به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، آیین افتتاح نمایشگاه «کارتون را با ویرایش و پیرایش ارتقا دهید» با حضور جمعی از هنرمندان و چهرههای شاخص هنرهای تجسمی از جمله عبدالحمید قدیریان، سعید سهیلی، بهرام عظیمی، حسین عصمتی و مسعود شجاعی طباطبایی در گالری خانه حوزه هنری برگزار شد.
مسعود شجاعیطباطبایی در حاشیه افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به سابقه بیش از چهار دهه دوستی و همکاریاش با محمدحسین نیرومند، از شکلگیری نخستین جریانهای کاریکاتور پس از انقلاب یاد کرد و گفت: ما به همراه زندهیاد اصغر کفشچیانمقدم، از پایهگذاران اولین گروه کاریکاتور بعد از انقلاب با عنوان گروه کاسنی بودیم؛ گروهی که از دانشکده هنرهای زیبا و جهاد دانشگاهی آغاز شد و بعدها در حوزه هنری به قوام رسید.
او گروه کاسنی را خاستگاه بسیاری از اولینها در کاریکاتور ایران دانست؛ از نخستین نشریه تخصصی کاریکاتور تا تأسیس خانه کاریکاتور و شکلگیری سایت ایرانکارتون.

شجاعیطباطبایی با تأکید بر ویژگیها و سبک آثار نیرومند افزود: سادگی خط، توجه جدی به ایده و ترکیببندی، از همان ابتدا در کارهای آقای نیرومند دیده میشد و هنوز هم شاخصه اصلی آثار اوست.
به گفته او، نیرومند از نخستین هنرمندانی بود که به ایدهیابی بهعنوان امری قابل آموزش نگاه کرد و این نگاه را هم در مقالهها و هم در کتابهایش بسط داد.
شجاعیطباطبایی مضامین اجتماعی و سیاسی آثار حاضر در نمایشگاه را نشانه دقت نظر و تکامل مستمر این هنرمند دانست و تأکید کرد: توانمندی آقای نیرومند غیرقابل انکار است و آثارش در زمانی کوتاه، مفهومی دقیق و نقطهزن را به مخاطب منتقل میکند.
آیدین مهدیزاده، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تأکید بر غیرتجاری بودن ذات کاریکاتور، برگزاری نمایشگاه را اقدامی مهم و ارزشمند میداند و معتقد است فرهنگ اقتصادی تثبیتشدهای برای کاریکاتور نه در ایران و نه در جهان وجود ندارد. او بر همین اساس، برگزاری این نمایشگاه در حوزه هنری را با توجه به سابقه طولانی این نهاد و حضور محمدحسین نیرومند، اتفاقی موفق توصیف میکند و نگاه ویرایشی نیرومند به آثار ۲۰ تا ۳۰ سال گذشتهاش را کمنظیر میخواند؛ نگاهی که بهجای بازنمایی صرف گذشته، مبتنی بر بازاتود، ارتقا و بازخوانی خلاقانه آثار است.
به گفته مهدیزاده، این نمایشگاه را میتوان امتداد عملی و عینی مانیفست فکری نیرومند دانست؛ مانیفستی که پیشتر در کتاب «فیل آبی» و سخنرانیهای او مطرح شده بود و بر ایدهپردازی مهندسیشده و نظاممند تأکید دارد.

او ویرایش و بهروزرسانی حدود ۵۰ تا ۶۰ اثر، طراحی و استفاده از المانها در فضا و حتی کفِ این نمایشگاه را نوعی کاریکاتور سهبعدی میداند که نشان میدهد کاریکاتور میتواند به مدیاهای دیگر گسترش پیدا کند.
مهدیزاده در پایان، این نمایشگاه را یادآور جایگاه مؤثر نیرومند بهعنوان استادی میداند که همواره زاویههای کمتر دیدهشده هنر را به مخاطب نشان میدهد و بر ضرورت تداوم چنین رویکردهایی تأکید میکند.
بر دیوار ورودی این نمایشگاه بیانیهای به قلم محمدحسین نیرومند نوشته شده که در توضیح آثار خلق شده توضیح میدهد:
«اول اینکه، طبیعتاً سیر تحول تکنیکی در این آثارم مشهود است. آثاری که ابتدا خامدستانهاند ولی به مرور و البته در سطحی به پختگی نسبی میانجامند. دوم اینکه، هنر کارتون بهشدت به ایده وابسته است. بنابراین وقتی ایده یافت میشود، حداقل برای یک کارتونیست حرفهای یعنی کارتون عملاً شکل گرفته است. ایدههایی که برخی از آنها قابلیت پرورش مجدد دارند. بنابرین این نکات مرا مجاب کرده است تا آستین بالا بزنم و این نمایشگاه را پیش روی شما عزیزان قرار دهم. در ارتباط با ۵۰ اثر بازاجرا شده این نمایشگاه که آن را آثار ویرایششده مینامم و از همینرو عنوان نمایشگاه را «کارتون را با ویرایش ارتقاء دهید» گذاشتم، ضروری است به چند نکته اشاره کنم. منظور از ویرایش کردن آثار یعنی آنکه اولاً ایدههایی که قابلیت بهتر شدن را دارند، پرورش یابند. ثانیا حتیالامکان عنصر خنده در آثار بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در نهایت کیفیت بصری و زیباشناسانه آثار ارتقاء یابد. گرچه این آثار در دو ماه مهر و آبان سال ۱۴۰۴ اجرا شدهاند، اما در کنار امضای هر اثر، زمان خلق ایده را ذکر کردهام. این که ایده در چه سالی و در چه شرایط سیاسی و اجتماعی یافت شده است، برای قضاوت کردن در خصوص آثار مهم است. برای این نمایشگاه معدود ایدههایی را انتخاب کردهام که هویت نزدیک بههم دارند و شکل بصری آنها مشابهاند. به همین دلیل ایدههایی را برگزیدهام که در آن تقابل آدمها موضوع اصلی را تشکیل میدهد. بهعنوان یک معلم هنر ترجیح میدهم نمایشگاه جنبه آموزشی هم داشته باشد، بر این اساس جنب برخی از آثار به علت و چرایی ویرایش آن اثر اشاره کردهام. امیدوارم این بخش نمایشگاه بتواند مورد استفاده و اقبال هنرجویان هنر کارتون و کاریکاتور قرار گیرد.»
علاقمندان برای بازدید از آثار میتوانند از ۲۷ آذر تا ۷ دی ۱۴۰۴، از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری، گالری خانه، مراجعه کنند.
نظر شما