• هدفم از نگارش کتاب کنار گذاشتن کلیشه‌های ذهنی بود

    هدفم از نگارش کتاب کنار گذاشتن کلیشه‌های ذهنی بود

    نویسنده کتاب «روزنامه پاکستان» گفت: اواخر دهه ۸۰ سفری به پاکستان داشتم که در این کتاب به خاطرات آن پرداخته‌ام و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. 

  • «لگد» بیانیه‌ای صوتی علیه جهان نامردان

    «لگد» بیانیه‌ای صوتی علیه جهان نامردان

    قطعه تازه حامد زمانی با نام «لگد» که به‌همت حوزه هنری و در بستر یوتیوب منتشر شده است، یک ترانه معمولی نیست. بلکه یک مواجهه مستقیم است؛ موسیقی‌ای که از زخم آغاز می‌شود، با فریاد اوج می‌گیرد و در نهایت به عزتی ختم می‌شود که نه خریدنی است و نه قابل جعل.

  • «روی ماه دی» روایتی بی‌رتوش از رنج‌های مادرانه

    «روی ماه دی» روایتی بی‌رتوش از رنج‌های مادرانه

      «روی ماه دی»؛ داستانی مستند از زندگی مرضیه خلیفه؛ مادر شهیدان گنجی است که به قلم سیده مریم گلچمن نوشته و از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است. کتاب، تلاش دارد روایتی عینی و بدون روتوش از زندگی زنی باشد که ستون خانه است؛ نمادی از زنان ایرانی است که همواره الهام‌بخش نسل آینده خود بوده‌اند. محمدحسین فیروزآبادی، فعال حوزه کتاب، در یادداشتی به معرفی این اثر پرداخته است که به این قرار است:

  • کارستانی برای زیست‌بوم فرهنگی کودک و نوجوان

    کارستانی برای زیست‌بوم فرهنگی کودک و نوجوان

    عطیه طالب‌پور-خبرنگار، پردیس نوآوری کارستان بهارستان با ایده شکل‌گیری فضایی برای دور هم جمع شدن فعالان فرهنگی حوزه کودک و نوجوان ایجاد شد.

  • «هنر مقدس» «برای هانا» را روی صحنه می‌برد

    «هنر مقدس» «برای هانا» را روی صحنه می‌برد

    نمایش «برای هانا» به نویسندگی و کارگردانی مریم شعبانی و تهیه‌کنندگی امیرحسین شفیعی، جدیدترین و متفاوت‌ترین اثر گروه تئاتر «هنر مقدس» است که به‌ زودی در تالار اندیشه حوزه هنری به صحنه خواهد رفت.

  •  جست‌وجوی امید در سینمای ایران

     جست‌وجوی امید در سینمای ایران

    مســـتند «کاپرا کجاســـت؟» به کارگردانـــــی و تهیه‌کنندگی مهدی انصاری، محصولی از مرکز مستند سوره در سال ۱۴۰۱ تولید و رونمایی شد.

  • پیام کوروش زارعی در پی درگذشت هادی مرزبان

    پیام کوروش زارعی در پی درگذشت هادی مرزبان

    کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پی درگذشت هادی مرزبان، هنرمند پیشکسوت و از چهره‌های ماندگار و اثرگذار تئاتر ایران، پیام تسلیتی منتشر کرد.

  • پسته، مهاجر قدیمی سرزمین ما؛ چرا سرزمین رفسنجان زادگاهش نبود

    پسته، مهاجر قدیمی سرزمین ما؛ چرا سرزمین رفسنجان زادگاهش نبود

    نویسنده «سرگذشت پسته» در این اثر روایت می‌کند که چطور شکست در ساخت یک مستند، او را به نوشتن کتابی سه‌ساله رساند؛ کتابی که تلاش می‌کند بدون غرق‌شدن در جزئیات فنی، قصه پسته و چالش‌های کشاورزی امروز را بیان کند.

