به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، محمد گلریز در ابتدا به سوابق و همکاریهای خود با حوزه هنری اشاره کرد و گفت: من برنامههای مختلفی به مناسبتهای مختلف در حوزه هنری برگزار کردهام. گاهی نیز به عنوان داور در این حوزه حضور داشتهام. رابطه من با حوزه هنری همیشه خوب بوده و هر زمان که لازم بوده، همکاری کردهایم.
وی در ادامه به یکی از پروژههای مهم خود در دوران مسئولیت مومنیشریف در حوزه هنری اشاره کرد و افزود: در آن زمان، آلبومی به نام «عطر یاس» ضبط کردیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت. آهنگساز این اثر فیروزبخش بود و اشعار آن نیز توسط یکی از شعرای معاصر با موضوع تولد حضرت زهرا (س) سروده شده بود.
گلریز همچنین به اهمیت پرداختن به مسائل معنوی و توحیدی در حوزه موسیقی اشاره کرد و افزود: کارهایی در این زمینه صورت گرفته، اما متاسفانه کم بوده است. مردم توقع دارند که حوزه هنری در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشد.
این هنرمند در ادامه مطرح کرد: پیشنهاد تولید قطعات موسیقی برای ولادت و شهادت چهارده معصوم و شخصیتهای برجسته انقلاب مطرح شد، اما در حال حاضر، تنها برای حضرت علی (ع)، حضرت رضا (ع) و امام صاحب الزمان (عج) قطعات موسیقی ساخته میشود. متاسفانه برای سایر ائمه ما، مانند امام موسی کاظم (ع) یا امام جعفر صادق (ع) کارهایی تولید نمیشود. این در حالی است که بسیاری از ائمه ما آنطور که باید به آنها پرداخته نشده است.
این خواننده سرودهای دفاع مقدس همچنین به اهمیت پرداختن به سرودهای حماسی و انقلابی در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، تبلیغات هنری و فرهنگی بسیار سخت شده است. دشمنان در حال تبلیغات ضدفرهنگی هستند و ما باید در این شرایط، فرهنگ ایثار، شهادتطلبی، جوانمردی و ایثارگری را در دل جوانانمان نهادینه کنیم. متاسفانه، بسیاری از جوانان تحتتاثیر آهنگهایی قرار دارند که نه شعر دارند، نه محتوا و نه ملودی مناسب. این موسیقیها میتوانند تاثیرات منفی بر روحیه، رفتار و کردار جوانان بگذارند.
محمد گلریز همچنین عنوان کرد: ما در یک جنگ فرهنگی قرار داریم، همانطور که در دفاع مقدس در یک جنگ سخت بودیم. این سخن من نیست، بلکه فرمایش مقام معظم رهبری است. ارگانهای رسمی و فرهنگی که وظیفه و بودجه لازم برای این کار را دارند، باید اقدامات بیشتری انجام دهند. حوزه هنری میتواند در این عرصه نقشآفرینی کند.
در ادامه گلریز در پاسخ به سوالی درباره چگونگی پیوند ارزشها با مردم، تأکید کرد: حرف اول و آخر را تبلیغ و رسانه میزند. در تمامی برنامهها، سرودهای جمعی و جشنوارههای مختلف بسیار پررنگ شده است. من خودم داور چندین جشنواره سرود بودهام و از تماشای استعدادهای این گروهها بسیار ذوق میکنم. نتیجه این تلاشها این است که این هنر از طریق تلویزیون و رسانهها به مردم معرفی شده است. این جشنوارهها عمدتاً توسط استانها یا بسیج برگزار میشود، اما جای خالی برگزاری جشنوارهها توسط ارگانهای رسمی و مادر مانند صدا و سیما، حوزه هنری و وزارت ارشاد به شدت حس میشود. این نهادها باید با تمام قوا از این گروههای منسجم و با استعداد حمایت کنند. اینکه تلویزیون صرفاً این سرودها را پخش کند، کافی نیست. ما باید به حرف مردم گوش بدهیم. مردم از من در خیابانها، کوچهها و بازار میپرسند: چرا دیگر برای امام نمیخوانید؟ چرا دیگر برای شهدا نمیخوانید؟ چرا برای جانبازان نمیخوانید؟ و من نمیدانم باید چه جوابی بدهم.
