نشست خبری سومین رویداد «رویازی» با حضور مدیران، اهالی رسانه و خانواده مرحوم ابوالحسنی در تالار صفارزاده حوزه هنری برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، نشست خبری سومین رویداد رویازی (پیچ بزرگ تهران) دوشنبه ۸ شهریورماه با حضور امیررضا مافی رئیس مرکز انیمیشن حوزه هنری، احسان کاوه رئیس شورای سیاستگذاری در رویداد «رویازی»، داوود ضامنی مدیر کل دفتر ارزیابی و پایش حوزه هنری، حسین شیخالاسلامی، خانواده مرحوم محمد ابوالحسنی تهیهکننده انیمیشن و اهالی رسانه در تالار صفارزاده حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این نشست خبری، امیررضا مافی رئیس مرکز انیمیشن حوزه هنری اظهار کرد: دو دوره گذشته رویداد «رویازی» به همت احسان کاوه که هم اکنون رئیس شورای سیاستگذاری سومین رویداد هستند، برگزار شد. این رویداد سال گذشته به دلیل همهگیری کرونا متوقف شد، اما در حالیکه همچنان شیوع کرونا به پایان نرسیده، اندیشیدیم که نمیشود این رویداد را متوقف کرد. مافی افزود: اینکه چرا اساساً رویداد پیچینگ برگزار شد، محصول مطالعات و سیر آفاقی است که آقای کاوه و تیمشان از تجربیات جهانی آموختند و این ادبیات را ترجمه کردند و در این راه آوردند. بعدتر نیز با مشارکت صاحب نظران و گفتوگو با اندیشهورزان حوزه انیمیشن به این نتیجه رسیدند که یک رویداد پیچینگ را در جهت شفافیت و عدالت در حوزه انیمیشن برگزار کنند. وی با بیان اینکه رویداد پیچینگ پیش از این برگزار نشده بود یا آنچه برگزار شده بود کامل نبود، خاطرنشان کرد: دو دوره رویداد «رویازی» تاکنون برگزار شده و نقاط ضعف و قوتی داشته که آنها را احصا کردیم، اما مهمترین هدفمان در رویداد «رویازی» این است که عدالت را در سراسر کشور توزیع کنیم. مهمترین هدف رویازی توزیع عدالت، سرمایه و شفافیت است مافی تأکید کرد: بنده معتقدم اگر در حوزه سینمای رئال یا سریالسازی، تهران کانون است اما در حوزه انیمیشن این اتفاق در تهران رخ نمیدهد، بلکه در همه ایران قطبهای مختلف انیمیشن امکان پدید آمدن دارند. در یکی از روستاهای اراک، در زاهدان، بوشهر و مشهد، استودیوی انیمیشن وجود دارد و برای ما که در پی برگزاری رویازی هستیم، بسیار مهم است رویاهای تمام سرزمین ایران را بارور کنیم. مهمترین هدف رویازی توزیع عدالت، سرمایه و شفافیت است. رئیس مرکز انیمیشن حوزه هنری ادامه داد: این جلسه مزین است به یاد و خاطره مرحوم ابوالحسنی، یکی از برجستهترین و مهمترین شخصیتهای انیمیشن در ایران؛ کسی که اقتصاد انیمیشن و محتوا را به خوبی فهمید و میدانست که چگونه باید از حوزه انیمیشن در جهت فرهنگسازی کار کرد. مافی با اشاره به اینکه مرحوم ابوالحسنی تأثیرات شگرفی در حوزه انیمیشن داشته است، بیان کرد: از کسانی که در حوزه آکادمیک پژوهش میکنند، خواهش میکنم که به شخصیتهایی مثل ابوالحسنی بپردازند. فقدان او داغ بزرگی است، اما باید به مشیت الهی تن بدهیم. دومین فردی که در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت، حسین شیخالاسلامی از همکاران و دوستان مرحوم ابوالحسنی بود. شیخالاسلامی گفت: از دو جهت این جلسه برایم حیرتانگیز است؛ یک نبود آقای ابوالحسنی است، چرا که عادت نداشتم یک نشستی با این اهمیت برگزار شود ولی او حضور نداشته باشند. وی ادامه داد: نکته دوم اینکه شاید در این جمع من چندان صالح نباشم برای سخن گفتن از ایشان. خاطرم هست سالها قبل دکتر کاوه با آقای ابوالحسنی مشورتهایی را برای شکلگیری رویازی داشتند. شیخالاسلامی با بیان اینکه مرحوم ابوالحسنی خیلی اهل عمل کردن بود، خاطرنشان کرد: مرحوم را میشود با دو مشخصه اصلی تعریف کرد؛ یکی خود رویایی زیستن که به شدت در آقای ابوالحسنی وجود داشت و باعث مرزشکنی در انیمیشن شد. وی تصریح کرد: ۲۷ اسفندماه