دومین نشست تخصصی با موضوع «ماهیت نمایش رادیویی و کارگردانی رادیو» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش، روز سهشنبه به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، دومین نشست تخصصی با عنوان «ماهیت نمایش رادیویی و کارگردانی رادیو» از سلسله نشستهای «تحلیل ساختار، محتوا و جایگاه ادبیات نمایشی در رادیو» با ارائه و سخنرانی دکتر شهرام گیلآبادی نویسنده، کارگردان و برنامهساز رادیو و تلویزیون و با حضور دکتر امیررضا نوریپرتو مدیر گروه ادبیات نمایشی دانشکده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست، به کوشش دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش، روز سهشنبه مورخ 27 مهرماه از ساعت 12 الی 13 به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای جلسه، امیررضا نوریپرتو ضمن ارائه مقدمهای در باب موضوع، به معرفی شهرام گیلآبادی پرداخت.
سپس، شهرام گیل آبادی ادامه داد: اگر تاریخی را با گونهشناسی مرور کنیم متوجه میشویم که رسانه در دورههای مختلف دارای کارکرد اطلاعرسانی، آگاهی بخشی، نقد، تحلیل، آینده نگاهی و... است. همچنین، تنوع و تکثر رسانهها باعث شد تا گونههای رسانه نیز متنوع شود و به تدریج رسانه مردمگرا شد.
وی در این باره تصریح کرد: در استیلای سرمایهداری، وجه سرگرمی رسانهها گسترش پیدا کرد و پس از آن بود که نمایش رادیویی و درام رادیویی جای خود را باز کرد. همچنین، با ظهور فضای مجازی و ارتباطات سایبری، نمایش رادیویی گونه نوظهور را تجربه میکند.
گیلآبادی، درباره نمایش رادیویی اضافه کرد: نمایش رادیویی در دوران مختلف ترکیبهای متفاوتی داشته است. گونه نمایش رادیویی از ترکیب نمایش به عنوان عالیترین فضای گفتوگو با رسانه استفاده کرده است.
وی گفت: تعداد گیرندههای رادیو از تعداد گیرندههای تلویزیون به مقدار یک سوم بیشتر است؛ چرا که ارتباط با رادیو آسان و برنامهسازی رادیویی ارزان است.
شهرام گیلآبادی، با بیان اینکه نمایش رادیویی ترکیبی از رسانه و هنر است، افزود: موسیقی، متن و سکوت از عناصر ساده رادیویی هستند و رادیو دارای قویترین ارتباط تخیلی با مخاطب است.
وی به تبدیل موقعیت دراماتیک در نمایش رادیویی اشاره کرد و گفت: فلسفه دراماتیک، منطق دراماتیک، تمهید دراماتیک، بستر دراماتیک و انگیزه دراماتیک از مراحل تبدیل به موقعیت دراماتیک در نمایش رادیویی است.
سپس، گیلآبادی اظهار داشت: رادیو به شنونده این امکان را میدهد که بخش عمدهای از پیام را با سطح آگاهی خود درک کند و روایت متفاوتی بسازد. رادیو باعث میشود شنونده در تخیل فرو رود. بهعلاوه، نمایش رادیویی میتواند تمام حواس انسان را با خود درگیر کند.
وی افزود: در نمایش رادیویی، دریچه شناخت حسی انسان فعال شده و البته در احساسات ما با توصیف مواجهایم. همچنین، در نمایش رادیویی دریچه شناخت عاطفی نیز فعال میشود و مخاطب از حافظه عاطفی خود استفاده میکند. این امر، در تئوریهای بازیسازی و بازیگری مورد بهره قرار میگیرد.
وی در خصوص تشریح رادیو گفت: رادیو حکم وسیله خصوصی برای مخاطب دارد و زمانی که شخص به درون قصه هدایت شد؛ فضاسازی رخ میدهد. در این میان، شخصیت ارتباطگر بسیار مهم و مؤثر است. بنابراین، رادیو تصویر ذهنی در مخاطب ایجاد میکند.
گیلآبادی خاطرنشان کرد: جهت بهرهمندی مشتاقان و فعالان این عرصه، 50 نمایش 1 دقیقهای رادیویی از انتشارات نمایش فراهم شده، که میتوانند با استفاده از این آثار تجربه خوبی در حوزه نمایش رادیویی داشته باشند.
شهرام گیلآبادی در پایان سخنان خود اذعان کرد: در نمایش رادیویی تصاویر باید به حوزه تصدیق برسند که این امر توسط کارگردانی رادیویی میسر است.
وی ادامه داد: ایهام در نمایش رادیویی باید به گونهای باشد که فضا از دست نرود. همچنین، موسیقی، تئاتر، افکت و سکوت از ماناترین صورتها و برنامههای پیچیدهی رسانهای بوده که در وجوه تولید آن کارگردانی نمایش رادیویی، خلق یک جهان متفاوت است.
در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقهمندان در این حوزه پاسخ داده شد.
انتهای پیام/
نظر شما