  • «آنجا»، واکنشی ادبی به نظریه ایرانشهری، نه تأیید آن

    «آنجا»، واکنشی ادبی به نظریه ایرانشهری، نه تأیید آن

    امیرمحمد احمدی، خبرنگار، رمان «آنجا» نوشته تیمور آقامحمدی که از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده، با این‌که روایتی آینده‌نگر است؛ اما در بطن خود با یکی از مهم‌ترین گفتمان‌های فکری ایران معاصر - نظریه ایرانشهری سیدجواد طباطبایی- وارد گفت‌وگویی جدی شده است. این گفت‌وگو نه از جنس تأیید، که به تعبیر سیدجواد میری، منتقد برجسته نظریه، از جنس یک «واکنش انتقادی» است. میری صریحاً تأکید کرده است که رمان «آنجا» هیچ نسبتی با قرائت باستان‌گرایانه ایرانشهری ندارد و دقیقاً از آن فاصله گرفته است. این نکته اهمیت زیادی دارد، زیرا خوانش انتقادی رمان، تنها تحلیل خواننده نیست؛ بلکه از دل نقد نظری یک صاحب‌نظر در این عرصه برمی‌آید.

  • زنی از حوالی نور، ایمان و کلمه 

    زنی از حوالی نور، ایمان و کلمه 

     محمدحسین یوسفی-خبرنگار، ایواسیوک نویسنده و منتقد رومانیایی در سال ۱۳۵۴ در کتاب خود به ماجرای آشنایی‌اش با صفارزاده و وضعیت ایران اشاره کرد و از وی در آن کتاب به‌عنوان چهره‌ای انقلابی تجلیل کرد و همین امر موجب شد مورد عتاب ساواک قرار گیرد.

  • روایتی از ایثار زنانه در بستر انقلاب

    روایتی از ایثار زنانه در بستر انقلاب

    مرضیه حدیدچی که با نام مستعار طاهره دباغ در عرصه مبارزه شناخته می‌شود، ۲۷ آبان ۱۳۹۵، آسمانی شد؛ بانویی که نوارهای سخنرانی امام خمینی را زیر چادر از مرزها گذراند، در زندان ساواک شلاق خورد و با فریاد «یا حسین» پاسخ داد و در مجلس اول، صدای زنان انقلابی ایران شد. مرضیه حدیدچی (دباغ)، ملقب به طاهره، تنها یک مبارز نبود. بلکه نماد پیوند مادری و جهاد بود. امروز، در نهمین سالگرد درگذشتش کتاب «خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ)» تدوین محسن کاظمی، انتشارات سوره مهر بیش از هر زمان دیگری خواندنی و ضروری است. این اثر که بر اساس مصاحبه‌های مستقیم با این بانوی ایثارگر نگاشته شده، فراتر از یک خاطره‌نگاری شخصی، سندی زنده از نقش زنان در نهضت اسلامی و آینه‌ای تمام‌نما از ایثار زنانه در بستر انقلاب است. انتشارات سوره مهر این کتاب را در سال ۱۳۸۸ منتشر کرد و تاکنون به چاپ بیست‌ودوم رسیده است؛ استقبالی که نشان می‌دهد صدای طاهره دباغ، همچنان در دل نسل‌ها طنین‌انداز است. 

  • «لعبتکان»، سفری در شاهنامه با دید مدرن

    «لعبتکان»، سفری در شاهنامه با دید مدرن

    صبا هراتی- منتقد ادبی، مهرداد صدقی در«لعبتکان» تلاش کرده تا ادبیات معاصر را با ریشه‌های ادبیات فاخر شاهنامه پیوند بزند.این تلفیق سبب می‌شود خواننده نه تنها سفری تخیلی را تجربه کند،بلکه با میراث ادبی ایران آشنا شود.