وی سپس به تأثیرات عظیم موسیقی در جامعه اشاره کرد و افزود: ما چه بخواهیم چه نخواهیم، موسیقی یکی از موثرترین هنرهاست. برای مثال، وقتی یک فیلم ساخته میشود، موسیقی متن آن فیلم پس از پایان فیلم و سریال همچنان در ذهن مخاطب باقی میماند. شما هر زمان موسیقی سریال امام علی (ع) را میشنوید، یاد تمام آن فیلم میافتید. موسیقی خوب و فاخر چنین تاثیری دارد.
گلریز در ادامه یادآوری کرد که در سال ۱۳۵۹ در رابطه با سرود شهید مطهری، خدمت حضرت امام (ره) رسیدیم و ایشان در آن زمان فرمودند: شما باید موسیقیهایی بسازید که همه سلیقهها آن را بپذیرند. این جمله امام به عنوان راهنمایی برای تولید موسیقیهای عمومی و فاخر، همچنان در ذهن من مانده است.
وی در ادامه گفت: پیادهسازی این حرف، هنر میخواهد و نباید محدود به قشر خاصی باشد. متاسفانه باور کردهایم که باید به سمت موسیقی غربی برویم. وقتی دلیل این موضوع را پرسیدیم، جواب دادند که برای اینکه جوانان و مخاطبان به سمت موسیقی غربی نروند اما ما در این زمینه جا برای کار بسیار داریم. ما یک کشور اسلامی هستیم و در فرهنگ ما داستانهای بسیار خوبی در مورد شخصیتهای علمی و شهدا داریم. بهعنوان مثال، میتوان برای شخصیتهایی مانند علامه طباطبایی یا علامه جعفری دهها آهنگ و سرود ساخت. همچنین برای حماسه مردم در راهپیماییهای ۲۲ بهمن و روز قدس نیز میتوان قطعات فاخر ساخت.
محمد گلریز سپس به اهمیت توجه به خواستههای مردم در ساخت موسیقی اشاره کرد: ما باید خواست مردم را در نظر بگیریم. از حوزه هنری انتظار دارم که این مسئولیت را به خوبی انجام دهد.
وی همچنین با اشاره به قطعات موسیقی که برای شهید حاج قاسم سلیمانی خوانده، اظهار کرد: من برای شهید حاج قاسم سلیمانی دو قطعه خواندهام. یکی به همت حوزه هنری و به مناسبت پیروزی جبهه مقاومت بر داعش، قطعه «صبح پیروزی ۲» را خواندم و دیگری بعد از چهلم شهادت شهید سلیمانی بود که قطعه دیگری به نام «سرودار یا سرو عاشق» خواندم.
گلریز در ادامه بیان کرد: سرودهای اول انقلاب از شعارهای مردم مثل «الله اکبر، خمینی رهبر» از حنجره پاک مردم نشأت گرفته بود. ما الان وظیفه سنگینی داریم و باید این وظیفه را با توجه به اینکه دشمنان با تمام قوا از صبح تا شب در حال تبلیغ ضد انقلاب و ایران هستند، انجام دهیم. یکی از این فعالیتها موسیقی مبتذل است که باید با آن مقابله کنیم.
در پایان گلریز در پاسخ به این سوال که کدام یک از آثارش بیشترین مخاطب را جذب کرده است، تشریح کرد: آهنگهای من نزدیک به ۲۰۰۰ قطعه هستند. البته قالبهای مختلفی دارند. من همه آنها را دوست دارم، اما برخی از کارها هستند که مورد توجه مردم قرار گرفتهاند و مردم من را با آن میشناسند. یکی از این آثار قطعه «خجسته باد این پیروزی» است. هنوز هم وقتی مردم من را در خیابان میبینند میگویند «آقای پیروزی. آقای پیروزی» این آهنگ را برای آزادسازی خرمشهر خواندم. صرفنظر از شعر و محتوای ارزشمندش، این قطعه از نظر تنظیم و ملودی فوقالعاده است. این موسیقی را هر بار که میشنوید، انگار جدید است. حتی پسر علامه جعفری برای من تعریف کرد که وی آهنگ گوش نمیداد و هر وقت هم رادیو موسیقی پخش میکرد، آن را خاموش میکرد. یک بار داخل اتاق نشسته بودیم و رادیو آهنگ «خجسته باد پیروزی» را پخش کرد. ما رفتیم که رادیو را خاموش کنیم، اما علامه جعفری گفت «نه، نه. خاموش نکنید. من این را خیلی دوست دارم.»
نظر شما