به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، صد و سی سومین کلاس مثنویخوانی در آستانه میلاد حضرت زهرا مرضیه سلام الله علیها و با ارائه محمدرضا سنگری، صبح چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ در اتاق ۴۰۲ حوزه هنری برگزار شد. این جلسات به صورت هفتگی و مستمر برگزار میشود و از برنامههای هفتگی حوزهٔ هنری انقلاب اسلامی است.
آغازگر جلسه مثنویخوانی این هفته، با آوازخوانی حشمتالله نوروزی همراه بود. حشمتالله نوروزی که از هنرمندان خوشنویس حوزه هنری است، غزلی از سعدی شیرازی را با این مطلع «از هرچه میرود، سخنِ دوست خوشتر است/ پیغام آشنا، نفَسِ روحپرور است/ هرگز وجودِ حاضرِ غایب شنیدهای؟/من در میان جمع و دلم جای دیگر است» به آواز خواند که مورد پسند و استقبال حضار در جلسه قرار گرفت و با تشویق همراه شد.
محمدرضا سنگری ضمن تبریک میلاد باسعادت زهرای مرضیه و روز زن و مادر اشاره کوتاهی به زیست آن حضرت کرد و گفت: حضرت زهرا سلام الله علیها رسم داشت که در خانهاش کلاس برگزار کند و در این کلاسها به زنان چند نوع آموزش میدهد و به نوعی کارآفرینی میکرد. مثلا آموزش بافندگی داشت. یکی دیگر از کلاسها طرح سوالها بود که ایشان گاهی مفصل آنها را پاسخ میداد.
این استاد دانشگاه با قرائت اشعار زیر از مثنوی توضیحاتی برای حضار ارائه کرد: «تو چه دانی ذوق آب دیدگان/ عاشق نانی تو چون نادیدگان/گر تو این انبان ز نان خالی کنی/پر ز گوهرهای اجلالی کنی/طفل جان از شیر شیطان باز کن/بعد از آنش با ملک انباز کن/تا تو تاریک و ملول و تیرهای/دان که با دیو لعین همشیرهای/لقمهای کو نور افزود و کمال/آن بود آورده از کسب حلال/روغنی کاید چراغ ما کشد/آب خوانش چون چراغی را کشد/علم و حکمت زاید از لقمهٔ حلال/عشق و رقت آید از لقمهٔ حلال» چند بار اشاره کردم مولانا دارای شبکهای شگفتانگیز از اندیشه است؛ هیچ رشتهای در سخن او بیارتباط با دیگری نیست. وقتی میگوید: آب از آب به اشک، از اشک به آدم و از آدم به نان حلال و حرام میرسد، در واقع زنجیره وجود را بهزیبایی ترسیم میکند.
وی ادامه داد: چیزهایی وجود دارد که شاکله وجودی ما را میسازند و شخصیت و منش هرکس را عناصری شکل میدهد که یکی از آن وارثت و ژن است. خصوصیات ارثی تا ۷ نسل بعد، خودش را نشان میدهد. خداوند اشاره کرده است استعدادهای مختلف را من بین انسانها تقسیم کردم به همین دلیل یک نفر جسم قوی و یک نفر ذهن قوی دارد یا یک نفر صدای خوش دارد و یک نفر استعداد شعر و شاعری. حتی دیده شده که یک ویژگی که در یک پدر و مادر است به چند نسل بعد هم منتقل میشود. در هنرها هم همینطور است. یک وجه تاثیرگذار در کنشهای ما بستگی به وارثت دارد. عنصر دوم محیط است که در شکلدهی شخصیت ما موثر است. عناصر محیطی بسیار اثرگذار است.
سنگری افزود: عنصر سوم که قرآن و آیات به آن اشاره کرده بحث تغذیه است و حلال و حرام است. در قرآن آمده است که از طیبات بخورید پاک و حلال باشد. در روایات خیلی به این موضوع پرداخته شده است. خداوند در قرآن میفرماید: «فَلْیَنظُرِ الإنسانُ إلی طعامِه» انسان به غذای خود بنگرد؛ یعنی تنها به خوراک جسمی محدود نباشد، بلکه منشأ حلال یا حرام بودن آن را نیز بررسی کند. درخشانترین صحنهای که در تاریخ میشود اثر نان حلال و حرام را مشاهده کرد، در واقعه عاشورا است که امام حسین علیهالسلام بارها در برابر سپاه یزید صحبت میکنند اما به گوششان نمیرود. امام حسین علیهالسلام میفرماید: سخنان من را گوش نمیدهید زیرا شکمهایتان از حرام پر شده و بر دلهایتان مُهر غفلت خورده است.
این مولویشناس ادامه داد: در روایات داریم که در آخرالزمان، درآوردن و خوردن مال حلال بسیار سخت است. طلب رزق حلال عبادت است. عبادت ۷۰ جزء است و رزق حلال از برجستهترین آن است. خدا به کسی که رزق حلال در میآورد با رحمت نگاه میکند. نان حلال قلب را نورانی میکند و چنین کسی در قیامت نورانی خواهد بود. رزق حلال باعث استجابت دعا میشود. بر همین اساس حرام را وارد شکم خود نکنید چراکه کسی که یک لقمه حرام را رد کند مثل این است که ۷۰ هزار حج مقبول را انجام داده است.
سنگری با اشاره به اینکه زیباترین و والاترین حلال مصرف کردن درست خویش است، افزود: خدایا کمک کن تا خودم را جایی که آفریدی خرج کنم. بسیاری از آدمها میمیرند بدون اینکه بفهمند که چه استعدادی داشتند. پیامبران آمدند تا گنج پنهان شما رابشناسند. بزرگترین کشف، کشف خویش است. کسی که حلال زیست میکند کسی است که در جهت استعدادهای خودش زیست میکند. هر چیز که بد مصرف میشود حرام است. کلام بیهوده گفتن و کار بیهوده انجام دادن حرام است.اگر کسی لقمه حلال بخورد دست گره گشایی دارد و عاقبت اندیش است.
نظر شما