  • «بحران روایت بحران» با هدف پرورش روایتگر نوشته شده است

    «بحران روایت بحران» با هدف پرورش روایتگر نوشته شده است

    ما انسان‌ها موارد را در حافظه‌مان نه با کلمه، نه با شکل، بلکه با داستان و روایت به ذهن می‌سپاریم، هرچقدر که یک داستان بهتر عنوان شده باشد، نه تنها حافظه‌ ما آن موضوع را بهتر به خاطر می‌سپارد بلکه حتی می‌تواند باور ما را نسبت به یک موضوع تغییر دهد. امروزه جنگ اصلی بر سر باورهاست یا به صورت دقیق‌تر؛ جنگ بر سر این است که چه کسی یک باور را بهتر روایت می‌کند؛ باید پذیرفت که کشور ما در این زمینه بسیار ضعیف عملکرده است و نیاز است باورهای خود را با قلمی بهتر بیان کند.

  • اولویتم روایت دست‌اول است

    اولویتم روایت دست‌اول است

    سفرکردن در همه زمان‌ها سخت بوده و چالش‌های خودش را داشته؛ جانی و مالی، اما امروزه نیاز سفرکردن در ما با وجود فضای مجازی بیشتر احساس می‌شود و دوست داریم جاهایی را که در اینترنت می‌بینیم، از نزدیک هم ببینیم ولی به‌دلیل مسائل اقتصادی و سبک و فضای زندگی خود و خانواده، این امکان چندان میسر نیست. چه می‌شود کرد؟ دنیا را به حال خود بگذاریم و به محله و شهر خود قانع باشیم؟سفرنامه یکی از راه‌حل‌هاست؛ فرصتی برای تجربه‌کردن و مواجه‌شدن با آنچه که ندیدیم و شاید نخواهیم دید. «عطر فلفل» هم یک سفرنامه است. البته به قول نویسنده آن، این کتاب یک خودبوم‌نگاره است: خودبوم‌نگاره‌ای از سفر به ایالت بلوچستان پاکستان.

  • جهان بومی و معنوی مهدی زارع در «آقای دیوانه»

    جهان بومی و معنوی مهدی زارع در «آقای دیوانه»

    فاطمه بهرامی- خبرنگار، مهدی زارع با انتخاب واژگانی ساده و بومی، فضایی می‌سازد که هم به گوش آشناست و هم در لایه‌های زیرینش شعر می‌جوشد. نثر او از آن دست نثرهایی است که «حقیقت را در جزئیات» بازمی‌آفریند. در وصف طبیعت، در گفت‌وگوهای کوتاه و در لحظات کشمکش درونی شخصیت‌ها، زارع چنان ظرافتی دارد که گاه مرز میان نثر و شعر از میان می‌رود.

  • «تانگوی یوز و شاهین» هشت بار نوشته شد تا به چاپ اول رسید

    «تانگوی یوز و شاهین» هشت بار نوشته شد تا به چاپ اول رسید

    نویسنده کتاب «تانگوی یوز و شاهین» گفت: یک بار کتاب را نوشتم، بعد آن را برای تعدادی از دوستان فرستادم و نظرات عزیزان را گرفتم و این رویه هشت بار تکرار شد، کتاب آخر و نسخه نهایی که به انتشارات دادم درخت هشت کتاب بود.

  • بدون ادبیات، جهان دچار پوچ‌انگاری می‌شود/ داستان‌هایی میان خاک و ایمان در «آقای دیوانه»

    بدون ادبیات، جهان دچار پوچ‌انگاری می‌شود/ داستان‌هایی میان خاک و ایمان در «آقای دیوانه»

    نویسنده مجموعه داستان «آقای دیوانه» با تاکید بر اینکه ادبیات برای بهتر شدن زندگی بشر به آفرینش رسیده است، افزود: بدون ادبیات و زیبااندیشی، جهان ما دچار نوعی منطق‌گرایی سیاه و رو به پوچ‌انگاری می‌شود. این موهبت در هیچ قالب زمانی و مکانی نمی‌گنجد و در تمام برهه‌ها حتی امروز که همگان دچار فشار اقتصادی و روانی‌اند، نقشی پررنگ دارد.

  • برنامه‌ریزی سینماهای حوزه هنری برای اجرای طرح بلیت شناور

    برنامه‌ریزی سینماهای حوزه هنری برای اجرای طرح بلیت شناور

    هادی اسماعیلی مدیرعامل موسسه بهمن سبز از اجرای طرح «بلیت شناور» در سینماهای حوزه هنری خبر داد.

  • «ژن کلاسیکو» و تلاش برای رسیدن به رویاها

    «ژن کلاسیکو» و تلاش برای رسیدن به رویاها

    کارگردان نمایش «ژن کلاسیکو» درباره این اثر و حضور آن در جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان توضیح داد.

  • روایت بحران در ایران بسیار ضعیف است

    روایت بحران در ایران بسیار ضعیف است

    مترجم کتاب «بحران روایت بحران» معتقد است که با وجود اینکه در ایران بحران‌های زیادی داشته‌ایم اما مسئله روایت درست بحران را هیچ‌وقت جدی نگرفته‌ایم و ژانر مغفولی در ادبیات ایران است.

  • هر جنگ قصه‌ای دارد

    هر جنگ قصه‌ای دارد

    نویسنده کتاب «خبرنگار دودلاری» گفت: بسیاری از رسانه‌های غربی نتوانستند بی‌طرف بمانند. چون بخشی از غرب درگیر مستقیم جنگ بود، پوشش خبری آن‌ها نیز جهت‌دار شد.

  • انیمیشن ایرانی؛ از لوپتو تا یوز، مسیر بلند به استاندارد جهانی

    انیمیشن ایرانی؛ از لوپتو تا یوز، مسیر بلند به استاندارد جهانی

    در این گفتگو شنیدیم که چگونه «لوپتو»، «رویا شهر»، «گانورا» و «یوز» مسیر بلوغ انیمیشن ایرانی را طی کرده‌اند؛ از مرحله ایده تا تولید، از پرده سینما تا دل کودکان و نوجوانان. داستان‌هایی که نه تنها سرگرم‌کننده‌اند، بلکه به باور مافی، عامل هویت‌ساز و انسان‌ساز برای نسل جدید هم محسوب می‌شوند.

  • محمود پاک‌نیت: در تئاتر مسجد فاصله‌ای میان بازیگر و تماشاگر نیست

    محمود پاک‌نیت: در تئاتر مسجد فاصله‌ای میان بازیگر و تماشاگر نیست

    محمود پاک‌نیت، بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون، تئاتر بچه‌های مسجد را هنری بی‌واسطه و صمیمی می‌داند که با شکستن «دیوار چهارم»، فاصله میان صحنه و مردم را از میان برمی‌دارد و مخاطب را هم‌نفس با بازیگر می‌کند.

  • «جهان نوجوان»؛ گفت‌وگوی زنده میان ادبیات و نسل فردا

    «جهان نوجوان»؛ گفت‌وگوی زنده میان ادبیات و نسل فردا

    همایش «جهان نوجوان» که دفتر داستان مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری طی یک سال گذشته برگزار کرده و با سلسله نشست‌های تخصصی‌اش ادامه یافته، تلاشی برای پیوند میان نویسنده، منتقد، روانشناس و خود نوجوان است؛ حرکتی که می‌کوشد ادبیات نوجوان را از سطح سرگرمی و شعار فراتر ببرد و آن را به آینه‌ای از مسائل و دغدغه‌های نسل امروز بدل کند.