آخرین جلسهای بود که برای آخرین بار او را دیدم؛ به من اصرار میکرد در رویای من نمان و تو باید رویای خودت را داشته باشی. او منطق و آزادی انیمیشن را خوب فهمیده بود و مرزی برای اندیشیدن به اهداف جدید نداشت. این موضوع برای کسانی که برای رویازی ایده میدهند بسیار مهم و کارساز است. همچین رویداد نیازمند آزادی و اصالت رویاست، امیدواریم شیوه واقعگرا بودن در عین رویا زیستن را داشته باشیم، همان چیزی که درون ابوالحسنی وجود داشت. شیخالاسلامی یکی دیگر از ویژگیهای شخصیتی ابوالحسنی را مخاطب نهایی و کار برای مردم عنوان کرد و گفت: مرحوم تأکید داشت که کار برای مخاطب جذاب باشد و بعد از آن به وجوه مالی توجه داشت. اگر کاری برای مردم ساخته نمیشد، او اصلا ورود نمیکرد. خدمت به مردم و خندیدن مردم و خوشگذرانی بچهها ملاک او بود. متأسفانه در حال حاضر همه میدانیم بازار انیمیشن ایران بازار دفرمهای شده است. وی افزود: کسی که در تلویزیون بیش از دو سه بار حاضر نشده بود، جمعیتی زیادی برای خاکسپاری او آمده بود. او به یاد همه فعالان انیمیشن بود و رایگان تدریس میکرد. ندیدم کسی را که به او مراجعه کند و او وقت نگذارد؛ امیدوارم ما هم به یاد او باشیم و در دعاهای خود او را مدنظر قرار دهیم. پس از صحبت های شیخالاسلامی مستندی به یاد مرحوم محمد ابوالحسنی در این نشست خبری پخش شد. داوود ضامنی مدیر کل دفتر ارزیابی و پایش حوزه هنری از دیگر مدیرانی بود که در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت. ضامنی با اشاره به اینکه از عزیزانی که نگذاشتند سومین رویداد «رویازی» کم فروغ شود، تشکر میکنم، اظهار داشت: در ابتدای سخنانم مراتب ارادت خود را خدمت خانواده مرحوم ابوالحسنی عرض میکنم. چه افتخار بزرگیست که فرزندی تربیت کردید که دوستان زیادی دارد و در حوزه فرهنگ و هنر به این میزان تأثیرگذار بوده است. او سفری کرده از این جهان به جهان دیگر و او زنده است و روح او همواره در حال سیر و سلوک است. مدیر کل دفتر ارزیابی و پایش حوزه هنری به همکاری با مرحوم ابوالحسنی اشاره کرد و افزود: ما در حوزه هنری سه سال گذشته افتخار همکاری به تهیهکنندگی مرحوم ابوالحسنی داشتیم که خبر و رونمایی این پروژه مشترک را در رویداد اصلی اعلام خواهیم کرد. در واقع آخرین پروژهای که مرحوم ابوالحسنی با حوزه هنری داشتند در این رویداد رونمایی خواهد شد و بحث اکران این پروژه در موعد مقرر انجام خواهد شد. ضامنی ادامه داد: او دو ویژگی برجسته داشت که برای مدیران جوان صنعت انیمیشن درسآموز است؛ یک اینکه او فردی کارآفرین بود و کسی بود که ارزش خلاقیت را میفهمید، کسی بود که اهل ریسک بود اما نه کورکورانه، بلکه ریسک را مدیریت میکرد. ما در صنعت انیمیشن شاید به ندرت بتوانیم کسی را پیدا کنیم که تا این اندازه به توسعه گروههای مختلف کمک کند. وی عنوان کرد: ویژگی دوم او این بود که هنر کوچینگ را بلد بود. او میتوانست افرادی که برای یک پروژه مناسب تشخیص داده میشوند را کنار هم به خوبی بچیند. معتقدم درباره تأثیر مرحوم در صنعت انیمیشن ساعتها گفتوگو کرد. هادی اسماعیلی معاون توزیع سازمان سینمایی حوزه هنری در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: بنده قبل از اینکه در حوزه توزیع سازمان سینمایی جایگاهی داشته باشم، از خانواده انیمیشین هستم. در اکوسیستم انیمیشن ژنرال کم داشتیم، اما مرحوم ابوالحسنی یکی از ژنرالهای این حوزه بود. او بار اکوسیستم انیمیشن را برداشته بود و واقعاً اکوسیستم را متحول میکرد. اگر بخواهیم از ۳-۴ نفر نام ببریم که تحول ایجاد کردند، قطعاً یکی از این افراد ابوالحسنی بود. از این جهت یک ژنرال بودند که او ادبیات کارآفرینی و مدیریت را به فضای انیمیشن الصاق کرده بودند. وی افزود: کار کردن با مرحوم ابوالحسنی جزء آرزوهای خیلیها در حوزه انیمیشن بود. ایستادن در کنار او کارها را پیش میبرد، چه برسد به همفکری با مرحوم. رونمایی پرتره چهره مرحوم محمد ابوالحسنی در ادامه برگزاری مراسم همچنین از پرتره چهره مرحوم محمد ابوالحسنی با حضور خانواده ایشان رونمایی شد. مهدی فرخی صاحب اثر این پرتره بوده است. احسان کاوه رئیس شورای سیاستگذاری رویداد «رویازی» ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا و تشکر از حضور خانواده مرحوم محمد ابوالحسنی در این نشست، گفت: بسیار از نبود مرحوم ابوالحسنی در این جمع حسرت میخوریم. رئیس شورای سیاستگذاری رویداد «رویازی» افزود: فضای دانشگاهی کشور سالهاست به عنوان یک محصول خلاقه هنری به انیمیشن نگاه میکند که بسیار هم درست است، منتها تا ارادههای آهنین و پولادین و انگیزههایی که صرفاً مالی نباشد، چرخ انیمیشن نخواهد چرخید. کاوه خاطرنشان کرد: آقای شیخالاسلامی اشارهای داشتند که فضای بازار یا مخاطب انیمیشن مخدوش است و من فکر میکنم نگاه چپی در فضای فرهنگی و هنری ما وجود دارد که متأسفانه درآمدزایی و روی پای خود ایستادن را تا حدودی نکوهش میکند. حتی جلساتی برگزار شد و در آن برخیها از افرادی مانند محمد ابوالحسنی که قصدشان نه صرفاً درآمدزایی بلکه ارتباط با مخاطب بود و روی پای خود ایستادن گروههای تولیدکننده و کارآفرینی را سرمشق خودشان قرار میدادند، متأسفانه به خوبی یاد نمیشد و من به یاد دارم چنین جمعهایی را. وی ادامه داد: فضای تولید و خلق تهیهکننده یکی از مواردی بود که مورد توجه مرحوم ابوالحسنی بود. امیدوارم دانشگاههای کشور به این مهم توجه داشته باشند و مبحث تهیهکنندگی را به عنوان یک سرفصل و بحث آکادمیک باز کرده و از تجربیات این بزرگوار استفاده کنند. کاوه مهمترین هدف برگزاری پیچینگ در حوزه صنایع خلاق را ایجاد عدالت در نحوه سفارشگیری در حوزه سرمایه عنوان کرد و گفت: صنایع خلاق با بقیه صنایع مختلف است؛ به این معنا که صنایع خلاق از جمله نقاشی، سریال تلویزیونی و یا انیمیشن یک بار تولید میشوند و بعد از آنکه تولید شد، خودشان را اثبات میکنند. لذا سرمایهگذار با این سؤال مواجه است که من روی چه چیزی باید سرمایهگذاری کنم؟ اینجاست که پیچینگ معما پیدا میکند و آن کسی که صاحب ایده است باید در چهارچوب مشخص طرح خود را ارائه دهد و سرمایهگذاران در آن چهارچوب مشخص درک نسبتاً کاملی از ایده به دست بیاورند. وی در ادامه توضیح داد: البته این موضوع در کشورهای جهان سابقه طولانی دارد، اما در کشور ما به دلیل اینکه عمده سرمایهها در اختیار مجموعههایی است که از منابع عمومی استفاده میکنند، دغدغه این موضوع کمرنگ بوده است. رئیس شورای سیاستگذاری رویداد رویازی ادامه داد: خوشبختانه دوستان من در حوزه هنری رویداد «رویازی» را به این امید ایجاد کردند که فرایند فراخوان دادن، سفارش گرفتن و ابراز ایده یک فرایند منطقی در چهارچوب زمانی خاص باشد؛ خواهش میکنم کسانی که درباره پیچینگ سؤال دادند جستوجو کنند. نه چیز جدیدی است نه چیزی است که خلق شده، پیچینگ در حال حاضر بومی شده و کارگاههای آموزشی در این باره برگزار شده است. کاوه بیان کرد: تمام تلاش ما این است که شرایطی ایجاد کنیم هر کسی در هر جای ایران و بدون نگرانی کارش را ارائه دهد. در این دوره از رویازی، عمده ثبتنامکنندگان از شهرستانها بودند. این عزیزان واقعاً دنبال این بودند که راهی به دفاتر ما پیدا کنند و طرحشان را ارائه دهند. وی در پایان گفت: با این سکو که ایجاد شده این مهم اتفاق خواهد افتاد. امیدوارم رویداد سوم به خوبی برگزار شود. انتهای پیام/
نشست خبری سومین رویداد «رویازی» با حضور مدیران، اهالی رسانه و خانواده مرحوم ابوالحسنی در تالار صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.
نظر شما