۱۴۰۰.۱۱.۱۲

دومین جلسه دوره عالی «فقه استدلالی در موضوع غنا و موسیقی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فلاحتی و جمعی از پژوهشگران این حوزه در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، دومین جلسه دوره عالی «فقه استدلالی در موضوع غنا و موسیقی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فلاحتی و جمعی از پژوهشگران این حوزه در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

 حجت الاسلام فلاحتی‌ در ابتدای این نشست که عصر دوشنبه 11 بهمن ماه 1400 برگزار شد، درباره نظر فقهای اسلام درباره موسیقی و غنا گفت: یکی از مبادی تصدیقیه مسأله موسیقی، نگاه جامع به ادله استنباطی موسیقی و غنا است. فرض اولیه ما این است که با تمام ادله اربعه فقه می‌توان این نتیجه را گرفت که موسیقی و غنا دارای نوع حلال و مجازی هم هست. خصوصا روایات موسیقی. فقهای متأخر از جمله امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه‌ای در خارج فقه موسیقی، قرائنی را اقامه می‌فرمایند که چنین استنباط می‌شود که خوانندگی و نوازندگی‌ای حرام است که مصداق لهو یا اضلال قرار گیرد به تعبیر دیگر قید لهو در بسیاری روایات حیثیت مشیر و واسطه در عروض دارد مضافا اینکه در برخی روایات کلمه غنا مقید به قید حرام مورد مذمت واقع شده است و این هم مفهومش اینست که غنا نوع حلالی هم دارد که مذموم نمی‌باشد.

وی در ادامه افزود: آیت الله خامنه‌ای 15 اشکال به تعریف اکثریت فقها در باب غنا و آلات لهو دارند که معنایش اینست که مناط تشخیص غنا در منظر برخی فقهاء به همین دلایل و اشکالات، مایل به حرمت مطلق موسیقی و غنا بوده است.

حجت الاسلام فلاحتی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه بسیاری از ابعاد موسیقی‌ حلال، در زمان ما با دلیل عقلی مستقلا قابل استنباط است. اگرچه عقل در حیطه غیر مستقلات عقلیه نیز می‌تواند مجاز بودن برخی موسیقی‌ها را اثبات نماید لکن کارکردهای مثبت موسیقی که در بیانات ایجابی رهبر انقلاب نیز وارد شده است، قرینه‌ای لبّی به دست فقیه می‌دهد که می‌شود گفت برخی موسیقی‌ها از باب مستقلات عقلیه نیز مورد تأیید و حلّیت است.

سلسله جلسات دوره عالی «فقه استدلالی در موضوع غنا و موسیقی» به همت واحد پژوهش حوزه هنری قم به صورت هفتگی برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند عصر دوشنبه هر هفته از ساعت 16 در این جلسات حضور یابند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha