقد داستان «انگل» نوشته آرش محبوب‌زاده، اختصاص یافت.

 

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، دومین محفل «یکشنبه‌های داستانی» که عصر یکشنبه 17 بهمن ماه 1400 با حضور مهدی کفاش و جمعی از علاقمندان برگزار شد،‌به نقد داستان «انگل» نوشته آرش محبوب‌زاده اختصاص یافت.

مهدی کفاش منتقد ادبی و مدرس داستانویسی که به عنوان مدیر نشست و منتقد در جلسه حضور داشت،‌ معتقد بود در داستان «انگل» با آنکه پتانسیل قصه‌های متفاوتی وجود دارد، هنوز قصه شکل نگرفته است. وی همچنین متذکر شد که شخصیت‌های داستان، قابلیت پرداخت خوبی دارند اما نویسنده مردد بوده که کدام شخصیت، شخصیت اصلی باشد تا تمام تمرکز خود را بر روی آن بگذارد و دیگر شخصیت‌ها مکمل او باشند.

در گفتگو میان مهدی کفاش و داستان نویسان حاضر در جلسه هم به این نکاتی اشاره شد از جمله اینکه: انگل داستانی طولانی با چالش و پیچیدگی‌هایی جذاب است. ضمن داستان برای مخاطب این پرسش‌ها پیش می‌آید که شخصیت اصلی، راوی است یا ناظر ماجراها؟ مکان اتفاقات کجاست؟ روای قابل اعتماد است یا روان پریشی‌ست که روایتش محصول توهم او از ماجراست؟

این نکته نیز قابل تامل بود که داستان انگل بیشتر مورد توجه داستان‌نویسان دهه هفتاد و هشتاد حاضر در سالن قرار گرفت، دیالوگ‌ها و نوع لحن راوی برای این گروه جذاب بود و با راوی هم‌ذات پنداری داشتند. اما داستان برای حاضران دهه شصتی قابل لمس نبود، آنها بیشتر دنبال اصل قصه و خط سیر داستان بودند و ماجراهای داستان برایشان ناپیدا و گنگ بود.

در پایان نیز آرش محبوب‌زاده به بیان برخی نقطه نظراتش درباره داستان انگل پرداخت.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha