به گزارش حوزه هنری انقلاب اسلامی، حسین یوزباشی با تاکید بر اینکه آثارش محصول فضای ذهنی و عاطفی ناشی از رویدادهای ۱۲ روز اخیر بوده، بیان کرد: این آثار، به همراه چند کار دیگر، همگی زاییده احوالات و وضعیت خاصی هستند که در این ۱۲ روز بر ما گذشت. آثار پس از طراحی، در فضای مجازی منتشر شدند و بازتاب زیادی هم داشتند.
یوزباشی در ادامه، به الهام از تجارب گذشته در مواجهه با سیاستهای ضدایرانی اشاره کرد و افزود: چکیده آنچه در سالهای گذشته در دشمنی با انقلاب اسلامی دیده و شنیده بودیم، در مواضع رئیسجمهور نامحترم فعلی آمریکا متجلی شده است. برای من، تحلیل رفتار و گفتار این شخص اولویت داشت؛ چرا که در گویش، زبان بدن و ساختار گفتار او، مفاهیمی از استعمار و استکبار غرب نهفته است.
یوزباشی درباره یکی از آثارش که در آن ترامپ را در قالب «دلقک» به تصویر کشیده بود، توضیح داد: حتی اگر این آثار تحت تأثیر خشم لحظهای شکل گرفته باشند، اما جنبهای عمیقتر هم دارند. کهنالگوی دلقک، همزمان هم نشانهای از شرارت ذاتی است و هم رفتاری مضحک. تلاش کردم با چیدمان عناصر بصری، نشان دهم که این فرد در مواجهه با ایران و هویت تاریخی آن، دچار کجفهمی و حتی نفهمی است. اظهارات او هم دروغین، هم مضحک و هم در حال فروپاشیاند. حتی رسانههای مخالف او در غرب نیز دیگر سخنانش را جدی نمیگیرند، همانطور که در ماجرای فردو این اختلافها نمایان شد.
یوزباشی درباره اثر دیگرش در نمایشگاه «پوزهبند» که با عنوان «قمارباز بازنده» خلق شده اظهار کرد: در این کار، فساد ذاتی این شخصیت را به تصویر کشیدهام که تمام ابزارهایش از تحریم اقتصادی گرفته تا بمباران و تروریسم در نهایت به یک کارت برنده خلاصه میشود و آن هم رژیم صهیونیستی و همان جمله تکراری «همه گزینهها روی میز است» خلاصه میشود.
وی در پایان تأکید کرد: در این جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، که با دفاع جانانه ملت ایران پاسخ داده شد، آنها هر آنچه در چنته داشتند به میدان آوردند. اما ما به عنوان هنرمند، با زبان استعاره، نماد و تصویر وظیفهمان بازتاب حقیقت این رویداد است.
بیشتر بخوانید:
نظر شما