  • نمایش«یک‌تن»؛ تصویر نو از زن قهرمان میان حماسه اسطوره‌ای و انسان معاصر

    نمایش«یک‌تن»؛ تصویر نو از زن قهرمان میان حماسه اسطوره‌ای و انسان معاصر

    احسان جانمی در نمایش «یک‌تن» زن را نه مظلوم، بلکه انسانی اندیشمند، تصمیم‌گیر و متفکر می‌سازد؛ تلفیقی از درام، فلسفه و تجربه تئاتری مدرن که تصویر نو از زن قهرمان ارائه می‌دهد.

  • «هیولاکُش»؛ تلاشی برای دیدن اسطوره

    «هیولاکُش»؛ تلاشی برای دیدن اسطوره

    نمایش «هیولاکُش» به کارگردانی محمد جهان‌پا و تهیه‌کنندگی امیرحسین شفیعی از آثاری است که به همت خانواده فرهنگ و هنر امید و معاونت راهبری استان‌ها تولید شده است. محمد جهان‌پا درخصوص اجرای این اثر نمایشی از ۲۸ مهرماه در مشهد، توضیحاتی ارائه کرده که می‌خوانید:

  • «برفک و تخت یخی»؛ اجرا با بهره‌گیری از عروسک‌های رباتی

    «برفک و تخت یخی»؛ اجرا با بهره‌گیری از عروسک‌های رباتی

    حسین قاسمی‌هنر، کارگردان نمایش «برفک و تخت‌ یخی» می‌گوید در این اثر در کنار بهره‌گیری از تکنیک‌های مختلف عروسکی مانند سایه، فک‌زن و میله‌ای، برای نخستین‌بار در ایران از عروسک رباتیک استفاده شده است.

  • «یوز» در مسیر پویای پویانمایی ایرانی

    «یوز» در مسیر پویای پویانمایی ایرانی

    اگر «فیلشاه» و «بچه زرنگ» نشان داده‌اند؛ مخاطب ایرانی برای تولیدات داخلی تشنه است، «پسر دلفینی»، «لوپتو» و «یوز» به ما نشان داده‌اند؛ آنچه مهم‌تر است کیفیت دوگانه‌ی محتوا و فرم است. قصه باید هم کودک را بخنداند و هم او را به پرسش وادارد و به عمل فرابخواند؛ فرم باید هم معیارهای فنی را پاس کند و هم نقش دراماتیک خود را ایفا کند.

  • یوز، قهرمان کوچک کویر در نگاه کودکان

    یوز، قهرمان کوچک کویر در نگاه کودکان

    انیمیشن ایرانی «یوز» با استقبال گرم تماشاگران کودک روبه‌رو شد. این اثر که به موضوع حفاظت از یوزپلنگ ایرانی می‌پردازد، توانست با روایت احساسی و تصویری از پیوند مادر و فرزند در دل کویر، مخاطبان خردسال را تحت تأثیر قرار دهد. در حاشیه‌ی نمایش این انیمیشن، چند کودک بیننده درباره‌ی احساسات و برداشت‌های خود از فیلم سخن گفتند؛ گفت‌وگویی ساده و صمیمی که از درک و همدلی عمیق آن‌ها با قهرمان کوچکِ کویر حکایت دارد.

  • زیر پوست یوز

    زیر پوست یوز

    انیمیشن یوز یکی از تازه‌ترین تولیدات مرکز انیمیشن سوره است که با نگاهی فانتزی و پیام‌های محیط‌ زیستی و هویتی ساخته شده و توانسته توجه بسیاری از مخاطبان و رسانه‌ها را به خود جلب کند. این اثر بلند که با تکنیک پیشرفته سه‌بعدی تولید شده، داستانی ماجراجویانه و سرگرم‌کننده را روایت می‌کند که در عین حال بر اهمیت حفظ گونه‌های در حال انقراض، به‌ویژه یوزپلنگ ایرانی، تأکید دارد. انتخاب این حیوان به‌عنوان شخصیت اصلی، علاوه بر جذابیت داستانی، پیام روشنی درباره ضرورت پاسداری از میراث طبیعی و هویتی ایران دارد.